2021. október 26. | 14:01

A gyártói előírások is emelnek az árakon.

A németországi Allianz biztosító tanulmánya szerint az elektromos autók javítási költségei átlagosan lényegesen magasabbra rúgnak a hagyományos autók szervizköltségeinél.

Az elektromos autók száma gyorsan növekszik a német utakon. Csak 2021 júliusában több mint 50 százalékkal több elektromos és plug-in hibrid járművet helyeztek forgalomba Németországban, mint az előző év azonos hónapjában.

Az elektromos autók tulajdonosainak viszont több pénzt kell félretenniük a javításokra. Az Allianz Technológiai Központ (AZT) tanulmánya szerint az átlagos kárigény – a belső égésű motorral szerelt járművekkel összehasonlítva – tíz százalékkal magasabb a tisztán elektromos autók esetében, a plug-in hibridek esetében pedig akár 50 százalékkal is nagyobb lehet.

De honnan származnak ezek a jelentős különbségek? Az Allianz szerint a szabványok és a gyártói előírások drágítják az elektromos járművek javítását. Például gyorsan bekövetkezhet a gazdasági totálkár, ha a gyártó előírásai szerint a légzsák kinyílása után az akkumulátort el kell távolítani.

Ha egy nyest szétrágja a nagyfeszültségű kábelt, azt ki kell cserélni. Egy szükséges új kábelkészlet akár 7000 euróba (2,5 millió forintba) is kerülhet. De van más megoldás is: a cserélhető védőburkolatok használatával a javítási költségek akár 97 százalékkal is csökkenthetők.

Egy másik fontos kérdés, hogy az elektromos autók tűzveszélyesebbek-e, mint a belső égésű motorral hajtott járművek. Az AZT biztonsági kutatási vezetője és a Német Autóipari Szövetség (VDA) szerint nem, azonban a VDA megemlítette, hogy az oltás hosszabb időt vesz igénybe az előbbieknél, az oltóanyag-szükséglet pedig általában magasabb is náluk.