2024. február 28. | 15:56

High-tech őrangyal

A Hyundai is az optikailag egybefüggő kijelzők mellett tette le a voksát, habár valójában két, egymástól elkülönülő megjelenítőről és rendszerről beszélünk. Képminőségük kiváló, van sötét és világos téma is, viszont az infotainment menüje, egész pontosan a beállítások rész a szükségesnél bonyolultabb, valamint komoly hiányosság, hogy telefontükrözést csak kábelen keresztül tud.

A klímavezérlőhöz vannak dedikált érintőfelületek, de nincs minden itt, igaz egy gombnyomásra előhívható az egész menü, csak kényelmesebb volna azonnal látni és egyúttal elérni mindent úgy, hogy közben mást (is) nézhetünk a képernyőn. A kormány mögötti felületen sok adat megjeleníthető egyszerre, de mindegyik könnyen értelmezhető, mert jól elkülönítve jelennek meg egymástól.

Nemcsak szórakoztatás és szemkápráztatás, hanem biztonság terén is van azonban mit felmutatnia a Hyundai csúcsmodelljének, bár talán egy kissé túl sok is, amit egyszerre kapunk tőle. Ez alatt azt értem, hogy a rendszer koreai módon túl ideges és bizalmatlan a sofőr képességeit és vezetésre alkalmas állapotát illetően.

Kezdjük azzal, hogy a megengedett sebességre és sávelhagyásra is érzékeny. Viszont, ha kikapcsoljuk ezeket, akkor például nem írja azt sem, hogy mennyi lenne egyébként a megengedett sebesség. A sebességhatárokra ugyanis háromféle lehetőségünk van: kikapcsolt, jajveszékelő vagy az akár közbe is avatkozó. Olyan nincs, hogy mutatja, de nem szól bele, illetve kiskapuként a gyári navi előhívásával láthatjuk, hogy az adott útszakaszon mennyivel mehetünk, de a kormány mögött nem kapjuk meg ezt a luxust, ha kikapcsoljuk.

A távolságtartó tempomat a legrövidebb követési távolságnál is elég nagy helyet hagy az előttünk haladóhoz képest, ami érthető, csak nálunk nem életszerű, mert garantált, hogy mindenki besorol elénk, amitől egyre lassabban fogunk haladni és egyre hátrébb kerülünk. Az ütközéselkerülő hasonló elven működik, néha túl korán figyelmeztetett egy-egy nem valós veszélyhelyzetben.

Sutópályán a fáradtságra figyelmeztető jelzés is többször előkerült, pedig jól kialudtan ültem a volán mögé – mégis már 10-15 perc haladást követően szeretett volna pihenőbe küldeni, aztán nagyjából ilyen időközönként újra és újra előjött. Viszont ami kivétel nélkül jól működött, az az adaptív fényszóró, amely úgy világította be az utat, hogy nem vakította el a többi autóst.

Tükröm, tükröm…

Nem gondoltam volna, hogy egy külön fejezetet áldozok a tükrökre, vagyis azok hiányára, de annyi érdekességet gyűjtöttem össze a teszt során velük kapcsolatban, hogy nem lehet egy-két mondattal letudni létezésüket. A belső visszapillantóval nincs gond, az teszi a dolgát, sötétedik, amikor kell. A külső tükrök helyén található bumszli kameraházakról már említettem pár szót, most a vezetés közben szerzett tapasztalatokról szeretnék írni.

A tükrök helyére épített kamerák látványát, és magát a tükrök képének helyet adó monitorok pozícióját szokni kell. A képminőség elég jó, azzal nincs gond, bár sötétben lehetne valami enyhe keretvilágítása a monitoroknak, mert ha épp nincs mögöttünk semmi és senki, teljesen sötét a kép, és hirtelen nem tudni hova nézzünk vagy egyáltalán működik-e minden megfelelően.

Ez még csak apróság, megszokás kérdése leginkább, viszont főként merőleges parkolás közben újra tanuló vezetőnek éreztem magam, mert manőverezni szűk helyekre brutálisan barátságtalan vele. Egyszerűen nem érezni, milyen közel állunk a mellettünk levő akadályokhoz, és míg egy rendes tükörben a fejünk és a tekintetünk változtatásával a különböző tárgyakra tudunk fókuszálni, illetve magát a perspektívát, amit látunk, változtatni, addig a kamerák képei nem mozdulnak semerre.

Ergo csak egy fix területet mutatnak, kivéve, ha állítjuk őket – mert amúgy állíthatóak –, de elég szerencsétlen, ha ezzel kell babrálnunk parkolás közben. Jó dolog, hogy a holttér jelenségének kiküszöbölésére irányjelző használatakor azonnal kapunk a kormány előtti kijelzőn az adott oldalon a közvetlen mellettünk levő területről egy kis képet.

Nem tudom, hogy a fogyasztásban érezhető megtakarítást eredményez-e a digitális megoldás, hiszen valamivel kisebb légellenállásúak a kamerák házai, mint a klasszikus tükröké, viszont két kamera és két képernyő működik folyamatosan miattuk, ami felesleges plusz áramfelvételt jelent. Igazi előnyt két esetben találtam: az egyik, amikor a mögöttünk érkezőnek vakítana a fényszórója, ez csak fehér foltként jelenik meg a képernyőn, de nem zavar vezetés közben.

A másik az esős idő, amikor a tükörlap vízcseppesedése – főleg esti körülmények között – sokat ront a látványon, kamerákkal ettől sem kell tartani. Viszont nem tudom, hogy csak a tesztautó sajátossága volt-e, de többször előfordult, hogy nedves időben vagy reggelre bepárásodott a lencsék előtti védőüveg, ami sokat rontott a képminőségen.

Ár és összegzés

Jó autó a Hyundai az Ioniq 6, amely ugyan nem tökéletes, de mégis a legjobbak között szerepel. Akinek nem szükséges a hatalmas csomagtartó, de rendszerint többedmagával utazik, annak nem sok jobb alternatíva kínálkozik a piacon ilyen áron. A BYD Seal egy egészen hasonló konkurens, egészen hasonló árazással, a Tesla Model 3 kisebb, a BMW i4 már egészen más árszint, hisz a mezítlábas alapváltozat 21,5 millió forintot kóstál, a csúcs pedig ennek közel duplája is lehet.

Tesztünk alanya azonban teljes pompájában megáll majdnem azon az áron, ahol a BMW nyit. Az Executive Edition AWD (összkerékhajtással) ugyanis jelenleg hajszál híján 22 millió forintba kerül. A kisebb, 53 kWh-s akkus, hátsókerekes alapváltozat 15 millió forintba kerül, ám a Comfort Plusnak nevezett szinten nagyon sok hasznos dologról le kell mondanunk.

Biztosabb választás lehet a Style szint, amely kétmotoros változatban 21,4 milliót kóstál, ezért cserébe pedig csak három extráról kell elmondanunk: a tetőablak, V2L és a digitális tükrök. Amennyiben nincs szükségünk az összkerékhajtásra, és beérjük a 7,4 másodperces százas gyorsulással, illetve a kedvezőbb fogyasztással, akkor a legjobb választás az Executive Edition RWD, amelyet 20,5 millió forintért ad a Hyundai – egyszerű fényezéssel, minden extrával, viszont pont a digitális tükrök nélkül. Ez pedig nem rossz árszint a kategóriájában egy olyan autóért, amire 5 év kilométerkorlátozás nélküli garancia is jár.

Hyundai Ioniq 6 Executive Edition AWD 77,4 kWh (2024)

  • Akkumulátor kapacitás: 77,4 kWh
  • Max. teljesítmény: 239 kW (325 LE)
  • Max. forgatónyomaték: 330 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4855/1880/1495 mm
  • Tengelytáv: 2950 mm
  • Saját tömeg: 2020 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 16,9 kWh / 100 km
  • Tesztfogyasztás: 20,5 kWh / 100 km
  • CO2-kibocsátás: 0 g/km
  • Végsebesség: 185 km/h
  • 0-100: 5,1 s
Kőrössy Balázs / Alapjárat