2023. október 15. | 08:25

SEAT Toledo

Bár nemrég derült ki, hogy felhagy az autógyártással, a SEAT elég sok érdekes és jó autót adott a világnak. A listán szereplők közül talán ez a SEAT az, amelyik a legtöbb változáson esett át pályafutása során.

Az eredeti modell 1991-ben jelent meg, fastback szedánként, és a Volkswagen Golf második generációjának platformjára épült. 550 literes csomagtartóját 1360 literre lehetett bővíteni a hátsó ülések lehajtásával, amely sokkal nagyobb volt, mint a Volkswagen-csoport másik nagy családi szedánjáé, a Jettáé, bár többi paraméterében a Toldeo a másik alatt maradt.

A Toledo volt az első SEAT, amely a Volkswagen-érában készült és meg is kapta a csoport majdnem minden elérhető motorját. Rengeteg felszereltséggel volt kapható, az alap az 1,6 literes volt, de 1,8 és 2,0 literes kivitelben is elérhető volt. Két dízelmotorral is elérhető volt emellett.

1995-ben kisebb ráncfelvarrást kapott az autó, viszont az eladási statisztikák nem lettek jobbak ezután sem, így a Volkswagen úgy döntött, a Toledo teljesen új generációt kap. A Volkswagen Borával és Škoda Octaviával rokon második generáció alig különbözött a másik kettőtől, de a Volkswagen állítása szerint a Toledót szánták a leginkább sportos alakúnak. A belső dizájn sem volt saját, a Toledo az Audi A3-asával osztozott a műszerfalon, platformja pedig a Golfé volt.

Második generációs Toledo (Forrás: Depositphotos)

A motorkínálat is átalakult, benzinesből már a 2,3 literes volt a legnagyobb, de lefelé is bővítettek, így az alapmotor az 1,4 literes volt. Dízelből megmaradt az 1,9 literes. Ekkor már sima szedán volt, nem fastback.

A Toledo harmadik generációja azonban sokkal nagyobb meglepetéseket hozott. A 2004-es Párizsi Autószalonon bemutatott modell nem szedán volt, hanem az akkori trendeknek megfelelően MPV-vé alakították át a modellt. Persze nem átalakításról volt szó, hanem konkrét szegmensváltásról, csupán az ismert név maradt meg.

A korábbi generáció sportossága is repült a kukába, helyét a családosok igényei és a praktikusság váltotta fel. Az érdekesség az, hogy a kinézetre nagyobbnak tűnő modell csomagtartója 100 literrel több csomagot tudott befogadni, mint az első generáció, előredöntött ülésekkel.

Bár az alak változott, a recept ugyanaz maradt. A platform az éppen aktuális Golfét - éppen az MK5-ösét - kapta, a motorok pedig a VW-csoport standardjai voltak: 1,6 literes benzin volt az alap, 1,8 és 2,0 literes volt feljebb, dízelből pedig 1,9 és 2,0 literes TDI volt választékban.

A Toledo MPV verziója azonban 2009-ben véget ért, és három évig nem is lehetett hallani a névről. 2012-ben azonban a Volkswagen úgy döntött, a SEAT megérdemel egy új autót, mégpedig egy nagyobb családi szedánt. Ez lett a Toledo harmadik verziója, amely liftbackként tért vissza, a Škoda Rapid alapjaira építve.

A modell az Ibiza kisautó és a Leon nagyobb családi autó közé került, és kisebb motorokat kapott, mint elődei. A benzines 1,2 és 1,4 literessel volt elérhető, a gázolajos pedig 1,4 és 1,6 literes volt, persze a turbó nem maradt le most sem.

A modell az EuroNCAP tesztjén 5 csillagot kapott az elérhető 5-ből, azonban ez sem segített sokáig. 2018-ban a modell lekerült a palettáról. Azóta eltelt néhány év, és nem jelentkeztek új Toledóval, de ki tudja, a modell lehet ismét formát ölt, ezúttal talán SUV-ként.

2018 SEAT Toledo
Forrás: SEAT
Nyitókép: Ford