2023. május 15. | 14:34

7. Crashgate – Renault, 2008-as Szingapúri Nagydíj

Következő

A McLarentől visszatérő Fernando Alonsónak köszönhetően folyamatosan javult a Renault teljesítménye a 2008-as szezon során. Szingapúrban a kétszeres világbajnok rendkívül gyorsnak bizonyult, és reális esélye volt arra, hogy megszerezze a pole pozíciót. A Q2-ben azonban meghibásodott az autó üzemanyagrendszere, így Alonso csak a 15. helyről vághatott neki a futamnak.

A spanyol viszonylag korán, már a 12. körben kiállt kereket cserélni, hogy aztán csak a mezőny legvégére térhessen vissza a boxból. Két körrel később azonban csapattársa, Nelson Piquet Jr. falnak csapta autóját a 17-es kanyarban, így pályára kellett küldeni a biztonsági autót.

Gyakorlatilag a komplett mezőny kiállt a depóba, kivéve Alonsót, aki így az élen találta magát, és ha már egyszer ott volt, annak rendje és módja szerint meg is nyerte a futamot, köszönhetően annak, hogy számára roppant szerencsésen jött ki a Safety Car érkezése.

kép
Nelson Piquet Jr.
forrás: Paul Gilham / Getty Images

Ugyanakkor, mint később kiderült, Piquet balesete csak egy gondosan megtervezett csalás egyik lépése volt. A brazil pilóta, miután gyenge teljesítményére hivatkozva 2009 közepén a csapat lapátra tette, felkereste az FIA-t, ahol beszámolt arról, hogy a csapatfőnök, Falvio Briatore és a mérnökigazgató, Pat Symonds arra kérték a Szingapúri Nagydíjat megelőzően, hogy ütközzön neki a falnak az autójával. Erre azért volt szükség, hogy a biztonsági autó beküldésével lehetőséget adjanak Alonsónak arra, hogy megnyerje a futamot. Alonso azonban nem vett részt a konspirálásban.

2009 szeptemberében, a botrány kirobbanását követően Briatore és Symonds távoztak a Renault-tól, majd az is kiderült, hogy Piquet vádjai megfelelnek a valóságnak. Symonds vallott és 5 év eltiltást kapott a csalásban való részvételéért, míg Briatorét örökre eltiltották, vagyis soha többé nem vállalhat munkát egyetlen F1-es istállónál sem.

Következő
Darren Heath/Getty Images