2019. augusztus 02. | 12:15

Teszten a Subaru XV, ami immáron csak egyféle hajtáslánccal kapható, és ez jól is van így.

Ha Subaru, akkor Impreza. Ha az idősebb korosztály autót akar, akkor SUV vagy crossover. Összevonva a kettőt kijön, hogy Subaru XV, azaz a megemelt hasmagasságú Impreza. Nem szaladgál túl sok a hazai utakon, holott egy rendesen kitalált termékről van szó, amiből sikerült egy frissített példányt elkérni az Emil Frey-től. A 2.0 literes szívó boxermotorral már volt szerencsém kipróbálni anno, most viszont a kisebb, 1.6 literes boxerrel került hozzám a kompakt crossover, ami továbbra is masszívitással és problémamentes használattal kecsegtet a fokozatmentes váltóval és az állandó összkerékhajtással az élen. Ez a három dolog tehát, ami immáron állandó: 1.6, CVT, AWD - és bizony jól van ez így!

Subaru XV - Teszt Alapjárat

Subaru XV – trendi Impreza

A 260 mm-es hasmagasság és a műanyag burkolatok a laikus szemlélőnél is jelzik, hogy nem egy szokványos személyautóról van szó. Szerencsére nem vitték túlzásba a „SUV-osítást” az XV esetében: szolid, kecsesen elnyújtott, kanyarkövető LED-es első fényszórók, egészséges vastagságú műanyag borítás a köszübükön, vaskos hátsó lökhárítóba épített ködlámpák és az ízlésesen kitüremkedő hátsó lámpatestek teszik teljessé a képet. Abszolút befogadható a forma, minden apró részletével együtt. Valahogy a Lada Vesta SW Cross jut az eszembe első ránézésre, bár gyorsan el is hesegetem ez a gondolat foszlányt, hiszen minőségben az XV magasan veri az orosz terepkombit minden fronton.

Subaru XV - Teszt Alapjárat

Subaru XV – minőségi belső

A Subaru XV belterében is stapabíró megoldásokkal, remek összeszereléssel és anyaghasználattal találkozhatsz. Nagy mérető, kesztyűben is használható gombok, eleinte kissé zavaros, de megszokható hármas kijelző-kombó, a műszerfali apró képernyőn a dőlésszögeket, fogyasztási adatokat, klíma adatait is láthatod. A multimédia nem a piac leggyorsabbja, de jól átlátható és alap változatában kínálja az Apple CarPlay és Android Auto funkciókat. Immáron az 1.6-os motorral szerelt XV-ben helyet kapott az automatikus kézifék funkció, ami a dugóban könnyítheti meg a jobb lábfejünk dolgát, hiszen nem kell végig a féket taposni állás közben, az autó megtartja magát, a gázpedál érintésére pedig azonnal gurul tovább.

Subaru XV - Teszt Alapjárat

Az első ülések borítása és párnázottsága kifejezetten kellemes, hely is akad itt, ahogyan a hátsó sorban sem kell szűkölködni. Az alacsony motorháztető sokat segít a kilátásban, a tolatókamera segítségével pedig még könnyebb az XV-vel parkolni. A csomagtartó maradt 380 literes, de a napfénytetős kivitelben akár 1290 literre is bővíthető. Számos vezetéstámogató és a baleset-megelőző rendszer jár az XV-hez, amit Subaruék az EyeSight fantázianév alatt gyűjtenek össze. Található volt a tesztautóban adaptív tempomat és sávelhagyásra figyelmeztető, amik jó szolgálatot tettek autópályán. Indulásra is képes figyelmeztetni, ha előttünk már valaki elhajtott a zöldnél, ütközésmegelőző gáz- és fékrendszer is található benne, a távolsági fényszóró asszisztensen, holttér- és hátsó keresztirányú forgalomfigyelőn kívül mindent alapból adnak hozzá.

Subaru XV – immáron egy erőforrással

A szigorodó károsanyag-kibocsátási normák miatt a 2.0 literes motort el kellett engednie a Subarunak az öreg kontinensen. Így maradt a már említette, 1.6 literes szívó boxermotor a CVT-váltóval és az állandó összkerékhajtással, 114 lóerővel és 150 Nm-es maximális nyomatékkal. A reakcióidő rendben van, ahogyan a fogyasztás is, ugyan a gyári vegyes 6,4 literes átlagot nem tudtam hozni a meglehetősen nyers, alig 300 kilométert futott motortól, de a 7-8 liter reális adat az 1.6-os XV-től.

Subaru XV - Teszt Alapjárat

A szívómotor hallatán minden autózásért kicsit is érdeklődő személy felkapja a fejét, hiszen ritkaságnak számít a piacon. De azért is lehet szeretni, mert sokkal kevesebb dolog tud elromlani rajta, mint egy turbós, kihegyezett erőforrásnál. A helyén kell kezelni, hiszen nem ezzel az autóval fogsz a közutakon alázni, nem fogsz őrült gyorsulásokba, előzésekbe fogni. Az 1.6-os XV nem is erről szól és a fokozatmentes váltó is inkább hétköznapi, kényelmes használathoz járul hozzá. Mikor először próbáltam CVT-váltós autót bevallom, én is szkeptikus voltam, de több napi használat után éreztem meg az előnyeit, nincs rángatózás, csak a nyugodt, zökkenőmentes közlekedés. Persze, ha erőteljes kigyorsításról van szó, a fordulatszám az egekbe szökik és fix fordulaton marad a mutató, ami bőgéshez vezet, azonban ezt el tudtam nézni neki, hiszen az autó higgadt stílusa sok mindenért kárpótol.

Subaru XV – fix a hajtás

Kecsegtető menettulajdonságokra lehet következtetni, hiszen az XV a már említett Impreza alapjaira épül, vagyis a gyártó globális padlólemezére. Igazán merev a karosszéria és a motor alacsony építése miatt a súlypontja is lejjebb található – ez bizony az előnyére válik. Annak ellenére, hogy egy megemelt hasmagasságú autóról van szó fürgén és meglepően ügyesen képes venni a tempósabb kanyarokat. Valahol a tökéletes átmenetet jelenti egy jócskán megemelt, magas kocsiszekrénnyel rendelkező SUV és egy normál személyautó között, így az XV a magyarországi úthálózat csataterein a legjobb megoldás lehet. Nem billeg magassága vagy épp puha futóműve miatt, de nem is túl alacsony és nem is túl kemény, egyszóval crossoverhez képest igazán jó vezetni.

Subaru XV - Teszt Alapjárat

A Subaru Symmetrical All Wheel Drive rendszere 60-40%-ban osztja el a nyomatékot a két tengely között, de akár felesben is tud működni. Rendes diffizárat nem érdemes keresni benne, helyette az elektronika fékezgeti az éppen kipörgő kerekeket, ezzel imitálva a zárt-difi hatást, amit lehet szeretni vagy sem, de egyébként a Suzuki Jimny esetében is meglepően jól működött, rendes terep abroncsok hiányában is. A tanyasi élet, túrázás, földutak meg sem kottyannak neki, de azért ne akarj vele Jimny-nek való terepeket meghódítani.

Subaru XV ár és összegezve

Készletről talán még el lehet csípni egy-egy 2.0 literes motort, de azt gondolnám, hogy akiket az XV céloz, azoknak az 1.6 is bőven megteszi. Alapfelszereltségben 7 630 000 forinttól indul, a tesztautó már 8 millió felett teljesít, a csúcsot az Exclusive+ jelenti 9 290 000 forintért. Jó hír, hogy az első blikkre megbízhatónak ígérkező hajtásláncot 5 év vagy 200 000 kilométeres garanciával fejeli meg a Subaru. Ha kedveled a magasabb üléspozíciót és szeretnéd, hogy autód könnyűszerrel kezelje a magyar utak hibáit, de nem szeretnél egy nagyméretű, lötyögős SUV-ban utazni, akkor a precízen vezethető XV a te választásod, ami nem csak menettulajdonságaival és kiszámítható fogyasztásával, de külső-belső minőségével is hozza az elvárható szintet. A CVT-s ellenérvek engem már nem izgatnak, mert egy ehhez hasonló autó nem a versenyzésről szól, és lehet, hogy néha bőgicsél, de a dolgát simábban teszi, mint bármely más automatával szerelt jármű. 

A 2.0 literes boxermotorral szerelt Subaru XV-ről készült tesztünket alább tekintheted meg:

Subaru XV 1.6 AWD Lineatronic (2019)

  • Lökettérfogat: 1600 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 114 LE 6200/perc
  • Max. forgatónyomaték: 150 Nm 3600/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4465/1800/1615 mm
  • Tengelytáv: 2665 mm
  • Saját tömeg: 1408 kg
  • Városi fogyasztás: 7,9 l
  • Országúti fogyasztás: 5,6 l
  • Vegyes fogyasztás: 6,4 l
  • Tesztfogyasztás: 8,2 l
  • CO2 kibocsátás: 145 g/km
  • Végsebesség: 175 km/h
  • 0-100: 13,9 s