2021. április 12. | 16:09

Már 1320 nyilvános töltőoszlopon lehet elektromos áramot „tankolni” országszerte.

2020-ban 7,1 GWh áramot töltöttek tisztán elektromos és plug-in hibrid autókba a nyilvános elektromos töltőállomásokon – derül ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) kiadott sajtóközleményből. A hivatal adatai alapján Magyarországon összesen 183 településen működik nyilvános elektromos töltőállomás, a hazánkban található összes töltőoszlop száma pedig 1320 darab.

Míg 2018-ban még csupán 108 darab töltőoszlop üzemelt országszerte, addig 2019-ben már 770, 2020-ban pedig már 1320 nyilvános töltőoszlopnál „tankolhattak” villamos energiát az elektromos autót használók. Ezzel párhozamosan a töltőállomások száma is gyarapszik, hiszen a MEKH 2020-ban 15 új engedélyt adott ki nyilvános elektromos töltőberendezés üzemeltetésére; 2017 óta összesen 37 ilyen engedély született. A MEKH adatai alapján a legtöbb elektromos töltőoszlop – összesen 479 darab – Budapesten üzemel. A fővárost után Győr következik 39, illetve Kecskemét és Székesfehérvár 37-37 darab töltővel.

A 2019-es adatokhoz viszonyítva 2020-ban csaknem 27 százalékkal nőtt a nyilvános töltések száma, ami így kis híján elérte 710 ezret. Ezzel párhuzamosan a felvett energia mennyisége is jelentősen, mintegy 31 százalékkal, összesen 7,1 gigawattórára emelkedett. Vagyis egy-egy alkalommal átlagosan 10 kilowattóra energiát vételeztek a nyilvános töltőállomásokon a villanyautósok.

Arányait tekintve a 710 ezer feltöltés 63 százaléka volt váltóáramú (AC) töltés, míg egyenáramú (DC) villámtöltést az esetek 37 százalékában választottak az autósok.

A fent említett 7,1 gigawattnyi energia nem a teljes mennyiség, amelyet hazánkban az elektromos járművek töltésére felhasználtak 2020-ban, hiszen az otthoni, és az egyéb nem nyilvános (például munkahelyi) töltések során elfogyasztott energiamennyiség nem szerepel a hivatal statisztikáiban, pedig arányait tekintve ezek jelentik a töltések túlnyomó többségét. A villanyautosok.hu becslései szerint a nyilvános és nem nyilvános töltések során az EV-k mintegy 50 gigawattóra energiát használtak fel.

Az első modern elektromos autók nagyjából 10 évvel ezelőtt jelentek meg Magyarországon, ám a teljes hálózatra vetítve a fogyasztásuk nagyjából nulla volt. A tavalyi évben – a nyilvános és az otthoni töltések becsült mennyiségét figyelembe véve – a villanyautók töltésére felhasznált energia nagyságrendileg 50 gigawattórát tett ki. Ha a teljes hálózatot nézzük, 10 évvel ezelőtt az ország villamos energia fogyasztása 42 600 gigawattórát tett ki, míg tavaly már elérte a 46 300 gigawattórát. Vagyis 3700 gigawattórával fogyasztunk több áramot, mint 10 évvel ezelőtt, viszont ennek a mennyiségnek mindössze 1,3 százalékát használták fel az elektromos autók 2020-ban.

2010 óta a hálózatról tölthető autók száma hazánkban csaknem elérte a 20 ezret. Ez a jelentős növekedés nem jelent számottevő megterhelést a hálózatra és az ország energiafelhasználására nézve, hiszen az EV-k számának gyarapodásával párhuzamosan nőtt a napelemes rendszerek mennyisége is. Míg 10 évvel ezelőtt gyakorlatilag a fotovoltaikus energiatermelés még egy nem létező fogalom volt Magyarországon, addig tavaly nagyságrendileg 2500 gigawattórányi energiát termeltek a napelemek országszerte, tehát a EV-k által elfogyasztott mennyiségnél mintegy 50-szer több energiát termeltek a napelemes rendszerek.

Elektromos autót vásárolnál? Ne habozz tovább, és keresd fel a Magyar Autókereskedőház Zrt. kollégáit telefonon (+36203663447) vagy e-mailben!