2023. július 30. | 08:11

100 éve a pályán: a Le Mans-i 24 órás autóverseny

Következő

Nem szándékos mozzanat volt, hanem egyenes véletlen, hogy akkor jutottam el a Technki Museum Sinsheimbe, amikor egy különleges kiállítással töltötték meg az egyik csarnokot. Hiszen éppen most, 2023-ban 100 éves a Le Mans-i 24 órás versenyszéria, aminek meghatározó szerepe van az autósport történelmében.

Le Mans

1923-ban rendezték meg először és nem is kifejezetten a nyers sebesség adta versengésről szólt, hanem az autók tartósságáról. A gyártók az évek alatt sorra csatlakoztak be, mindenki bizonyítani akart a Le Mans melletti Sarthe versenypályán. Eleinte az angolok ugrottak be több márkával, de hamar jött az Alfa Romeo, természetesen a francia típusok mellett.

Ahogy bővült a mezőny, egyre több kategóriát alakítottak ki, napjainkra eljutott oda a dolog, hogy akár 4 különböző kategóriában is indulhatnak a gyártók. Ez azért is fontos, mert ahogy futottam végig a kiállításon, voltak számomra egészen összeegyeztethetetlen formák egymás mellett. Hiszen a vasalószerű, lapos célszerszámok mellett egészen különös egy szinte gyárinak mondható Ford GT-40.

A legizgalmasabb versenyek talán a '60-as és '70-es években futottak, amikor a Ford és a Ferrari vívott vérremenő csatát. Henry Ford szerette volna megvásárolni a Ferrarit, de az olaszok nem adták. Ezért döntött úgy, hogy akkor egy minden ízében jobb sportautót fog készíteni, és a pályán kerekedik felül. Erről egyébként nemrég egy fantasztikus film és készült Az aszfalt királyai címen.

Az egész tárlat különlegességét az adja, hogy átlag földi halandó szinte sohasem jut ennyire ritka és különleges versenyautók közelébe más módon. Hiszen a Jaguar D-type is egy felbecsülhetetlen értékű versenygép, de a Toyota háromszoros győztes, 1000 lóerős hibrid, TS050 nevű versenyautója sem jön szembe minden nap.

A csarnok érezhetően szellős, és ezért egy kicsit jobb élmény körbejárni, ha az ember fotózna is. Az autók nincsenek egymás hegyén hátán, és akár galériáról is körbejárható. Bár nem volt egyszerű megtalálni ehhez a bejáratot, de van egy galériaszerű rész, amin körbe motorok kaptak helyet, innen viszont tökéletes a rálátás az ideiglenes kiállítás minden járművére, kicsit talán még távoli is.

Következő
Sturcz Bertalan / Alapjárat