2021. október 31. | 16:50

Mutatjuk az autógyártók elektromos átállással kapcsolatos legfontosabb céldátumait.

Ahogy az autós berkekben már jól ismert, az Európai Unió a következő 15-20 évben gyakorlatilag nullára szeretné csökkenteni a belső égésű motorral működő autók számát. A testület célja, hogy Európa 2050-re elérje a nettó zéró szén-dioxid kibocsátást. Az autógyártók ennek megfelelően sorra jelentik be az elektromos átállással kapcsolatos terveket és céldátumokat. Az ADAC német automobil szövetség gyártók szerint rendszerezve összegyűjtötte a legfontosabb információkat, melyeket most összefoglalva te is elolvashatsz.

Audi - 2033 lesz az átállás éve

A német óriás az évtized közepéig mintegy 15 milliárd eurót költhet az elektromos átállásra. Markus Duesmann vezérigazgató bejelentette, hogy 2025-ig legalább 20 újabb villanyos modellel bővül majd az Audi kínálata. 2033-ra pedig teljesen megszabadulnának a belső égésű motortól.

BMW – 2030-ig a kínálat fele elektromos lesz

A bajor autógyártó 2020-ban mutatta be az iX3-at, a márka első tisztán elektromos modelljét. A vásárlók kezdetben nehezen barátkoztak meg a formával, az árakkal és a hatótávolsággal, a BMW mindenesetre a mai napig 165 ezer példányt értékesített. 2023-ig a müncheniek a palettájukon szereplő minden egyes autóból szeretnének villanyosított változatot kínálni. A 100%-os elektromos átállás idejét egyelőre nem tűzték ki, a BMW-nél inkább rugalmasan szeretnének reagálni a piaci igényekre és változásokra.

Citroën - Az egész palettát érinti a villanyosítás

A Citroën a Berlingo, a Jumpy, a Spacetourer, valamint a a népszerű C4 modellek elektromos változatával kíván versenyben maradni. 2021 első félévében a C4-re vágyók 40 százaléka választotta a villanyosított verziót. A DS, a francia gyártó prémium almárkája 2024-től tisztán elektromos járműveket gyárt majd, köztük az ígéretesen bemutatkozó DS4 modellt is.

Cupra – Elektromos, ám mindenekelőtt sportos

A Seat márkája Born néven mutatta be első elektromos modelljét. Az autó a Volkswagen ID.3 közeli rokona, egyik új funkciója azonban az 58 kWh-s és 77 kWh-s lítiumion akkumulátorral is elérhető e-Boost, amivel 231 lóerőre növekszik a teljesítmény, a Born hatótávja pedig akár 540 kilométeres is lehet. A Cupra idén megerősítette, hogy a 2019-es Frankfurti Autószalonon bemutatott Tavascan 2024-ben Európában is piacra kerülhet – ez lesz a prémium márka első tisztán elektromos SUV-ja.

Daimler - Az elektromos luxusautókra mennek rá

EQA, EQB, EQC, EQS, EQV – a Mercedes-Benz valódi elektromos offenzívába kezdett. Van villanyosított luxuslimuzin, kompakt SUV és elektromos coupé. A német márka egyik legújabb drágaköve az EQE szedán, amely 2022-től jelenhet meg a kereskedésekben. A Mercedes pedig tovább folytatja a befektetést, több mint 10 milliárd eurót költhetnek az elektromos paletta bővítésére. 2030-ra akár a tisztán villanyautós kínálat is megvalósulhat – legalábbis az Európai Unió területén nem lesz több belső égésű motorral hajtott modelljük.

Fiat – 2030-tól tisztán elektromos márkává válnak

Olivier Francois, a Fiat első embere elkötelezetten jelentette be, hogy 2025-től fokozatosan búcsút int a belső égésű motorral felszerelt modelleknek, 2030-ra pedig tisztán elektromos márkává fognak válni. Az új Fiat 500 városi kisautó már csak villanyosított verzióban érhető el, ám az olaszok szerint a gyártás nem korlátozódik majd a városi modellekre. Az olaszok 2019-ben mutatták be a Centoventi Concept EV-t, amely gyakorlatilag egy következő generációs Fiat Panda előzetese volt, mely 2023-tól válhat valósággá.

Ford – Viszlát belső égésű motor – legalábbis Európában

A Ford még 2021 januárjában tájékoztatta a nagyközönséget, hogy 2030-tól nem értékesít belső égésű motorral felszerelt modelleket Európában. Az átalakulás pedig már jól láthatóan megindult: a Ford Mustang Mach-E már Magyarországon is igényelhető, 2022 elején bemutathatják a tisztán elektromos E-Transit modellt is. 2026-ra a személygépkocsi szegmensben mindegyik modelljükből elérhető lesz legalább egy plug-in hibrid vagy egy tisztán villanyos változat.

Honda – Jobb későn, mint soha

A japán vállalat új vezérigazgatója, Mibe Tosihiro már a beiktatásán megígérte, hogy 2040-re 100 százalékban elektromos meghajtású járműveket fognak gyártani, 2050-re pedig a teljes karbonsemlegességet tűzték ki célul. A kínálat villanyosítása folyamatosan zajlik, hamarosan egy elektromos hobbiterepjáróval bővülhet a paletta.

Hyundai – Több szegmensben is az élmezőnybe törnének

Drasztikusan csökkenti belső égésű motorral felszerelt modelljei számát a Hyundai, a pénzügyi forrásokat pedig az elektromos kínálat további fejlesztésére fordítják. A Kona elektromos változatából már 14 ezer példány fogyott idén, a koreaiak almárkájának, az Ioniq 5-nek pedig már idehaza is megindult a piaci bevezetése. A Hyundai 2035-re tervezi, hogy végérvényesen búcsút int a belső égésű motornak.

Jaguar – 2025-től kizárólag elektromosan

A Jaguar Land Rover vezérigazgatója, Thierry Bollore 2021 januárjában bejelentette, a brit márka 2039-re teljesen karbonsemlegessé válna, és már 2025-től csak tisztán elektromos autókat gyártanának. A vállalat első villanyautója, az i-Pace 2018-ban 400 lóerős teljesítménnyel, 90 kWh-s lítium-ionos akkumulátorral, valamint 470 kilométeres hatótávval robbant be. A modellen azóta további fejlesztéseket eszközöltek.

Mazda – Lassan, de biztosan az alternatív meghajtás irányába

A Mazda MX-30 néven dobta piacra első akkumulátoros elektromos járművét. A 265 kilométeres maximális hatótáv nem nagy, de a mindennapi ingázók számára teljesen elegendő. A vállalat azt feltételezi, hogy 2030-ra a Mazda-termékek negyede teljesen elektromos meghajtású lesz, az összes többi modellt pedig részben villamosítják. A Mazda a klímasemleges szintetikus üzemanyagok fokozottabb használatában is jelentős globális szén-dioxid megtakarítási lehetőséget lát.

MINI – 2030-ra ők is tisztán elektromos lesznek

A BMW égisze alá tartozó vállalat 2021 első félévében 24 ezer tisztán elektromos MINI Cooper SE modellt értékesített, ami a teljes eladások 15 százalékát teszi ki. Az anyavállalat tervei szerint a népszerű kisautókat gyártó márka 2030-tól kizárólag elektromos modellek értékesít majd.

Opel – 2028 az európai elektromos átállás éve

2011-ben mutatták be az extra hatótávval elérhető Amperát, amelynek 2017-ben megérkezett a tisztán elektromos, akkumulátoros verziója. A német márka napjainkban a személygépkocsiktól a kishaszongépjárművek szegmenséig minden fontos területen jelen van Corsa-e, Zafira-e és a Vivaro-e modellekkel.

Az Opel elektromos offenzívája immár a Stellantis-csoport átfogó stratégiájának része. A globális vállalat célja, hogy piacvezetővé váljon az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek területén. Az elektromos Astra 2023-ban érkezik, emellett a rüsselsheimi székhelyű vállalat tisztán elektromos márkaként tervez belépni a világ legnagyobb autóipari piacára, Kínába. 2028-tól az Opel is teljes mértékben az akkumulátoros elektromos járművekre támaszkodik Európában.

Peugeot – 2024-től minden modellnek lesz villanyos változata

A Peugeot 208 új kiadásával a Peugeot e208 is felkerült a francia vállalat listájára 2019 júniusában, ezzel az oroszlános márka másodszor is meghirdette elektromos offenzíváját. Az első próbálkozás 2010-ben süket fülekre talált, a 130 kilométeres hatótávolság már akkor is kevésnek bizonyult. A Peugeot most teljes erővel támad: az e208 után jött a Peugeot e2008. 2024-re minden meglévő modellt teljesen elektromos autóként is megvásárolhatják majd a Peugeot ügyfelei.

Renault – Elektromos autók a városban közlekedőknek

A Renault 2011 óta több mint 350 000 elektromos járművet értékesített. Az egyik legsikeresebb modell a Zoe kisautó, amelyet 2020-ban modernizáltak. A Twingo Electric névre keresztelt kocsit szintén városi használatra tervezték, a 270 kilométeres hatótáv azonban még ennél többre is képessé teheti. A paletta 2025-ig még hét, tisztán elektromos járművel bővülhet.

Škoda – Nincs konkrét dátum az átállásra

A Škoda 2012-ben dobta piacra első elektromos autóját: a Citigót. A kisautó pislákoló fényét elhomályosította a sokkal népszerűbb e-UP! és persze a VW anyavállalat e-Golfja. Elektromos modellként jelenleg csak az Enyaq szerepel a kínálatban, a jövőben azonban a Škoda a modellek további hibridizálására és villanyosítására épít, de úgy gondolja, hogy a hatékony belső égésű motorok az elkövetkező években is fontos szerepet fognak játszani.

A Škoda ezért nem kíván konkrét dátumot megnevezni a hagyományos meghajtású modellek kivezetésére. Az EU-ban a piaci helyzettől és a piac fejlődésétől függően a villanyautók aránya 2030-ra legalább 50-70 százalékos lesz a Škoda szerint, így azért ők is biztosan készülnek valamilyen szinten az átállásra.

Toyota – Számukra nem az elektromos autózás az első számú opció

Akio Toyoda, a japán vállalat első embere többször is hangsúlyozta, hogy a környezetvédelmi célok eléréséhez nem kell feltétlenül halálsorra száműzni a belső égésű motorokat. A Toyota rendelkezik a világ legjobb hibrid technológiájával, a kínálatuk döntő többsége ebben a változatban is elérhető. Már Magyarországra is megérkezett a japán gyártó első hidrogénnel hajtott modellje, a Mirai, mely forradalmi lehetőségeket teremthet az alternatív erőforrások kutatásában.

Volkswagen – 75 új villanyautó jöhet az évtized végéig

A Volkswagen hatalmas lendülettel és komoly tervekkel vetette bele magát a munkába. Az ID.3-at valódi elektromos népautónak tervezték, a kompakt SUV modelleket kedvelők számára az ID.4 jelenthet alternatív megoldást. 2026-tól már csak a villanyautók fejlesztésére fognak összpontosítani, 2030-tól pedig az elektromos modellek tehetik ki az európai eladások 70 százalékát. A belső égésű motoroktól 2033 és 2035 között köszönhet el a Volkswagen.

Volvo – Kezdeti lépések az elektromos jövő felé

„2040-re klímasemlegesek akarunk lenni” – hangzik a Volvo elkötelezett üzenete. Nos, a svéd gyártó minden modellsorozatában megtalálhatóak plug-in hibridek vagy mild hibridek, a Volvo-rajongóknak azonban sokáig kellett várniuk egy tisztán villanyos autóra.

Az XC40 Recharge Pure Electric 2021 elején jelent meg a piacon, ezt követte a C40 Recharge Pure Electric. A két modell azonban csak a kezdetet jelenti az elektromos jövő felé: a következő öt évben további öt teljesen elektromos jármű érkezhet, 2030-ra pedig a Volvo teljes palettája elérhető lesz EV kivitelben is.