2021. szeptember 01. | 13:22

A mobilhálózatok használatán alapuló rendszert már élesben tesztelik Amerikában.

A járművek biztonsága kapcsán évtizedek óta arra összpontosítanak a mérnökök, hogy azok mennyire képesek megvédeni az autóban ülő utasokat egy esetleges baleset esetén. Éppen ezért az új auók jelentős része probléma nélkül teljesíti az ötcsillagos eredményeket a törésteszteken. Az autóipar igyekszik egyre nagyobb hangsúlyt fektetni a jármű környezetének biztonságára is, ezért komoly erőfeszítéseket tesznek a balesetek megelőzése érdekében. Így születtek meg az olyan funkciók, mint a holttérfigyelő vagy a ráfutásos balesetek elkerülésére figyelmeztető rendszer.

Egy másik példája ennek az Audi által használt C-V2X (cellular vehicle-to-everything) járműkommunikációs technológia, amelyet idén áprilisban mutattak be, és a Georgia állambeli Alpharetta városában már el is kezdték a tesztelését.

A C-V2X rendszer 4G LTE vagy 5G mobilhálózatok használatával működik, ezáltal vezeték nélküli jeleket továbbít az autók és a gyalogosok mobil eszközei, és többek között például közlekedési lámpák között. Ily módon a jármű adatokat gyűjthet a környezetéről, és figyelmezteti a vezetőt, hogy lassítson, ha egy iskolai övezetbe érkezett. Ennek előnyeit elsősorban olyan országokban élvezhetjük, ahol a közoktatási intézményekre külön tábla figyelmezteti az autósokat.

Az Audi a vezeték nélkül technológiákat gyártó Qualcomm, és a szoftverfejlesztő Commsignia segítségével teszteli a C-V2X technológiát egy 2021-es Audi e-tron Sportback modellen. A rendszernek köszönhetően új lehetőségek nyílnak meg a vezetést támogató eszközök területén, hiszen a C-V2X funkció például vizuális és hangalapú figyelmeztetéseket küld a sofőrnek az úton zajló munkálatokról, ezáltal növelve az utasok és az úton dolgozók biztonságát. Az Audi egyúttal azt is bemutatta, hogy az új technológia úgy is képes megkönnyíteni a vezető életét, hogy visszaszámol, tudatva azt, a piros lámpa mikor fog zöldre váltani.

A rendszert kifejezetten az amerikai sztenderdek szerint fejlesztik, ahol az iskolai övezetekben táblával és villogó fények együttes használatával (RSU = roadside units) figyelmeztetik a sofőröket, hogy mérsékeljék a sebességüket. Ezeket a jelzéseket, valamint a közúti jelzőlámpákat hamarosan ellátják a C-V2X technológiával, így képesek lesznek kommunikálni az autókkal. Az Alpharettában található 130 jelzőlámpa közül jelenleg 58-ban található meg ez a technológia. Egy későbbi fejlesztési csomag részeként pedig az iskolabuszokat is felvértezik az új funkcióval, így a sofőrök már arról is értesülni fognak, ha a jármű azért állt meg, hogy a diákok le- és felszállhassanak.

Más gyártók is elkezdtek hasonló rendszereket fejleszteni. A Honda vehicle-to-everything technológiája külön forgatókönyveket készít olyan esetekre, ha például egy autós áthajt a piros lámpán. Ezt a rendszer érzékeli, és figyelmezteti a veszélyre a közeledő sofőröket. Európában néhány Ford már használja a V2X-et, hogy figyelmeztesse a többi autóst a közelben található veszélyforrásokra.

Bár a C-V2X működéséhez szükséges technológia telepítése eltart egy ideig, eddig kimondottan ígéretes eredményeket produkált a potenciálisan halálos kimenetelű balesetek megelőzésében, amit az Audi legújabb tesztjei is megerősítenek.

Az amerikai közúti közlekedési szakhatóság (NHTSA) adatai alapján 2020-ban összesen 6721 halálesettel végződő gyalogosgázolás történt az Egyesült Államokban, 4,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ezen kívül a statisztikákból az is kiderül, hogy éves szinten több mint 100 gyermek szenved halálos balesetet és nagyságrendileg 25 ezer sérül meg, miközben iskolába, vagy onnan hazafelé sétál. Az Audi feltett szándéka, hogy a C-V2X technológiában rejlő lehetőségeknek köszönhetően sikerül majd drasztikusan csökkenteni ezeket a számokat.

Elektromos autót vásárolnál? Ne habozz tovább, és keresd fel a Magyar Autókereskedőház Zrt. kollégáit telefonon (+36203663447) vagy e-mailben!