2024. február 09. | 13:12

Még egy flotta, ahol a Tesla már nem lesz a beszállítók között. Ezúttal az SAP köszönte meg az eddigi együttműködést, és a világszerte leszállított 29 ezer járművet, ám mostantól nem kér többet belőlük.

Nemrég a Hertz autókölcsönző jelentette be, hogy elektromos autóinak – amelyek nagy része Tesla – jelentős hányadától megválik, egyúttal egy ideig biztosan nem szerez be helyettük újakat. Most pedig a vállalatirányítási szoftverekkel foglalkozó SAP adta hírül, hogy – egy időre legalábbis biztosan – nem rendel több Teslát.

Ez azért lehet igen fájó Elon Musknak, mert a cég 29 ezer ilyen elektromos járművet rendelt eddig az amerikai vállalattól, így elég nagy partnernek számít. Most azonban két egyszerű indoknál fogva mondtak le a Tesla modelljeiről.

Az egyik, és talán a legfontosabb, hogy az SAP vezetőségét is zavarta az autógyártó hektikus árazása. Nem egyszer fordult elő ugyanis, hogy mindennemű bejelentés nélkül, egyik napról a másikra változtatott a Tesla millió forintokat egy-egy típusa árán.

Ez egyrészt megnehezítette a beszerzés tervezését, hisz nem egy-egy autóról van szó, hanem több tucat vagy akár százas darabszámokról, ahol már nagyon nem mindegy egy-két millió forintos különbség. A másik probléma a kiszámíthatatlan árazással a használt autók későbbi értékesítése.

A Teslák amúgy is nagy értékvesztésű járművek hírében állnak, ám az ilyen árcsökkentések hatására a használt modellek is hirtelen tudnak elértéktelenedni, azaz akár pillanatok alatt csökken a kocsik viszonteladási értéke – akkor, amikor a Tesla épp az új négykerekűt árazza le.

A másik ok piti dolognak tűnhet, urambocsá, egyes magánszemélyeknek és kisebb cégeknek még tetszene is, de az ilyen darabszámokkal dobálózó nagyvállalatoknál komoly gondot jelent. Ez pedig a kiszámíthatatlan, pontosabban idő előtti leszállítás.

Furán hangzik, hogy problémát okoz, ha az autót előbb adják át, azonban ez esetben nem egy, hanem megint csak nagyon sok járműről van szó, amik tárolását és logisztikai kezelését megoldani nem egyszerű feladat. Ezzel a két, folyamatosan visszatérő nehézséggel magyarázta a döntést Steffen Krautwasser, az SAP flottamenedzsere.

A Tesla népszerűség ettől függetlenül töretlen a magánvásárlók között, nem véletlen volt a tavalyi évben is az egyik legtöbbet keresett autómárka – amellett, hogy több piacon is a Model Y volt a legnépszerűbb új autó. A hírek szerint pedig hamarosan érkezhet egy még olcsóbb modell, amely a kevésbé tehetőseket célozná meg.

Win McNamee / Getty Images