2021. július 14. | 14:00

Nissan Qashqai e-Power hajtásláncára még várni kell, de addig is itt a kétféle teljesítményszinttel kapható lágy hibrid meghajtás, amit Lengyelországban próbáltunk.

2021 júniusában befutott a harmadik generációs Nissan Qashqai Magyarországra is, vezetni azonban még nem tudtuk. Most viszont meghívást kaptunk egy varsói menetpróbára, ahol az igazi újdonságot jelentő, e-Power hibridet egyelőre még nem találtuk, de a benzines lágy hibrid modelleket három kivitelben is lehetett próbálni.

nissan-qashqai-2021-menetproba-alapjarat

Egy jól bevált, több Renault-Nissan modell által is használt padlólemezre húzták rá az új Qashqait, ami minden dimenziójában növekedést mutat: 4425 mm hosszú, 1835 mm széles, 1635 mm magas, 2665 mm-es tengelytáv. Igazán sarkosra sikeredett az arculat, hosszan elnyúló vonalak, keskeny LED-es lámpatestek elöl, sok újdonságot nem hozó, szintén LED-es hátsó lámpabúrák hátul.

Szerencsénkre nincs kamu kipufogóvég és túltolt króm-rengeteg. Az új Qashqai esetében nem csak a merevséget növelték, de könnyebb karosszériát is alkottak 60 kg-mal, igaz, ez néhány komponensben ellensúlyozták, így összességében 30 kilogrammal lett csak nehezebb az autó az elődjéhez képest. Utazás közben nem érzékeltem kimagaslóan halk utasteret pedig elméletben ezen is javítottak, enyhén ugyan, de a terebélyes oldalsó visszapillantók generálnak némi zajt.

nissan-qashqai-2021-menetproba-alapjarat

A beltérben egészen otthonos hangulat fogad, minden célratörő, kissé fantáziátlan ugyan, de cserébe fizikailag megjelenik a klímakezelő, meg merem kockáztatni, hogy kesztyűben is lehet nyomkodni rajta a gombokat, még ha nem is volt ez cél a tervezéskor. A kormány mögötti 10,8 colos kijelzőn zavarodásmentesen futnak az egyszerű, de annál pragmatikusabb grafikai megoldások, akár személyre is tudjuk szabni, hogy mik jelenjenek meg a kerek műszeregységek közepén. A kezelése a kormányról rendkívül hamar kiismerhető, ahogyan a középre helyezett 9 vagy 12,3 colos központi egység is igaz, itt csak az érintőkijelzőre hagyatkozhatunk.

nissan-qashqai-2021-menetproba-alapjarat

A tesztelt autók közül a Ceramic szükre Tekna, a Magnetic kék és Pearl fehér Tekna+ felszereltséget kaptak szinte minden elérhető extrával. A helykínálat elöl rendben van, hátul is elfér a térdem, de az ülőlapot rövidnek véltem. Már a Tekna felszereltségi szinttől is 8 irányba állítható az elektromos vezetőülés. A tapasztalatok azt mutatták, hogy a közepén szövettel burkolt ülésbe könnyebben beleolvad az ember, mint a lyuggatott Nappa-bőrbe.

Az ülésszellőztetést jobban preferáltam volna, mint a masszázsfunkciót, ami a három lépcsőben állítható deréktámaszt tologatja neki a hátunknak egy kissé darabosan - a Ford Pumában lágyabban, összehangoltabban működött ez a funkció. A csomagtér 74 literrel nőtt az elődmodellhez képest, most 504-et kapunk alaphelyzetben és adott egy két részben variálható padló, ami hasznos lehet a kisebb dolgok kitámasztásánál.

nissan-qashqai-2021-menetproba-alapjarat

A vezetéstámogatók stabilan működtek, az Apple Carplay is azonnal működésbe lépett a Bluetooth-os csatlakozás után és nem is jött zavarba akkor sem, ha oda-vissza lépkedtem az autó menüje és a CarPlay menüje között. A kütyüőrültek is örülhetnek, hiszen az autó képes a hangutasítások fogadására a Google Assistant segítségével, így akár a házunkból is üzenhetünk a garázsban álló autónak. Elérhető a fedélzeti WiFi lehetősége, az autó vezetéséhez kapcsolódó, múltbéli információkat is lekérhetjük, a TomTom navi élő közlekedési adatok használ és nem maradunk egyedül műszaki hiba esetén sem, hiszen a Nissan asszisztens szolgáltatására mindig lehet számítani.

nissan-qashqai-2021-menetproba-alapjarat

Az új Qashqai kétféle motorral lesz kapható, az elektromosan közlekedő 1,5 literes, háromhengeres benzinmotort csak aggregátként használt e-Power hajtás majd csak 2022-ben érkezik, így a benzines változatokat tudtuk kipróbálni a menetpróba során. Az 1,3 literes, turbós benzinmotor négy hengerrel üzemel, változó szelepvezérlést kap a szívó és kipufogó oldalon egyaránt. Ehhez csatoltak egy 22 kilogrammos önsúllyal rendelkező, 12V-os lágy hibrid rendszert, ami jótékony hatással van a Start/Stop funkció működésére és minimális nyomatékkal meg is tudja támogatni a benzinmotort.

Utóbbiból számottevően nem érezni semmit kigyorsításoknál. Nagyjából 2000-es fordulat alatt meglehetősen lassan tér észhez a motor, azonban utána egyenletesen, kellemes orgánummal kísérve adja le a teljesítményét. 138 és a 156 lóerővel választható ez az 1,3-as, a nyomaték 240 és 270 Nm között mozog attól függően, hogy teljesítményszinttől és váltótípustól függően. A fogyasztás a gyári adatok szerint 6,3-6,5 között hozható felszereltségtől és motorváltozattól függően, az egy órás szakaszokon, több teli gázas gyorsítással megtűzdelve 8 liter környékén alakult a Qashqai-ok étvágya.

nissan-qashqai-2021-menetproba-alapjarat

Érdemben nem érezni a plusz 20 lóerős többletet, mindkét motor alkalmas a lendületes közlekedésre, előzésekre. A hatfokozatú manuális váltó kapcsolási érzete egészen kellemes, az X-Tronic fokozatmentes váltóval valamivel azonban kevesebbet forog autópályán a Qashqai. Utóbbival lesz egyébként borzasztóan kényelmes és semleges az újdonság vezetése. Ügyesen imitálja a fokozatokat a CVT, ami a mechanikus olajpumpa mellé egy elektromosat is kapott, ezzel érve el jobb reakcióidőt. A kormány mögötti fülekkel mi is “visszaválthatunk”, így ideális fordulattal kezdhetünk bele egy előzésbe, nem kell megvárni, amíg az autó komótosan visszakapcsol.

nissan-qashqai-2021-menetproba-alapjarat

A csatolt lengőkaros hátsó futómű az elsőkerék-meghajtású, 19 vagy annál kisebb kerékkel szerelt modellekhez társul, 20-as kerékkel és összkerékhajtással már független hátsó felfüggesztést kapunk. A tesztelt autók közül a gyengébb, szürkére fényezettek alatt volt a csatolt hosszlengőkaros változat, bár a meglepően jó minőségű lengyel utakon nem igazán éreztem különbséget, kanyarokban forszírozni meg amúgy sem célszerű egy hétköznapi szabadidő-autót, bár meg kell hagyni minimális dőléssel vette a tempósabb kanyarokat is. A gyártó szerint a lengéscsillapítókat függőleges irányba tolták el, ezzel érve el jobb ütéselnyelődést és irányíthatóságot.

Az új Qashqai esetében a kormány elektromos segédmotorját közvetlenül a kormányrúdhoz erősítették, ha nem is természetesebb, de könnyedebb, gyorsabb kormányzást értek el ezzel, visszajelzésre azonban ne számítsunk. Az autó fordulóköre 11,5 méter maradt, egyébként vonóhorog is kérhető lesz hozzá, akár 1650 kilót is vontathatunk majd vele.

nissan-qashqai-2021-menetproba-alapjarat

A már említett Tekna és Tekna+ csúcsmodelleket 11 799 000 és 12 899 000 forinttól lehet megvásárolni, az összkerekes, fokozatmentes váltóval szerelt változat 14 099 000 forinttól érhető el, Visia felszereltségben azonban 8 199 000 forinttól indulunk - ebben már LED-es fényszórókat, manuális klímát, adaptív tempomatot, sávelhagyás jelzőt és vészfékasszisztenst is kapunk. A téli csomag 300 000 Ft, N-Connecta szinttől a panoráma üvegtető + tetősínek 280 000 Ft, a vezetéstámogató csomag head up diplay-jel 400 000 Ft, a kéttónusú fényezés 150 000 Ft, a Bose hangrendszer 250 000 Ft-ba kerül.