2023. július 13. | 15:35

Attól függetlenül, hogy a Hyundai is lassan az elektrifikáció útjára lép, az nem jelenti azt, hogy elengedik a sportos és izgalmas modelleket.

A legendás goodwoodi Festival of Speeden mutatta be a Hyundai legújabb N-nes modelljét, amely meglepő módon egy elektromos autó. Ugyanis a népszerű Ioniq 5 sportosított változata ez ügyesebb futóművel, nagyobb fékekkel, morcos dizájnnal és természetesen komoly teljesítménnyel.

Abban megegyezhetünk, hogy az Ioniq 5 dizájnja csúcs és ezen csak tovább tudott emelni az N kivitel. Az erőteljes sárvédőszélesítések (25-25 milliméter oldalanként), a plusz küszöbök, az első lökhárító toldatai, a brutális hátsó diffúzor és a sok apró részlettől egyszerűen az egész autó agresszív és sportos hatást kelt.

Emellett természetesen az egész karosszéria lejjebb került 20 milliméterrel a sportosabb futóműnek hála. Illetve az autón több helyre is kerültek plusz nyílások, amelyek a nagy teljesítményű rendszer hűtéséért és az aerodinamikáért is felelnek.

A beltérben az első szembetűnő változás az elképesztő kagylóülések az N logókkal a fejtámla alatt. Illetve az egész beltérben, mindenhol hangsúlyos az autó sportossága, így a kormány is megváltozott, illetve különbség az alapkivitelhez képest, hogy került bele egy masszív középkonzol a műszerfal alá.

Az autó egyébként nem csak lemezeiben és dizájnjában változott sokat, de az egész szerkezetét megerősítették további hegesztésekkel és merevítőkkel. A futómű ugyanúgy erősebb lett, hogy elbírja a sportos vezetésből fakadó extra terhelést, persze a villanymotorok sem fogják kímélni.

Hiszen az Ioniq 5 N-ben egy-egy elképesztő villanymotor dolgozik az első és hátsó tengelyen, amik akár 21 ezres percenkénti fordulatra is felpörögnek, ha kell. A rendszer maximális összteljesítménye 650 lóerő, míg nyomatéka bő 770 Nm ami instant üt, hiszen villanymotorról beszélünk.

Ezt a rendszer egy különleges funkciónak hála akár 10 másodpercre is képes leadni, míg az állandó erő sem kevés, kereken 609 ló és mellé 750 Nm nyomaték. Ennyi idő egyébként bőven elég, hiszen az Ioniq 5 N 3,4 másodperc alatt letudja a 0-100-as sprintet, és a végsebessége is brutál 260 km/óra.

Ehhez a rendszer egy kétlépcsős inverteren keresztül egy 800 voltos, 84 kWh-s akkumulátorból táplálkozik, amellyel elvileg az autó 382 kilométer megtételére is képes. Egy ennyire erős sportváltozattól ez nem is egy rossz eredmény, főleg, ha intenzíven használjuk a rekuperációt.

Hiszen ez az Ioniq 5 N egy másik nagyon durva paramétere, a lassítás. Az egy dolog, hogy elöl oldalanként négy-négy dugattyús fékek szorítanak 400 milliméteres tárcsákat, míg hátul egy-egy dugattyú fog 360-asokat. De több fokozatban is állítható rekuperációs féket kapott, amellyel akár 0,6 g-s lassulás is elérhető az üzemi fékek nélkül.

A vezetési élményért sok mindent bevetett a koreai gyártó. Bár hisznek az elektromos sportautó sikerességében, az élményt nem akarták elhagyni így aki erre vágyik, az különböző menethangok közül is választhat. Van itt hagyományos belső égésű motorhang, különös sportautóból érkező mechanikai zaj és a poén kedvéért sugárhajtású vadászgép hangja is.

Emellett persze az igazi élményt a hajtás és a futómű szolgáltatja majd. Az egészet feldobták egy közvetlen kormányzással, feszes futóművel és egy szimulált 8 fokozatú váltóval is, ha arra vágynánk. Emellett viszont lesz az autóban Drift Mode, amellyel egyszerűbb lesz keresztbe vágni a több száz lóerős villanyautót.

Ha mi inkább a kanyarívek tökéletes befűzésére vágynánk, akkor elektronikasan záródó sperrdifit építettek a hátsó tengelyre, ami ebben segíthet. Illetve még ott vannak a 21 colos alumínium kerekek is kifejezetten az Ioniq 5 N alá fejlesztve, amikre elektromos autókhoz való Pirelli P-Zero gumik tartoznak.

Arról, hogy az autó mikortól lesz elérhető és mennyi pénzért, egyelőre nincs sok hír. Ami viszont kifejezetten izgalmas, hogy a Hyundai által közzétett bemutatóvideóban egy pillanatra felbukkant az Ioniq 6 N változata is, ami izgalmas ígéretnek tűnik.

Hyundai