hétfő - 2022. november 28.
3.5 °C
borús égbolt
alapjarat.hu logo
95 638 Ft
100 714 Ft
D 705 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

A dízel teherautók és buszok napi 2-4 órát pöfögnek üresben egy amerikai felmérés szerint

2022. január 03. | 13:24

A tömegközlekedés buszai a munkaidejük több mint 40 százalékát töltik álló helyzetben, járó motorral az USA területén.

A megújuló energiaforrások használatában rejlő lehetőségeket kutató amerikai National Renewable Energy Laboratory egy érdekes tanulmányt készített, amelyből kiderül, hogy a dízelüzemű haszongépjárművek (teherautók és buszok) napi szinten számottevő időt üzemelnek tétlenül, üresjáratban, álló helyzetben járó motorral, ez pedig kiküszöbölhető lenne a szektor elektromosításnak köszönhetően.

A labor mintegy 415 darab, belső égésű motorral szerelt tehergépjárművet vizsgált, több mint 120 ezer üzemórán keresztül. Az adatokból kiderült, hogy a haszongépjárművek – típustól függően – naponta átlagosan 2-4 órát pöfögtek alapjáraton.

Az üresjárat definíció szerint az az állapot, amikor a motor fordulatszáma 0 fordulat/perc felett van, miközben a jármű sebessége kisebb, mint 1 kilométer/óra.

Az Energiaügyi Minisztérium (DOE) Járműtechnológiai Hivatala által közzétett tanulmányból kiderül, hogy a legtöbb időt, napi szinten átlagosan 3,7 órát a tömegközlekedési buszok töltenek tétlenül, ami az átlagos 9 órás hétköznapi üzemidő 41 százalékát jelenti.

A második legrosszabb kategóriát a nagy távolságokon használt nyergesvontatók jelentik, amelyek naponta nagyságrendileg 3 órát ketyegnek üresben a kutatás szerint. Szintén nem túl fényes eredményt produkáltak a kommunális hulladék összegyűjtését végző járművek, amelyek naponta átlagosan 2,5 órát üzemelnek üresben, viszont ez a mennyiség a teljes napi működésük mintegy 48 százalékát jelenti.

A szakértők rámutattak, hogy a tétlenül töltött időkkel járó károsanyag-kibocsátást fel lehetne számolni, amennyiben ezek a teherautók belső égésű motor helyett elektromos hajtással rendelkeznének. Így az üresjárati periódusokban sem kellene emisszióval kalkulálni.

A limitált akkumulátorkapacitás következtében elengedhetetlen lenne, hogy a teherautók ki- és berakodási pontjain, valamint a buszok végállomásán is elérhető legyen a feltöltési lehetőség.

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!