2022. április 04. | 20:29

Bár az autók megállás nélkül nőnek és sokszor nem tudjuk helyén kezelni a dolgokat, a legtökéletesebb városi autó a kisautó. Persze nem ilyen Smart-szerű nyomorúságokról beszélek, hanem mint a Toyota Aygo. Kicsi, könnyű, fürge, jól fordul és olcsó fenntartani. Őszintén, mi kell még a városi közlekedéshez? Persze a divatot követni kell, így ki is futott az Aygo és most helyére lép a frissen bemutatott Aygo X, tehát a crossover „nagytesó”, amit ki is próbáltunk Barcelona belvárosának szűk utcáin.

Bár felmerülhet, hogy a drága újságírót azért repítik Barcelonáig, hogy Paellától tele hassal a tengerparton fetrengve szívja magába a pozitív élményeket, ezzel jó véleményt alkotva az Aygo X-ről. Pedig nem, vagyis nem csak emiatt! Arra kellett rájönnöm, hogy Barcelona bő 1,6 milliós lakosságával és 102 négyzetkilométeres alapterületével tökéletes környezet egy városi kisautó nyüstölésére.

Toyota Aygo X

Egy olyan városban, ahol három sáv fut azokon az utakon, amit nálunk kettő felfestéséhez is szűknek ítélnének, az Aygo X a legnagyobb király! Olyan magabiztossággal suhan el a centiző GLS Mercedes mellett, hogy az már szinte megalázó a német luxusautó tulajának.

Toyota Aygo X

Egy irányban a divattal

Az Aygo mindig is aranyos volt és méretei ellenére nem olyan töppedt, mint egy Smart - persze anno az IQ-nál is rezgett a léc. Maradva az Aygónál, egy remek városi kisautós élményt ad, ami dizájn szempontjából a méretekkel függ össze. A város szűk, a házak esetenként sokkal hamarabb kerültek oda, minthogy az autó, mint fogalom létezett, így főleg óvárosokban lehet kellemetlen mondjuk egy 6x6-os G-osztály. Ezért az Aygo tökéletes célszerszám volt a városi jövés-menésre, de az emberek egyre kevésbé akarnak kisautót.

Toyota Aygo X

Ennek lehet fejtegetni az okait, van, aki szerint presztízskérdés, van, aki tévesen a helykínálatra fogja és a kedvencem, aki azért akar nagyot, mert mindenki más nagy az utakon és fél - végső soron ő sem elítélhető. De a kisautó mégis jó dolog, úgyhogy a Toyota fogta és tervezett egy kis-nagy autót, az Aygo X-et (amit amúgy Cross-nak ejtesz, csak a nevében van X). Kicsi, mert dimenzióiban alig nőtt az elődhöz képest (hosszban 235 mm-t, szélességben 125 mm-t, tengelytávban 90 mm-t), de nagy, mert kapott egy hobbiterepjárós formatervet, így magasabb.

Toyota Aygo X

Az egyszerűséget még mindig dizájn fedi

A Toyota egy másodpercre sem tagadja, hogy az Aygo X belépőmodell, így az alap kivitelek még egy kompakthoz képest is erősen mezítlábasnak érződhetnek. Persze 2022-t írunk és tablet nélkül nem autó az autó, így van egy kisebb az olcsóba, egy nagyobb a drágábba, nyilván utóbbi több funkcióval.

Toyota Aygo X

Attól nem kell félni, hogy a klíma esetleg kimarad és még a műszercsoportra is jutott némi digitalizáció, tehát az alapfelszereltség sem rossz, bár ma az olcsó autó nem azt jelenti, mint régen, főleg nekünk, jobban teljesítő magyaroknak.

Toyota Aygo X

A beltéri dizájn kedves, ezzel fedi, hogy olcsó. Helyenként zörgött a tesztautó, itt-ott ropogott, bár ez fogható az előszériára, én kívánom, hogy ne maradjon így, mert megkedveltem. Minden puritánsága ellenére, ha nem kell hosszasan utaznom az Aygo X-ben, akkor kedvelni fogom. És nem is kell majd, hiszen ez az autó nem arra való.

Toyota Aygo X

A multikormány és a digitklíma panelje is már jól ismert korábbi Toyotákból, nincs is vele gond, azonban a fedélzeti számítógép rettenetesen lassú. Sőt, talán nem is a lassú a jó szó rá, inkább csak akadozik. Biztos vagyok benne, hogy a hardweres háttér gyenge az egyébként jól kialakított operációs rendszer mögött, a navigáció szinte használhatatlanul akad. Az Apple CarPlay sem kapkodta el a dolgot, azt sem úsztuk meg lagg nélkül, viszont azon futtatva a Google Maps navit, egészségesebb lett a tájékozódás.

Toyota Aygo X

Elöl kényelmesen elfér két ember és bár a kormány csak fel-le állítható, így is megtaláltam a helyemet. Az alapáras ülés elég gyenge, de az eggyel jobb már kényelmes és a tartása is meglepően jó, ami egy fürge városi kisautónál előny. A hátsó sor ülőlapja megalázóan rövid, bennem az iskolai fapadok élménye ötlött fel, mert ott is éppen csak a combom feléig tartott az ülőrész.

Toyota Aygo X

Ennél hátul már csak egy rosszabb dolog van, az pedig a be- és kiszállás. Ha nem akarok gonosz lenni, azt mondanám, hogy sportautós, mert kifele szinte kapaszkodva, négykézláb mászni kell és akkor ússza meg a koszt a legtöbb kopogós műanyag kárpit.

Toyota Aygo X

Persze az X-ség vagy a Cross-ság (ki hogyan ejti) annyi előnnyel jár, hogy a pufibb kasztniban több hely lehet. Bár a hátsó lábtértől nem ájultam el, a fejem nem kocogtatta a C-oszlopot, de még csak túl közel sem volt, így négy embernek rövidebb távon megoldás lehet. A sima, kifutó Aygóhoz képest plusz 63 liter csomagteret kapunk, így már csak 53 literrel marad el az egy kategóriával feljebb versenyző Yaristól, de az egy komolyabb autó összességében - és drágább is.

Toyota Aygo X

Csak egy kicsi kéne és tökéletes lenne az Aygo X

Sokszor hangoztatom szkepticizmusomat az apró, háromhengeres turbómotorokkal szemben. Ez időnként jogos, néha viszont igazán kellemes csalódás ér. Az Aygo X esetében elnéztem volna, mert apró és könnyű, úgy voltam vele, hogy városban egy rövid váltóval istencsászár és ehhez közel is áll, de mégsem tudom határozottan kijelenteni.

Toyota Aygo X

Egy dolog hiányzik a motorról, az pedig egy turbó - vagy még kb négyszáz köbcenti. Ez egy egyliteres, háromhengeres szívómotor 72 lóerővel és 93 Nm nyomatékkal, ami elsőre kevésnek hangzik, de még másodikra is. Harmadikra az ember kipróbálja az autót és rájön, hogy nem olyan vészes, de rezeg a léc.

Toyota Aygo X

Túlnyomórészt én a CVT (fokozatmentes) váltós kivitelt próbáltam ki, ami ugye felpörög üveghangig és az autó gyorsul. Ez itt is megvolt és kísérte is egy rettenetes darálás a motortérből, pedig elvileg egy drágább modellben ültünk, amiben van extra hangszigetelés. A Toyota korábbi X-shift robotizált váltóját hivatott pótolni az új CVT, amire azt ígérték a satótájékoztatón, hogy finomabb működése lesz, de ez csak menet közben igaz.

Toyota Aygo X

Az elindulásoknál volt időnként egy-két fájó rántás, néha nagyobb vehemenciával indult el, mint vártam, így a dugóban cammogás eleinte nem volt valami egyszerű. A kézi váltós sokkal szórakoztatóbb, de meg kell tanulni lendületből közlekedni és háromszor végiggondolni egy előzést, de többnyire inkább elfelejteni.

Toyota Aygo X

Pont annyira gyenge ez a motor, hogy ne mondjuk élvezetesnek az Aygo X-et, mert egyébként a futómű jó. Ügyesen csillapítja az úthibákat, a fekvőrendőrön olyan magabiztossággal repül át az ember, hogy az a külső szemlélőnek már ijesztő lehet, pedig belülről buli. Emellett stabil tud maradni, jó vele kanyarogni, a körforgalmakban is virgonc és parkolóban hatalmas királyság a pici fordulókör, nagyon könnyű manőverezni. Összességében remek vezethetőséget nyújt, csak egy pici tüdő, vagy egy lélegeztetőgép egy turbó formájában nagyon ráférne.

Persze az apró motornak előnyei is vannak, például a városon belüli 6-7 liter körüli fogyasztás 100 kilométerenként. Ez elég vonzó lehet, főleg ha az ember ingázik, mert országúton simán lejjebb lehet ezt tolni és ugyan gyenge, egy 90-es tempó nem okoz neki gondot. Azt már inkább el sem mesélem, amikor felszabadultunk vele az autópályára, onnan csupán két benyomást írnék le. Brutál hangos és az oldalszél nagyon kellemetlen tud lenni.

Ár és összegzés

Érdekes szösszenet az Aygo X, de a nap végére nekem megtetszett és így nem is sajnálom annyira, hogy a jelenleg futó Aygo kuka és csak az emelt változat marad. Bár az egész miniautó kategória kihalófélben van, az Aygo X-et talán a Suzuki Ignis mellé tudnám odatenni. Mindkettő szerethető, egyszerű és szórakoztató, bár az Ignis 1,2 literes szívómotorja pont annyival nyújt többet, hogy picit jobb vezetni. Hihetetlen, hogy ebben az autókategóriában ilyen kevés is számít, persze ezzel nem azt mondom, hogy az Aygo X-et nem ajánlanám, sőt!

Toyota Aygo X

Egy felmérésben kimutatták, hogy a Toyota vásárlóinak jórésze hű marad a márkához egy modell megvásárlása után és az is kiderült, hogy sokan ezek közül az emberek közül a miniautó kategóriában maradnak. Ezért fontos, hogy ide a Toyota valami olcsó, de a Toyota minőséget és jóságot megízleltető terméket tegyen a leendő tulajokkal. Szerintem az Aygo X-nek ez nem okoz majd gondot, csak legyen az a vásárlóréteg, aki kifizet ennyi pénzt egy ekkora gyöszért.

A most kifutó Aygo induló ára 4,1 millió forint volt és az őt leváltó Aygo X 4,78-ról kezd majd. Innen bőségesen van mit extráztni, de ha ezzel nem bajlódnánk, a legdrágább csomag a Limited 6,3-ról kezd és innen már nincs sok plusz a listán. Itt már elgondolkodik az ember, mert ugyanezzel a motorral ma még rendelhető az eggyel nagyobb Yaris bruttó 5,6 milliótól, bár ott megint fapadozunk.

Én kisautópárti vagyok és lehet, hogy a drágább Aygo X mellett döntenék, de a Yaris is egy remek autó, így olyan stresszhelyzetbe kerülnék, amiből nehéz kimászni. Talán az adja meg a végső lökést, hogy másodmagamon kívül hányszor ülne mellettem más ember, mert ha csak ritkán, akkor egyértelműen az Aygo X a nyerő.

Ha érdekel, mit tud a Yaris nagytestvér, ezt a bemutatót se hagyd ki!