2022. január 28. | 10:23

Nem kis fába vágta a fejszéjét a DS, de úgy tűnik, érti a műfajt.

Ha egy autógyártó prémium és luxus szavakat használ az aktuális modell bemutatóján, akkor általában valami méreteiben is kényeztető dolgot gondol mellé az ember. Így volt ez múlt héten a Range Rover bemutatóján, de a francia gyártó kicsit másképp értelmezi a szót.

Január 27-én a Citroen M5 telephelyén működő DS szalon adott otthont az új modell bemutatójának, ami úgy volt fényűző, hogy közben nem tűnt sznobnak. Pedig a bemutató meghatározó üzenete lett számomra, hogy a márka a francia luxust képviseli.

DS4

Ahogy az autó, úgy a bemutatóterem sem a légköbméterrel kápráztatott el, helyette óriási földig érő, világító kivetítő fogadott, ami előtt Kanalas Gergely, a DS márka menedzsere tartott rövid előadást. A DS jövőképe határozott, de erősen megkérdőjelezhető, mert rövidebb távú terveik alapján 2024-től csak elektromos járművet mutatnak be, 2025-től pedig fokozatosan kivezetik a nem elektromos hajtáslánccal szerelt modelleket. Persze komoly gyártástechnológiai múlttal rendelkeznek a konszernen belül, ráadásul a Formula E-ben meghatározó szereplők, hiszen konstruktőri és versenyzői bajnoki címet is nyertek, azért az átállás mégis nagyon korainak tűnik.

DS4

A közúti autóik elektromos jövőjének alapja az új EMP2-es padlólemez, amire a most bemutatott DS4 is épül. A Stenallantis jól ismert architektúráját tisztességesen áttervezték, 70 százalékban megújult a tömegcsökkentés és a modularitás érdekében. Új kormánymű, teljesen más futómű került alá, így elméletben más vezetési élményt is nyújt, mint a konszern korábban megismert autói.

DS4

A DS4-nél figyeltek a részletekre, sőt az előadáson külön kiemelték a gyártó fényszórófétisét. Alapvetően is LED fényszórókkal szerelik a DS4-et, de magasabb felszereltségi szintekhez jár a kanyarkövető LED mátrix, ami képes adaptálódni a környezeti körülményekhez annak érdekében, hogy maximális látótávolságot biztosítson. A DS3-nál megismert rejtett kilincsek vannak ebben a modellben is, ami olyan meglepően ergonomikus, hogy a tesztút előtti beszállásnál nem bírtam ki, hogy kényszeresen nyissam-zárjam az ajtót párszor, szerencsére senki nem látta, ahogy vigyorgok, mint egy hülyegyerek, mert elképesztően jó az a kilincs.

DS4

Az autó eleje még tartogat olyan felszereltségtől függő részleteket, mint az apró kis króm négyzetek a hűtőmaszkon, illetve szokatlan formájú nappali menetfény, ami az avantgárd formaterv jegyében született. Szemből egyébként tényleg elég széles az autó, ez többször elhangzott, elöl 1866 mm, ami pont 26 mm-rel több a Lexus UX-nél.

DS4

Az előadás felénél jött a élő vizuális effekt, amikor megvilágítást kapott a többméteres kijelző mögött kiállított gyöngyházfehér Cross kivitel. Az installáció nagyon látványos volt és illett DS által kommunikált modern légkörhöz, bár nekem kiégett a szemem a kijelző pusztító fényerejétől.

A DS4 Cross nem tér el durván a mezeitől, de minimálisan emelt, vannak rajta műanyag betétek és lehet hozzá kapni lejtmenetvezérlőt, szóval a mesterséges környezetben élők terepjárójának megfelel minden szempontból. Pedig a DS4 valahogy se nem kompakt SUV, se nem klasszikus 5 ajtós, talán leginkább kompakt kupé SUV lehetne, de manapság kit érdekelnek már ezek a kategóriák, csak a rendszermániás szakmabeliek próbálnak kézzelfogható különbséget ráerőszakolni a különféle formatervekre.

Szerintem lényegét tekintve 4,4 méteres hosszával, közel 1,5 méteres magasságával a normál autós evolúciós növekedésnek megfelelő hatchback is lehetne, divatos formatervvel. Mert a forma jól sikerült, bár nekem az első LED helyzetjelző kissé elnagyolt, azt hiszem a Lexus UX és a Jaguar E-Pace kedvelőinek tetszhetnek majd az alapvonalak. A hátsó lámpa prizmás kialakítása szerintem nagyon jól sikerült, pedig az ilyen megoldások fájóan bazáriak tudnak lenni, a DS-nek ez is előnyére vált.

DS4

A kompakt modell - ami a marketing üzenet alapján belépő a prémiumok világába - olyan papucsokat kapott, amik már messziről egyértelműsítik az autó pozícióját a forgalmi táplálékláncban. Az alacsony tetővonal és a tisztességes kerékjáratok kellemes összképet adnak a profiljának, így az akár 20”-os felnik sem túlzóak ránézésre, bár a gumizásuk biztos nem lesz olcsó buli.

Az utastér megoldásai kifejezetten különlegesek, az anyaghasználat pedig abszolút jó minőséget képvisel. Bár a beltér elsőre szokatlan, ergonómiai szempontból kiválónak éreztem. Az ablak kapcsolói felkerültek az ajtókárpit tetejére, ami kifejezetten igényes betétet is kapott, ugyanakkor nekem úgy tűnt, esős időben nem célszerű résnyire lehúzott ablakkal párátlanítani, mert jó eséllyel csöpöghet a gombokra a víz, amit nem tudom, meddig fog tolerálni.

DS4

A DS4 infotainment rendszerét a 20 perces teszt alatt nem volt módomban alaposan kipróbálni, de az kiderült, hogy a menetválasztó előtti érintőkijelzőt tapicskolva lehet vezérelni. Létre lehet hozni kedvenc menüket, sőt hamarosan a kézírást is felismeri majd. A vizuális effekt, ami az érintést visszajelzi a DS motívumait animálja, a tech őrültek kedvence lehet a jövőben.

DS4

Többféle típus is elérhető lesz, alapkivitel Bastille és Bastille+ felszereltséggel, ami valamivel 9 millió felett indul. Elérhető lesz a Performance Line modell, ami a sportosabb megjelenésű, valamint a Cross verzió SUV elemekkel, amiből a legdrágább kicsivel 16 millió felett indul.

DS4

A felszereltségi szintek kombinálhatók a motorválasztékkal, amiből 1,2 és 1,6 literes benzinesek elérhetőek 130-180-225 lóerős verzióban is. Ezek mellett egy 1,5 literes, BlueHDI motor van még a palettán és egy, a vállalat filozófiáját leginkább prezentáló plug-in hibrid, 224 lóerős összteljesítménnyel. A hibrid a WLTP szerint akár 50 km-es hatótávolságra is képes, a kompakt, nagy teljesítményű akkucellák segítségével.

DS4

A vezetéstámogatók segítségével nem csak a dizájn szempontjából tűnik modernnek a technika, a kameraképekből dolgozó adaptív futómű prediktíven alkalmazkodik az útviszonyokhoz, miközben a head-up display képe nem simán az ablak előtt lebeg, hanem egy - állítólag 21 colos monitor képének megfelelő méretű - képet vetít jóval az autó elé, így még kisebb mértékben vonja el a sofőr figyelmét az útról.

DS4

A biztonsági berendezések széles palettájának tetején a DS Night Vision technológia áll, afelől nincs kétségem. Az éjszakai közlekedés biztonságát nagy mértékben javíthatja a jól felextrázott DS4, ami képes felismerni az emberek és melegvérű állatok jelenlétét az autó előtt már 200 méterrel, amit megjelenít a kijelzőn is. Ezzel olyan veszélyhelyzetre is felkészülhet a sofőr, ami normál esetben lehet, hogy például vadkárral végződne.

DS4

A rövid tesztút alatt nem alakult ki bennem konkrét kép az autóval kapcsolatban, de a kezdeti örömök között volt, hogy a 225 lóerős sima benzines rendkívül fürge és harmonikusan dolgozik össze a 8 sebességes automatával. Néhány elhanyagolt mellékutat sietve érintve abban sem kételkedem, hogy a franciák érzik, hogyan kell kényelmes, de stabil futóművet csinálni. Progresszív, de tisztességes rugóúttal rendelkező futóművel kevés oldaldőlést enged és elnyeli a magyaros kátyúkat is, ugyanakkor keresztbordás úton kanyarodva érezhetően megadja magát a fizikának és enyhén kitolja a kanyarívet. 

Extravagáns autó, ami különleges megoldásokat kínál a piacon, viszont a prémiumot szimbolizáló technikai újítások kifejezetten jó gyakorlati haszonnal bírnak. Szeretem az ilyen észszerű autókat még akkor is, ha első ránézésre sokkal művészibbnek tűnik, mint amilyen racionális. Kíváncsi leszek a hosszabb távú teszteken hogyan szerepel, és vajon a DS be tudja-e vezetni a francia luxust a kompakt méretosztályba.

Ha érdekel a DS4 nagytestvére, ezt a bemutatót se hagyd ki!