2025. február 02. | 14:26

4. Mitsubishi i-MiEV / Peugeot iOn / Citroen C-Zero

Következő

Napjainkban megmosolyogtatóan egyszerű és csekély hatótávolsággal rendelkezik ez a trió, amely még a villanyautózás őskorában látta meg a napvilágot. Pontosabban a Mitsubishi i-MiEV, mert a PSA klónok belőle lettek.

2009-ben kezdte pályafutását a japán modell, méghozzá hazájában kei-carként. Ez olyan autótípus, ami bizonyos méret- és/vagy teljesítménykritériumoknak megfelel azért, hogy kedvező adózási szabályok érvényesüljenek rá. A belpiacos sikert követte a franciákkal kötött szerződés, ez hozta el a Peugeot iOn és Citroen C-Zero duót Európába.

A trió lényegében ugyanaz, néhány dologban a Mitsubishi nyújt többet, de nagy variációk nincsenek. 2012 közepén érkezett egy kisebb ráncfelvarrás, amikor az akkupakk modernebb lett, és habár ezzel a PSA modellekben a méret 88-ról 80 cellára csökkent, hatótávban nem jelentett különbséget, mivel a kiautózható 14,5 kWh-ról 14-re apadt csak a kapacitás, miközben pár dologban csiszoltak a kedvezőbb fogyasztásért.

Egyébként egy végtelenül egyszerű, kissé gnóm kinézetű négykerekűről van szó. Magasabb, mint szélesebb, tömege mindössze 1,1 tonna, a meghajtásról pedig egy 49 kW-os (67 lóerős) állandó mágnesű szinkronmotor gondoskodik a hátsó tengelyen.

A már említett apró akkumulátor ellenére nyári hatótávja 100 kilométer felett alakul, ám az elavult fűtéstechnológia és akkukezelés miatt télen ennek maximum 2/3-ára számíthatunk. Nagy átlagban 13,5 kWh-s érték jött ki a felhasználók között, több tesztet és saját, 2012-ben szerzett tapasztalataimat összeszedve azt mondom, ez teljesen helytálló – a műszerfal amúgy sem árasztja el efféle felesleges információkkal a sofőrt, mindössze 16 négyzetből lehet ítélni a töltöttségi szintre.

Tényleg vicces, hogy ma egy 2,5 tonnás, konnektoros hibrid BMW terepjáró (amiről itt olvashatsz tesztet) képes arra az elektromos hatótávra, mint amire ezek a csöppségek, persze ezért cserébe több mint kétszer akkora energiatároló található benne. Ráadásul CHAdeMO csatlakozóval villámtölthető is, ami még manapság is egész szépnek mondható, 40 kilowattos teljesítményt jelent – ezzel 30 perc alatt 80%-ra pumpálható a telep.

A trió egyébként sikeresnek bizonyult, és egészen 2020-ig gyártották őket, így 11 éven keresztül lehetett újként hozzájuk jutni. Az utolsó évben az első esztendőkhöz hasonlóan – támogatások nélkül – 9-10 millió forint körül lehetett szalonból hazavinni egy ilyen modellt, ami az egyszerűség és a korlátozott használhatóság fejében nem kevés pénz, de ha nem vették volna ennyien, akkor nem lehetne most a használtpiacon már 3 millió forint körül is hozzájutni.

Mitsubishi i-MiEV / Peugeot iOn / Citroen C-Zero - átlagfogyasztás 13,5 kWh/100 km

i-MiEV
Mitsubishi i-MiEV - kép forrása: Depositphotos
Következő
Nyitókép: Hyundai