2021. szeptember 23. | 16:42

Mi többet kívánhatnék a kabriótól mint a sokoldalúság? Mondjuk, hogy legyen nyersebb.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
BMW M440i Cabrio xDrive 2021
Előnyök
kiváló motorkarakterisztika
kifinomult vezetéstámogatók
masszív karosszéria
ideális fogyasztás
remek összeszerelés
Hátrányok
magas kezdőár
nagy önsúly
szűkös hátsó üléssor
műszeregység személyre szabásának hiánya
csak összkerékhajtással kapható az M440i

Volt, hogy kormány mögé süllyedve próbáltam elkerülni az autóra szegezett irigykedő tekinteteket, de jellemzően inkább érdeklődve szemlélték a smaragdzöld cabrio suhanását az átlagemberek. Persze az autós témában önálló véleménnyel rendelkezők közül páran fújoltak a vesékre, de alapvetően abban mindenki egyetértett, hogy csodajó kiállása van a gépnek.

bmw m440i cabrio xdrive teszt alapjarat

Az M440i nem az első nyitott tetejű sportautó a palettán, tulajdonképpen a 3-as közeli rokonsága miatt elmondható, hogy majd fél évszázada elégíti a ki a kabriózásra vágyók ígényeit. A tesztelt G23-as széria a második önálló nyitott 4-es, a 2014-ben megjelent, majd 2017 ráncfelvarrott F33-as után.

Hízókúra után

Azt kell mondjam a színválasztás telitalálat az importőr részéről, mert hivalkodás helyett angolos eleganciával hirdeti a típus előnyeit. Az M-es felszereltség miatt elképesztően vad részletek kerültek az autóra, az elődmodell kecsessége a múlté, a 4-es kabrió már lényegesen merészebb megjelenéssel követel figyelmet magának. Az abszurd vesék mellett a két oldalon nem kevésbé túlméretesnek tűnő M-es légbeömlőkön keresztül érkezik az extra hűtés, hátul pedig két kopoltyú fogja közre a hatalmas diffúzort, amit a két szögeletes kipufogó díszít. Oldalról nézve érthetővé válik, hogy miért emlegetik többen a 0,28-as légellenállási tényezőjét, bár papíron az A5 kabrió is ezt tudja.

bmw m440i cabrio xdrive teszt alapjarat

Ahogy az autóiparban mindent, ezt a típust is hízó malacként érlelték a tervezőasztalon így növekedett majdnem minden irányba. Hossza 4770 mm lett, ami 13 cm-el több mint az elődje, 27 mm-el szélesebb, így 1852 mm-t kell a sávon belül tartani, de nőtt a tengelytáv is egészen sokat, 41 mm-el nyújtottak rajta a kényelmesebb beltérhez eléréséhez.

Az elődhöz képest a tetőt cirka 40 százalékkal könnyebb lett, így lejjebb került az autó súlypontja.

Ugyan a magassága csökkent 5 mm-t, az 1394 mm magas autó így is baromi nagynak tűnik. A méretek növekedésének azért vannak hátrányai, mivel az xDrive összkerékhajtással szerelve nem kevesebb mint 1890 kg üresen, ami kevésbé támogatja a sportosságát mint azt, hogy egy utazós Grand Tour jellegű valami legyen. Ezzel nincs is semmi gond, nyilván senki nem vesz családinak ilyet, aki viszont igen, jellemzően egyedül vagy maximum a párjával utazik benne. Ezt fontos megjegyeznem, mert bár az autó látványosan nagy, a hátsó ülések lábterében nincsen túlkínálat.

Autentikus elrendezésben a legmodernebb technika

Tágas hely fogadja az elöl ülőket, az igényes kialakítású beltérben nem csak a prémium gyártókra jellemző vizuális gyönyört nyújtó, 10,25 colos középső kijelzőt lehet nyomkodni, hanem a rengeteg megmaradt fizikai kapcsolón vezérelhetjük a legfontosabb dolgokat. A kijelzők felbontása és kontrasztaránya még a szikrázó napsütésben is használhatóvá teszi az infotainmentet, bár adhattak volna nagyobb mozgásteret a tech őrült vevőknek a 12,3 colos műszeregység személyre szabásában.

bmw m440i cabrio xdrive teszt alapjarat

Elvileg ez egy sportautó, amiben a vezetés élménye mindenek felett áll, de szerintem attól lesz igazán jó az összhatás ha napjaink autójának minden részlete az adott kornak megfelelő színvonalon működik. Ebből a szempontból a 440i részleteiben válik kiválóvá, mert lehet, hogy a Jaguar F-type P450-el élvezetesebben lehetett nyélen autózni, napjaink informatikai elvárásait sokkal magasabb szinten szolgálja ki a BMW rendszere. Ez pedig elengedhetetlen a komfort szempontjából, ami a közúton kiautózható élményt megalapozza.

IOS és Android támogatásnak köszönhetően akadásmentesen és gyorsan kapcsolódik a telefonhoz. A teszthét alatt az Apple CarPlay kapcsolatot tudtam huzamosabb ideig tesztelni, ami gyakorlatilag úgy funkcionált mintha a telefon is az autó része lenne. Ez a fajta észrevétlen csatlakozás kevés autógyártásnál működik ilyen tökéletesen, ami számomra még mindig érthetetlen, tekintettel arra, hogy még a fapadosabb új autók is komoly informatikai háttérrel rendelkeznek az alapvető üzemeltetésük érdekében.

bmw m440i cabrio xdrive teszt alapjarat

A bőrülések állíthatósága széleskörű felhasználó számára nyújthat kompromisszummentes megoldást, külön kiemelném, hogy az állítható oldalbetétek mennyire elképesztően jól jönnek ha az ember tempózgatásra adja a fejét, bár a nálam szélesebb hátú sofőröknek lehet már az alapbeállítás is túl kagylós lesz.

Távolról sem vagyok márkafanatikus, de sokszor ámulok azon, hogy a bajor gyártó milyen mélyen ragaszkodik a  gyökerekhez. Az ülések kialakítása, a vezető felé fordított középkonzol - és még számtalan olyan apróság van, amit csak a vérbeli BMW-sek vesznek észre. Nyilván ami jó, azon minek változtatni, de szerintem itt a márkahű vevők otthonos komfortérzete az igazán fontos szempont.

Prémium termékről lévén nem lehet szó nélkül hagyni a változatos felületeken használt anyagokat és az alapvető összeszerelésüket. A középkonzol ezüst betétjén kívül nem nagyon találtam olyan felületet, ami indokolatlan nyekergésbe kezdene ha megnyomkodom, ami jó jel, hiszen a Sport+ vezetési mód mellé felkeményedő futómű, egy komolyabb földrengés erejével rángatja a beltér részegységeit a magyar utakon. Az utasokkal érintkező elemek váza finom bőrbe van burkolva, abszolút kellemessé téve a fizikai kapcsolatot az autóval. Ugyan ez nem mondható el a fényesen csillogó műfa betétekről, amiknek rideg műanyag karaktere pont ellentétes hatást vált ki számomra, ellentétben azzal, amit a természetközelinek tervezett anyagtól elvárnék.

bmw m440i cabrio xdrive teszt alapjarat

Ahogy említettem a hátsó ülések helykínálata szűkös, funkcióját tekintve alkalmas az éjjeli ragadozók prédájának hazaszállítására. Gyereket nem annyira ajánlott ide ültetni, mert leengedett tetőnél menetszél ütötté válhat. A csomagtartó 385 literét bizony nem nehéz megtölteni, a kemény/puha tető helye sokat ront a pakolhatóságon, de ha az ember ügyesen pakol és szeret biggyesztgetni, akár egy hosszabb túrára is elmehet vele két ember.

A teljesítmény csak a jéghegy csúcsa

A tömegtermermelésnek vannak hátrányai azzal kapcsolatban, hogy a modelpalettát színesítő, egyedi megoldások kikopnak, de ez szerintem nem az erőforrások változatosságától függ. A moduláris autógyártás miatt egy gyártó palettáján belül sokféle típusban találkozhatunk azonos erőforrással, ennek köszönhetően ezekből többmilliós darabszámot gyártanak. Hacsak a honfitársak termékeit nézzük ilyen a Mercedes M270 jelölésű 1991 köbcentis benzinese, ami nem mellesleg alapját képezi az AMG modellekből ismert M139-es erőforrásnak, vagy a VW konszern EA888-as kódjelű 2,0 literese (volt 1,8-is) ami az átlag felhasználók szerényebb, míg az Golf R vagy az Audi S3 vevőinek tekintélyes teljesítménnyel volt elérhető.

Az M58-as motorcsalád 2015-ben váltotta az N55-ös korábbi, 3,0 literes hathengerest, amivel együtt megszűnt a 35i jelölés, helyette már az új moduláris motorcsalád legnagyobbjára utaló 40i megnevezést kapták a gyártó autói. 2015 óta ezt az erőforrást megkapta az 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, X3, X4, X6, X7, Z4 ja és a Supra, tehát röviden, mindenhova IS felhasználták 322-387 lóerős teljesítmény szint közötti konfigurációval, ami egy alapvető megbízhatóságot feltételez a technikának.

bmw m440i cabrio xdrive teszt alapjarat

A megbízhatóságon túl azonban engem a teszthét alatt a sokoldalúsága fogott meg leginkább. A kettősmegfúvású turbófeltöltővel megtámogatott, korszerű motor 1900-as fordulatszám környékén adja le maximális 500 Nm-es nyomatékát, amit egészen 5000-ig a sofőr rendelkezésére bocsájt. Maximális 374 lóereje 5500-6500 között érhető el, összességében tehát egy istentelenül széles skálán kihasználható motorteljesítményt kapunk. Ha hozzávesszük azt, hogy az autó mozgatásához teljesen felesleges a maximális teljesítmény, akkor a közlekedéshez hasznos tartomány kezdete nagyjából 1100-1200-as fordulattól indul, aminek zökkenőmentes kihasználásához hozzájárul a lágyhibrid rendszer 11 lóerős támogatása.

Mivel az élményvezetés nem tölti ki a az autóval való közlekedés 100 százalékát, a 440i erőforrásának karakterisztikáját sokoldalúra hangolták. Normál közlekedés esetén az autó képes botrányosan alacsony fogyasztási értékek elérésére is, így történhetett, hogy normál városi használat mellett 8 liter körüli városi, és valamivel 7 liter alatti országúti fogyasztást is sikerült kisajtolni belőle. Ha túllépünk a “ki a francot érdekel, hogy mennyit zabál a több száz lovas kabrió” jellegű korlátolt felfogáson, akkor bekerül a képbe a hatótáv adta komfort, hiszen akár 6-700 kilométeres távolságot - lejtőn hátszéllel még többet -, is megtehetünk kényszerpihenő nélkül, így Riminiig egy megállással pont kijön, ha az ember egy napernyős tengerparta vágyik hirtelen.

bmw m440i cabrio xdrive teszt alapjarat

A komfortos utazást támogatja a szinte észrevétlenül működő nyolcgangos M Steptronic automata váltó. Alapesetben, ha az ember kényelmesen akar krúzolni a kabrióval, borzalmasan alacsony fordulaton tartja a motort, aminek se hangja, se rezdülése nem ad jelet a működéséről, viszont sport módban, villámgyorsan adagolja a fokozatokat. Mindez szép és jó, bár szerintem ez az amitől a leginkább elvesztette sportautós jellegét, mert ez a tű pontos és precíz szerkezet bár megkérdőjelezhetetlen tökéletességgel végzi munkáját, teljesen kivégzi az autó esszenciáját. Az xDrive összkerékhajtással párosított technika kiegyensúlyozottan viszi le a nyomatékot a 18-as kerekekre, bár az elektronikusan vezérelt hátsó önzáró differenciálmű ad némi pezsgést a gyorsulásnak. Apropó gyorsulás, 4,9 másodperc szükséges a 0-100-as spinthez, de a bődületes teljesítmények hála ez a nehéz bálna bő kétszer ekkora tempóig nem igen enged a gyorsulás érzetből.

Sportos dinamizmus a szülői felügyelettel

Nem vagyok egy nagy kabriós arc, jobban szeretem a bunker feelinget ha más sportautóval közlekedek, de azért az tény, hogy a 440i-t nem sokat használtam felhajtott tetővel. Egyrészt azért, mert pont kellemes, kora őszi időt fogtam ki, amikor adta magát a hajlobogtatás, másrészt mert vonzott az ismeretlen. Sajnos testem ezt nem tolerálta túlságosan és hosszú hetek böjtje következett mire a nyakam újra a régi  lett, pedig a fejtámlákból érkező kellemes meleg fuvallat igazán előrelátó megoldás a gyártótól.

bmw m440i cabrio xdrive teszt alapjarat

Mindegy is, megérte mert másképp aligha hallottam volna a halkan de felettébb kifinomultan duruzsoló, ugyanakkor sport módban visszaváltáskor dörgő kipufogót. Ez a fajta fedetlen szabadság mindenképpen vérpezsdítő tud lenni, még akkor is ha maga a sportosság csak egy nagyon visszafogott úri huncutságként jelenik meg. Tulajdonképpen az egész autó nagyon visszafogott, pedig a teljesítmény, papírforma alapján a Földet is kiforgathatná a tengelyéből, de a lovak nagyon be vannak csomagolva.

Rengeteg biztonsági és komfort elektronika igyekszik kisimítani az utazást és kontrollálni a hebehurgya sofőrök meggondolatlan mozdulatait annak érdekében, hogy az anyóson ülő és jobbos kanyar utáni zebrán botorkáló Bözsi néni is hazajusson életben. Mókás, bár nagyon hasznos volt kitapasztalni, ahogy felülbírálja a gázadást az elektronika abban az esetben, ha én padlólemez átrúgásával járó gázfröccsel indulnék, de az átlagos reakció időn belül vannak a tereptárgyak előttem. Nemes egyszerűséggel visszaveszi, de nem teljesen elveszi a teljesítményt, mintha csak valami gondoskodó szülő szólna rá finoman a rohangáló gyerekre: „Ehj’ lassabban te kis Fittipaldi!”

Ugyan ilyen mérhetetlenül szofisztikált módon működik a teljes vezetéstámogató rendszer, kezdve a számomra eddigi legbarátságosabb sávtartóval asszisztenssel, aminek elég a az ajtón könyöklő kar kézfejének enyhe, de folyamatos kapcsolata a kormánnyal ahhoz, hogy elhiggye nem egyedül végzi a feladatát. Az adaptív tempomat finoman leköveti az autó előtt keletkező forgalmi helyzeteket és ha autópályán araszolunk akkor a belső sávban balra, a külsőben jobbra húzódik ezzel megnyitva az utat az esetleg érkező mentőnek. Fura, hogy a magyar autós sztereotípiákat talán legjobban megtestesítő autó, alapvetően mennyivel kultúráltabb és intelligensebb, mint a magyar autósok többsége.

bmw m440i cabrio xdrive teszt alapjarat

Az adaptív futóműnek hála viszonylag kevés komprommiszumot kell kötni a mellékutakkal, elég széles a skála amin felkeményedik a rendszer így az igazán feszes futóművet tartogathattam a tükörsima aszfaltcsíkokra. Meg is érte, mert ultra merevre alkotott karosszéria az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul ötlengőkaros futómű szürreális élményt nyújt a tempósabb kanyarokban, nyoma sincs semmiféle nyúlásnak, bár az autó súlya alkalmatlanná teszi a gyors, szűk kanyarváltásokra, ilyenkor egyszerűen orrtolós lesz. Nem is ez a dolga, hiszen a tető nélküli szabadságérzet mellett nem vágyik az ember élethalálharca az stopperrel, inkább csak az amolyan dinamikus ív vadászat a cél, parádés kigyorsításokkal és némi kipufogós tűzijátékkal a települések előtti féktávokon. Színtiszta élvezet kockázat nélkül, mert az M-es felszereltséghez járó négydugós első fékek tisztességessen meg fogják az autót.

Pedig minden adott a kockáztatáshoz, ugyanis Sport+ mód mellett ha az ember kikapcsolja a menetstabilizáló elektronikát is, egy egészen más arcát mutatja az autó. Bár szerintem a  komfortra hegyezett újautós sterilitás itt még jobban tetten érhető mint az új Suprában, lebutított elektronikával jóval több figyelmet igényel. Zabolázatlanságról szó sincs, az elektronikusan vezérelt összkerékhajtás folyamatosan igyekszik egyengetni a nyomatékleadás menetét, de a meg-meg úszó autó fara ad egy kis boogiet vezetésbe. Ugyanakkor ezt az állapotot kizárólag zárt pályán érdemes próbálgatni, mert az ember elkényelmesedik a biztonsági asszisztensek felügyelete alatt és könnyen előfordulhat, hogy meglepi valami.

Nem csupán hobbiautó, de megéri az árát?

Bár egy vászontetős kétajtósnál jobban kevés autó formázza meg a hobbiautók kategóriáját a  BMW 440i Cabrio ennél jóval több. Azon felül, hogy mind kialakításában mind motor és menetteljesítményében kiszolgálja a önfeledt autózás szerelmeseinek igényeit, ez egy mindennapokban is tökéletesen használható szerkezet. Megkérdőjelezhetetlenül teljesíti a prémium szint elvárásait felszereltségében és az összeszereltség minőségében egyaránt, ami valljuk be elvárható 23,6 milliós kezdőár mellett. Ezért az árért viszont nem szükséges második autóként gondolni a vászontetős sportkocsira, mert ha a helykínálat elég egy napi szinten komfortosan használható közlekedési eszközt kap a vásárló.

Nagy kár, hogy az M4 alatti legerősebb motor nem kapható szimplán hátsókerék-meghajtással, de az is tény, hogy az autó biztonságos használhatóságát kiemelkedő mértékben támogatja az xDrive rendszer. A tesztautó gyönyörű színe és extrái egészen 27 milió forintig emelik az árát, amiből szerintem az egyetlen kihagyhatatlan tétel az adaptív futómű, ami bő 200 ezer forint felárat jelent a konfigurátor szerint.

A BMW 430i Coupéról készült tesztvideónkat itt találod:


 

BMW M440i xDrive Cabrio (2021)

  • Lökettérfogat 2998 cm3
  • Hengerek/szelepek: 6/24
  • Max. teljesítménye: 374 LE @ 5500-6500
  • Elektromotor teljesítménye: 11 LE
  • Max. forgatónyomaték: 500 Nm @ 1900-5000
  • Hossz./szél./mag.: 4794/2081/1395 mm
  • Tengelytáv: 2857 mm
  • Saját tömeg: 1890 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 6,9-7,4 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 8,5l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 159-169g/km
  • Végsebesség: 250km/h
  • 0-100: 4,9s