Hibátlan külső, ami valóban kellemes meglepetést okozott nekem az átvétel pillanatában, majd nyílt az ajtó, beültem és egy borzalmas fanfár fogadott, az infotainment pedig valahonnan 1990-ből maradhatott itt nekünk.

ssangyong tivoli grand teszt alapjarat

Dél-Korea legrégebbi autógyártója megújította azt a hosszított csomagterű modellt, ami korábban XLV néven volt közismert és nem mellesleg közkedvelt is. A ráncfelvarrott verzió most Tivoli Grand néven debütál. Mondhatjuk, hogy a Ssangyong kifejezetten az SUV-k és terepjárók gyártására szakosodott, maga a Tivoli 2015-ben mutatkozott be.

Óvatos plasztikázás

Ahogy említettem, az XLV mostantól Tivoli Grand néven fut, a hosszított csomagtartós modell, a C-oszlop mögött 26 cm-rel hosszabbodott meg a karosszéria, az autó teljes hossza így 4480 mm. Az XLV-hez képest finomodott az orr-rész, az automatikus szintszabályozású LED-fényszórók keskenyebbek lettek, ezáltal az autó morcosabb megjelenést kapott. A tesztautón nem volt, de kérhető LED ködlámpával is, amitől még modernebb hatást kelt az eleje.

ssangyong tivoli grand teszt alapjarat

Az első és a hátsó sárvédő érdekes vonalvezetése maradt az XLV-től, ami abszolút pirospont, a fekete betétek és az ezüst tetősín pedig ad az autónak egy kicsit „terepesebb” megjelenést, ez a tesztautó tojáshéj-fehér jellegű színével pedig nagyon szépen harmonizál. A gyártó Grand fehérnek nevezte ezt a színt. A hátulja szinte majdnem maradt változatlan, egyedül a lökhárító és a lámpák kaptak némi vérfrissítést, szerintem itt picit jobban elrugaszkodhatott volna a formatervező csapat. Egészeiben nézve a Grand a maga baltával formázott vonalaival egy jó megjelenésű, stílusos városi crossover.

Grandiózus

Az autó belseje cseppet sincs túlkombinálva, ami nem is feltétlenül baj. A dizájn egy kissé ódivatú, nem érzem azt, hogy egy 2021-es autóban ülök, egyedül a 10,2 colos műszercsoport digitális megjelenése dobja fel a hangulatot. Ez sokrétűen variálható, a menürendszere ugyan kissé bonyolult, ne vezetés közben próbáljunk mindenre rájönni, nem fog menni, hacsak nem szeretnénk utolérni az álló kocsisort. A csapott aljú kormány fogása kellemes, méretezése jó, a bal oldali hangerő-szabályozót azonban többször is megnyomtam véletlenül, nem biztos, hogy ideális helyen van.

ssangyong tivoli grand teszt alapjarat

A 8”-os Smart Audio elnevezésű érintőkijelzős infotainment rendszer hát, hogy is mondjam, harmonizál a belső tér ódivatúságával, olyan, mintha valaki 1990-ből felejtette volna itt, igazán kaphatott volna egy fokkal komolyabb kijelzőt is, de előnyére váljék, hogy Apple CarPlay és Android Auto kompatibilis. A tolatókamera képe vállalható, ha azt vesszük egy Audié sem jobb. Alatta kétzónás automata klímát kapunk, fizikai gombokkal, érintésre már előre aktiválódik a kijelző gombhoz tartozó része, ilyen jópofa megoldást legutóbb a Q5-ben láttam. Klasszikus USB és 12V-os bemeneteket találunk a középső konzolon.

Tudtad-e?

A Ssangyong sino-koreai nyelven dupla sárkányt jelent. Latin fordítás szerint pedig így hangzik: „Kissé homályos külsejű, távol-keleti terepjárók készítői.”

Mivel a karosszéria a C-oszlop mögött 23 centiméterrel hosszabbodott, így 720 literes csomagtér áll rendelkezésünkre, ami a 60:40 arányban dönthető hátsó ülések lenyitásával 1400 literre bővíthető. A csomagtartó jól kihasználható, dupla rekeszes, kétoldali tárolókkal és akasztókkal ellátott. A tetővonal ugyan ránézése alacsony, ez azonban nem vesz el a helykínálatból, a Tivoli Grand tényleg tágas belülről, jól pakolható, és elöl-hátul elegendő fej- és lábtérrel rendelkezik. Nagy családdal, hosszú utakra is ideális.

Nyomokban Mercedest tartalmazhat!

A Tivoli Grand egy 1,5 literes turbós benzinmotort kap, ez 163 lóerő és 280 Nm nyomaték leadására képes, jól mozgatja az amúgy alig 1400 kg önsúlyú autót. Ennek a modellnek az esetében a Ssangyong már szinte teljesen szakított a Mercedes alkatrészekkel szerelt motorkonstrukciókkal, ez teljesen egyedi fejlesztés, és ugyan a Mercedes motorok mintájára, de már csak nyomokban tartalmaz egy-egy alkatrészt a német gyártótól.

ssangyong tivoli grand teszt alapjarat

A tesztautó hat sebességes AISIN automata váltóval szerelt verzió volt, ez feláras, alapesetben hatsebességes manuális váltóval érkezik a modell. Automata esetében három vezetési módozat közül választhatunk: sport, normál és komfort, ezek a szervokormány érzékenységét és a motor karakterisztikáját szabályozzák, a futóműre nincsenek kihatással.

Grand gumicsónak

Stabil futóművet ígér a gyártó még nagyobb sebességnél is, elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros futóművel szerelik a Tivoli Grandot. Nekem leginkább olyan érzésem volt az autóban, mintha egy felfújható motorcsónakkal utaznék, úttartása billegős, az úthibák vagy egyenetlenségek pedig erőteljesen megdobják az autót, kanyarokba nem érdemes forszírozni.

ssangyong tivoli grand teszt alapjarat

Vezetéstámogató rendszerek tekintetében egy része (borulásgátló, vészfékező asszisztens, sávtartó asszisztens, táblafelismerő rendszer, éberséget felügyelő rendszer) az alapfelszereltséget képezik, azonban 200 ezer forintos felárért kérhető még a kiegészítő biztonsági csomag, ami már tartalmazza a holttérfigyelő rendszert, sávváltó asszisztenst és a hátsó keresztforgalom figyelő rendszert is. Az autó egyetlen felszereltségi szinttel kérhető, ez a Style, ehhez válaszhatók kiegészítő csomagok, úgy mint a Style Plus, a Sport és a Tech.

Ár és összegezve

Jelenleg ez a modell a gyártó magyarországi oldalán található árlista szerint akciósan, 5 999 000 forintos áron már beszerezhető, induló normál listaára pedig 6 799 000 forint. Azt hiszem ezen számok láttán minden negatívum, amit eddig az autóról írtam az elenyésző kis apróság, hiszen gondoljunk bele, mit kapunk manapság ennyi pénzért.

Persze ott a nagy konkurens, a Suzuki Vitara, ami nagyjából hatmilliótól már elérhető, de lényegesen kisebb csomagteret kínál, és nem elhanyagolható a Ssangyong által kínált 5+5 év vagy 150 000 km kiterjesztett garancia sem.

Jó forma, kiváló pakolhatóság, nagy térkínálat, modern extrák, kissé szomjas turbómotor, kedvező ár.  Mi kellhet még egy családnak, ha ésszerű kereteken belül szeretne sokrétűen használható autót vásárolni? A Tivoli Grand igenis megállja a helyét az autópiacon, és bármennyire is vegyes érzéseket kelt bennünk, a végén rá kell jönnünk, hogy ez úgy ahogy van, egy szuper és elérhető crossover.

Ssangyong Tivoli Grand 1.5 T-GDI Style

  • Lökettérfogat: 1597 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 163 LE
  • Max. forgatónyomaték: 280 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4480 /1810 / 1660 mm
  • Tengelytáv: 2600 mm
  • Saját tömeg: 1318 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 7,8 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 8,2 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 178 g/km
  • Végsebesség: 175 km/h
  • 0-100: 9 s