Optimális crossover: Subaru XV 1.6 Lineatronic AWD (2019) – Teszt

Közzétéve:
2019-08-02, 10:15

Teszten a Subaru XV, ami immáron csak egyféle hajtáslánccal kapható, és ez jól is van így.

Ha Subaru, akkor Impreza. Ha az idősebb korosztály autót akar, akkor SUV vagy crossover. Összevonva a kettőt kijön, hogy Subaru XV, azaz a megemelt hasmagasságú Impreza. Nem szaladgál túl sok a hazai utakon, holott egy rendesen kitalált termékről van szó, amiből sikerült egy frissített példányt elkérni az Emil Frey-től. A 2.0 literes szívó boxermotorral már volt szerencsém kipróbálni anno, most viszont a kisebb, 1.6 literes boxerrel került hozzám a kompakt crossover, ami továbbra is masszívitással és problémamentes használattal kecsegtet a fokozatmentes váltóval és az állandó összkerékhajtással az élen. Ez a három dolog tehát, ami immáron állandó: 1.6, CVT, AWD - és bizony jól van ez így!

Subaru XV - Teszt Alapjárat

Subaru XV – trendi Impreza

A 260 mm-es hasmagasság és a műanyag burkolatok a laikus szemlélőnél is jelzik, hogy nem egy szokványos személyautóról van szó. Szerencsére nem vitték túlzásba a „SUV-osítást” az XV esetében: szolid, kecsesen elnyújtott, kanyarkövető LED-es első fényszórók, egészséges vastagságú műanyag borítás a köszübükön, vaskos hátsó lökhárítóba épített ködlámpák és az ízlésesen kitüremkedő hátsó lámpatestek teszik teljessé a képet. Abszolút befogadható a forma, minden apró részletével együtt. Valahogy a Lada Vesta SW Cross jut az eszembe első ránézésre, bár gyorsan el is hesegetem ez a gondolat foszlányt, hiszen minőségben az XV magasan veri az orosz terepkombit minden fronton.

Subaru XV - Teszt Alapjárat

Subaru XV – minőségi belső

A Subaru XV belterében is stapabíró megoldásokkal, remek összeszereléssel és anyaghasználattal találkozhatsz. Nagy mérető, kesztyűben is használható gombok, eleinte kissé zavaros, de megszokható hármas kijelző-kombó, a műszerfali apró képernyőn a dőlésszögeket, fogyasztási adatokat, klíma adatait is láthatod. A multimédia nem a piac leggyorsabbja, de jól átlátható és alap változatában kínálja az Apple CarPlay és Android Auto funkciókat. Immáron az 1.6-os motorral szerelt XV-ben helyet kapott az automatikus kézifék funkció, ami a dugóban könnyítheti meg a jobb lábfejünk dolgát, hiszen nem kell végig a féket taposni állás közben, az autó megtartja magát, a gázpedál érintésére pedig azonnal gurul tovább.

Subaru XV - Teszt Alapjárat

Az első ülések borítása és párnázottsága kifejezetten kellemes, hely is akad itt, ahogyan a hátsó sorban sem kell szűkölködni. Az alacsony motorháztető sokat segít a kilátásban, a tolatókamera segítségével pedig még könnyebb az XV-vel parkolni. A csomagtartó maradt 380 literes, de a napfénytetős kivitelben akár 1290 literre is bővíthető. Számos vezetéstámogató és a baleset-megelőző rendszer jár az XV-hez, amit Subaruék az EyeSight fantázianév alatt gyűjtenek össze. Található volt a tesztautóban adaptív tempomat és sávelhagyásra figyelmeztető, amik jó szolgálatot tettek autópályán. Indulásra is képes figyelmeztetni, ha előttünk már valaki elhajtott a zöldnél, ütközésmegelőző gáz- és fékrendszer is található benne, a távolsági fényszóró asszisztensen, holttér- és hátsó keresztirányú forgalomfigyelőn kívül mindent alapból adnak hozzá.

Subaru XV – immáron egy erőforrással

A szigorodó károsanyag-kibocsátási normák miatt a 2.0 literes motort el kellett engednie a Subarunak az öreg kontinensen. Így maradt a már említette, 1.6 literes szívó boxermotor a CVT-váltóval és az állandó összkerékhajtással, 114 lóerővel és 150 Nm-es maximális nyomatékkal. A reakcióidő rendben van, ahogyan a fogyasztás is, ugyan a gyári vegyes 6,4 literes átlagot nem tudtam hozni a meglehetősen nyers, alig 300 kilométert futott motortól, de a 7-8 liter reális adat az 1.6-os XV-től.

Subaru XV - Teszt Alapjárat

A szívómotor hallatán minden autózásért kicsit is érdeklődő személy felkapja a fejét, hiszen ritkaságnak számít a piacon. De azért is lehet szeretni, mert sokkal kevesebb dolog tud elromlani rajta, mint egy turbós, kihegyezett erőforrásnál. A helyén kell kezelni, hiszen nem ezzel az autóval fogsz a közutakon alázni, nem fogsz őrült gyorsulásokba, előzésekbe fogni. Az 1.6-os XV nem is erről szól és a fokozatmentes váltó is inkább hétköznapi, kényelmes használathoz járul hozzá. Mikor először próbáltam CVT-váltós autót bevallom, én is szkeptikus voltam, de több napi használat után éreztem meg az előnyeit, nincs rángatózás, csak a nyugodt, zökkenőmentes közlekedés. Persze, ha erőteljes kigyorsításról van szó, a fordulatszám az egekbe szökik és fix fordulaton marad a mutató, ami bőgéshez vezet, azonban ezt el tudtam nézni neki, hiszen az autó higgadt stílusa sok mindenért kárpótol.

Subaru XV – fix a hajtás

Kecsegtető menettulajdonságokra lehet következtetni, hiszen az XV a már említett Impreza alapjaira épül, vagyis a gyártó globális padlólemezére. Igazán merev a karosszéria és a motor alacsony építése miatt a súlypontja is lejjebb található – ez bizony az előnyére válik. Annak ellenére, hogy egy megemelt hasmagasságú autóról van szó fürgén és meglepően ügyesen képes venni a tempósabb kanyarokat. Valahol a tökéletes átmenetet jelenti egy jócskán megemelt, magas kocsiszekrénnyel rendelkező SUV és egy normál személyautó között, így az XV a magyarországi úthálózat csataterein a legjobb megoldás lehet. Nem billeg magassága vagy épp puha futóműve miatt, de nem is túl alacsony és nem is túl kemény, egyszóval crossoverhez képest igazán jó vezetni.

Subaru XV - Teszt Alapjárat

A Subaru Symmetrical All Wheel Drive rendszere 60-40%-ban osztja el a nyomatékot a két tengely között, de akár felesben is tud működni. Rendes diffizárat nem érdemes keresni benne, helyette az elektronika fékezgeti az éppen kipörgő kerekeket, ezzel imitálva a zárt-difi hatást, amit lehet szeretni vagy sem, de egyébként a Suzuki Jimny esetében is meglepően jól működött, rendes terep abroncsok hiányában is. A tanyasi élet, túrázás, földutak meg sem kottyannak neki, de azért ne akarj vele Jimny-nek való terepeket meghódítani.

Subaru XV ár és összegezve

Készletről talán még el lehet csípni egy-egy 2.0 literes motort, de azt gondolnám, hogy akiket az XV céloz, azoknak az 1.6 is bőven megteszi. Alapfelszereltségben 7 630 000 forinttól indul, a tesztautó már 8 millió felett teljesít, a csúcsot az Exclusive+ jelenti 9 290 000 forintért. Jó hír, hogy az első blikkre megbízhatónak ígérkező hajtásláncot 5 év vagy 200 000 kilométeres garanciával fejeli meg a Subaru. Ha kedveled a magasabb üléspozíciót és szeretnéd, hogy autód könnyűszerrel kezelje a magyar utak hibáit, de nem szeretnél egy nagyméretű, lötyögős SUV-ban utazni, akkor a precízen vezethető XV a te választásod, ami nem csak menettulajdonságaival és kiszámítható fogyasztásával, de külső-belső minőségével is hozza az elvárható szintet. A CVT-s ellenérvek engem már nem izgatnak, mert egy ehhez hasonló autó nem a versenyzésről szól, és lehet, hogy néha bőgicsél, de a dolgát simábban teszi, mint bármely más automatával szerelt jármű. 

A 2.0 literes boxermotorral szerelt Subaru XV-ről készült tesztünket alább tekintheted meg:

Subaru XV 1.6 AWD Lineatronic (2019)

  • Lökettérfogat: 1600 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 114 LE 6200/perc
  • Max. forgatónyomaték: 150 Nm 3600/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4465/1800/1615 mm
  • Tengelytáv: 2665 mm
  • Saját tömeg: 1408 kg
  • Városi fogyasztás: 7,9 l
  • Országúti fogyasztás: 5,6 l
  • Vegyes fogyasztás: 6,4 l
  • Tesztfogyasztás: 8,2 l
  • CO2 kibocsátás: 145 g/km
  • Végsebesség: 175 km/h
  • 0-100: 13,9 s

További autós hírek

Lassan tele a város civil járörökkel, mindenütt kamerák, folyamatosan indulnak dashcam alapján is az eljárások hivatalból, valamint sorra történnek az…

Mindannyian találkoztunk már ilyen autóssal, aki egyszerűen nem bírja, ha valaki mellé ér, és ezért gyorsítani kezd – írja vezess.…

A Debreceni Járási Ügyészség halálos közúti baleset gondtalan okozásának vétsége miatt emelt vádat azzal a férfival szemben, aki Polgáron ütközött…

Nincs mese. Autósként rossz végén állunk annak a bizonyosnak abban az értelemben, hogy nem az autós forgalom érdekében történnek fejlesztések,…

Amikor a körforgalomban Vin Dieselnek képzeled magad, de a közönség nem értékeli a produkciódat – írta legújabb pofátlan(TAN)ító videójához a…

Kapcsolódó írások

Subaru XV 2.0i Lineatronic – Teszt + Videó!
2018. június 08.
A második generációs Subaru XV nem kínál túl sok lehetőséget, ha a motort vagy a hajtásláncot nézed, azonban igazán sokoldalú és masszív crossovernek bizonyult a teszt során. Mit tud vajon még a boxermotoros autók új büszkesége?
A Subaru eltávolítja kínálatából a dízel-erőforrású járműveket
2018. augusztus 23.
A japán autógyártó elsőként az Egyesült Királyságból távolította el eladásra kínált, dízel-erőforrású modelljeit!
Ez a sikk: Hyundai Kona 1.0 T-GDI – Teszt + Videó!
2018. szeptember 15.
A Hyundai Kona üde színfoltja a kompakt SUV szegmensnek: az tény, hogy megjelenése viszi a prímet, a belső már kevésbé látványos, azonban az 1.0 literes turbómotor ideális választás lehet a többnyire városban közlekedők számára
Range Rover Evoque
2018. december 18.
A világhírű séf egy eseményre volt hivatalos, de még azelőtt megfűszerezte London utcáit a vadonatúj Range Rover Evoque-kal