2020. december 28. | 14:50

A Kia XCeedet ezúttal egy lágy hibrid dízellel teszteltem.

A Kia Ceed megannyi formában megfordult már szerkesztőségünkben, a 2020-as év viszont minden márkánál az elektromosításról szól, így a Ceed kombi kivitele mellett az XCeed vált elérhetővé plug-in hibrid és lágy hibrid dízel hajtással. A konnektoros kombit már volt alkalmam próbálni, sőt, az XCeedet is teszteltem már az 1,6 literes benzinessel, most viszont egy gazdaságosnak vélt, 48V-os rendszerrel megtámogatott, a marketing anyagokban csak EcoDynamics+ névre hallgató hajtáslánccal szerelt divattermék következett.

kia xceed 48v teszt alapjárat

Megvan az X-nek is az előnye

Minden gyártó ismeri már a jól bevált receptet arra az esetre, ha nem menne a bolt: kezdj el kínálgatni egy SUV-t vagy crossovert, vagy valami megemelt izét, és meg fog ugrani a forgalmad. Így volt ezzel a Kia is, és nem mintha a kifejezetten Európának készült Ceedek nem mentek volna az öreg kontinensen elég jól, fogták az ötajtós Ceedet, körbepakolták műanyagokkal, nagyobb kereket aggattak rá, emeltek rajta és egy-két vonását átrajzolták, így megszületett a jóval pufókabb XCeed. Valójában egészen arányos kocsi lett, 4395 mm hosszú, 1826 mm széles és 1495 mm magas, a tengelytáv pedig 2650 mm.

kia xceed 48v teszt alapjárat

Azt kapod, amit vársz

A Hyundai-Kia konszernes belterekkel az elmúlt években nem igazán volt problémám, józan megoldások, átlagos anyagok és átláthatóság fogad, gyakorlatilag minden fontos vezetéstámogatót és kényelmi extrát be tudunk pipálni az extralistán, ha kell. Az ülés- és kormányfűtés a téli hónapokban jól tud jönni, a telefon csatlakoztatása egyszerű, a nagyobb, 10,25 colos kijelzőn futó infotainment gyorsan reagál mindenre. A kormány mögé kérhető digitális műszeregység, de ennek létjogosultságát előző XCeed tesztemben már elleneztem, nagyon is jól tudnak működni a klasszikus, analóg műszerek. A sávtartót és az Autohold funkciót sajnos minden indítsánál külön ki kell kapcsolni, szoftveresen egy kódsorral meg tudnák szerintem oldani, hogy megjegyezze az autó a beállításokat.

kia xceed 48v teszt alapjárat

Az ötajtóshoz képes 8 centivel hosszabb XCeed helykínálata elöl-hátul rendben van, sőt, mivel hátul valamivel nagyobb fejteret kapunk a hatchback változathoz képest, a térérzet mindenképp pozitív irányba tolódik el az XCeed hátsó sorában ülve. A csomagtér is 31 literrel nagyobb, igaz, a pótkerék helyén jelenleg a 48 voltos akkucsomagot találjuk, így alaphelyzetben 485 litert, a hátsó üléssort ledöntve pedig 1378 litert kapunk.

Kellően dinamikus

A Ceedek eddig is kaphatóak voltak az 1,6 literes, 136 lóerős dízelmotorral megannyi benzines változat mellett, immáron viszont az „EcoDynamics+” Hybrid 48V jelzéssel találkozhatunk a dízel esetében. A négyhengeres, öngyulladós erőforrás egy főtengelyre szíjjal csatlakoztatott indítómotor-generátort kapott, ami, ha kell besegít a dízelnek és motorféknél áramot termel vissza a 48V-os lítium-polimer akkumulátorba. Az igazi trükk viszont, hogy akár 125 km/óráig képes leállni a motor, így egyfajta szabadonfutás történik motorfék nélkül (mint a Trabantnál a negyedik fokozat), és ha kell a 48V-os rendszer egészen gyorsan újraindítja a motort, így spórolva némi üzemanyagot.

kia xceed 48v teszt alapjárat

A nem megszokott, egészen nagy tempónál történő leállást egy elektronikusan vezérelt kuplung teszi lehetővé a hatfokozatú, manuális váltóval szerelt modellek esetében. A váltó mindig a sofőr által korábban használt fokozatban marad, de ha túlságosan lelassulnánk, akkor a kuplung üresbe kapcsol. A váltási érzet egyáltalán nem változott a clutch-by-wire kuplung miatt, bár lehet, hogy ha már dízellel vennék Ceedet, akkor a duplakuplungos automatával tenném - melynek félmillió forint a felára -, de autópályán azt éreztem, hogy elférne az a hetedik fokozat a dízelnek. Igaz, azért így is 6,7 literes fogyasztást produkált a teszthét alatt, ám ha figyelünk, le lehet vinni 6 liter alá is az átlagot.

Nehéz zavarba hozni

A 320 Nm-es maximális nyomaték meglepően meg tudja lódítani az autót, a dízel az alsó fordulattartományban él igazán, így egészen dinamikusan lehet vele közlekedni. Szerencsére nem csinálja azt, mint puhára hangolt francia konkurensei, hogy a hirtelen felépülő nyomás miatt megemeli az orrát, elkapar és szinte irányíthatatlanná válik: az XCeed futóműve nem jön zavarba ilyenkor sem, és a magyar úthálózat akadályait is remekül veszi, bár lehet, hogy a kisebb kerékkel még jobban járnánk. Elöl MacPherson, hátul pedig multilink futómű dolgozik, az elektromos rásegítésű mechanikus kormányon az élet jelei azért megfigyelhetők.

kia xceed 48v teszt alapjárat

Ár és összegezve

Formájából adódóan nem lepődnék meg, ha ez a Ceed lenne minden idők egyik legjobban fogyó Ceed modellje. A hasmagasság-növekedés jóvoltából földúton nyugodt szívvel közlekedhetünk vele, igaz, összkerékhajtás nem kérhető hozzá. A dízel eddig is takarékos megoldásnak minősült, most még néhány decit tudunk spórolni a 48V-os rendszernek köszönhetően. 2021-től akciósan 6 199 000 forinttól érhető el a 120 lóerős, háromhengeres benzinessel az XCeed, a 204 lóerős, 1,6 literes benzines 9 249 000 forinttól indul. A 48V dízel 7 099 000 forinttól kihozható, X-Platinum felszereltséggel viszont 8 399 000-től startolunk, utóbbi két motorvariánshoz pedig kérhetjük fél millióért a duplakuplungos automatát. Ja, és ne feledkezzünk meg a 7 év vagy 150 000 kilométeres gyártói garanciáról sem.

Kia XCeed 1.6 CRDi Hybrid 48V (2020)

  • Lökettérfogat: 1598 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 136 LE
  • Max. forgatónyomaték: 320 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4395/1826/1483 mm
  • Tengelytáv: 2650 mm
  • Saját tömeg: 1365-1496 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 5,3 l
  • Tesztfogyasztás: 6,7 l
  • CO2 kibocsátás: 131-138 g/km
  • Végsebesség: 196 km/h
  • 0-100: 10,6 s