2021. november 08. | 17:28

A vasúton és a trolibuszoknál alkalmazott megoldást Németországban tesztelik.

Az Európai Unió és a Párizsi Klímavédelmi Egyezmény által megfogalmazott környezetvédelmi célok elérése érdekében az autógyártók döntő többsége az évtized végére ígéretet tett az elektromos átállásra. A projekt a személygépkocsik tekintetében is tartalmaz nehézségeket, a gázolaj alapú teherszállítást pedig szinte elképzelhetetlennek tartják villanyosított formában. A kamionok megfelelő hatótávolsága miatt hatalmas akkumulátorcsomagokra, a szállítási ütemterv betartásához pedig rendkívül gyors töltésre lenne szükség.

Létezik azonban olyan megoldás is, melyet már legalább 100 éve alkalmaznak a közlekedésben. A vonatok és a trolibuszok a kiépített útvonal felett húzódó vezetékekről gyűjtik be a megfelelő energiát, áramszedők segítségével.

Németországban az elmúlt 21 hónapban egy 3,4 kilométeres tesztpályán próbálgatnak valami hasonlót. A dolog papíron egyszerű: amíg a kamionok az áramszedőjükkel csatlakoznak az autópályás hálózathoz, addig a működésük biztosított és zavartalan. Amint elhagyják az adott szakaszt, a járművek akár tárolt energiával is működhetnének, illetve egy kisebb belső égésű motor is nyújthat támogatás ilyen esetekben.

A tudomány iránt érdeklődő Tom Scott youtuber ellátogatott Lübeckbe, hogy személyesen is megtapasztalja a rendszer és a járművek működését. A felvételen Jan Bachmann projektvezető arról is beszél, hogy komoly lehetőségeket lát a technológia alkalmazásában, ám a megfelelő hatékonyság elérése érdekében Németország autópálya-hálózatának egyharmada fölé kellene elektromos hálózatot kiépíteni.

Minden további információt, valamint képi illusztrációt megtalálsz az alábbi videóban!