Az ellenőrzött forrásból származó kobalt tovább drágíthatja az elektromos autókat

Kóti Gergő újságíró
Közzétéve:
2021-03-16, 13:41

A kobaltbányászat Kongóban egyet jelent a gyermekmunkával.

Az Európai Unió arra törekszik, hogy az elektromos autók akkumulátoraiban használt egyik legfontosabb alkotóelem, a kobalt kitermelése ellenőrizhető módon és etikusan történjen, ám ezen erőfeszítések során komoly nehézségekkel kell szembenéznie az EU-nak. Az sem kizárt, hogy ennek a célnak a sikeres elérése azt eredményezi, hogy az elektromos autók ára még tovább fog emelkedni.

Az akkumulátorokban felhasznált fémek közül a kobalt esetében a legnagyobb a kockázata annak, hogy a kitermelés során károsodik az emberek egészsége, a környezet, illetve hogy a bányászatban résztvevőket kizsákmányolják.

külszíni kobaltbánya madártávlatból

A világon kitermelt kobalt mintegy háromötöd része a Kongói Demokratikus Köztársaságból származik, ahol a kobaltbányászat gyakorlatilag a gyermekmunka szinonimájának számít. A közép-afrikai ország termelésének egyharmadát a kisüzemi bányászat biztosítja, ahol gyakran veszélyes körülmények között dolgoznak. Emellett a bányászok fizetése és az ásványi nyersanyagok ára is folyamatos vita tárgyát képezi, éppen ezért a szabályozók elkezdték kidolgozni azokat a regulákat, amelyeknek köszönhetően elkerülhetővé válna, hogy az autóipar hírneve csorbát szenvedjen.

Ezen „ambiciózus követelmények megvalósíthatósága jelen pillanatban túlságosan nehéznek bizonyulhat” – legalábbis az Európai Bizottságot tanácsokkal ellátó kutatók által készített elemzés szerint. A tanulmány, amely júniusban fog megjelenni az Elsevier Resources Policy című folyóiratában, a felelősségteljes forrásból származó kobalt piacának szigorítását javasolja.

„Ha az Európai Bizottság javaslata szerint a közeljövőben kötelezővé válik a kobalt-ellátási lánc átláthatóvá tétele az EU piacain értékesített akkumulátorok esetében, akkor a felelősségteljes forrásból származó kobalt iránti kereslet gyorsan növekedni fog” – olvasható az EU Közös Kutatóközpontjának tanulmányában.

a kobalt árának változása 2020 márciusa óta

Világszerte számos vállalat vonakodik attól, hogy kézzel bányászott kobaltot vásároljon, főként a gyermekmunkával kapcsolatos aggodalmak miatt. A Glencore, amely a világ legnagyobb ipari kobaltbányái közül kettőt is üzemeltet Kongóban arról biztosítja vásárlóit, többek között például a Teslát, hogy kizárólag felelősségteljes forrásból származó kobaltot értékesítenek.

A jelentés szerint azonban néhány kínai vállalat, amelyek feldolgozott kobaltot értékesít Európának, az igazoltan tiszta forrásból származó fémet olyan bányákból származó kobalttal keverik, melyek nem tesznek eleget a szabályozásoknak.

Az EU azt a célt tűzte ki, hogy 2030-tól kezdődően beszünteti a belső égésű motorral szerelt új autók értékesítését, ezzel is elősegítve az EV-kre történő átállást. Ahhoz, hogy sikeresen véghez vigyék ezt a tervet, a meglévő forrásokon felül mintegy 64 ezer tonna ellenőrzött forrásból származó kobaltra lenne szükség. Ez a mennyiség a jelenlegi piaci áron nagyságrendileg 3,2 milliárd dollárba kerülne. Az akkumulátorok számára kulcsfontosságú fém árának növekedése pedig arra sarkallja a bányászati társaságokat, hogy új lelőhelyek után kutassanak, Ausztráliától kezdve egészen a mélytengeri forrásokig.

a kobalt árának változása 2020 márciusa óta

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Volkswagen ID.4 GTX szemből, menet közben
2021. április 29.
480 kilométeres hatótáv és 6,2 másodperces 0-100-as sprint a VW első sportos EV-jétől.
egy női kéz tart egy StoreDot akkumulátorcellát
2021. március 09.
2020-ban már 3,24 millió tisztán elektromos és plug-in hibrid jármű talált gazdára világszerte.

További hírek