Joe Biden amerikai elnök nemrég aláírta azt a végrehajtási rendeletet, amely előírja, hogy 2030-ra az összes eladott személygépkocsi 50 százalékának villanyosítottnak kell lennie az Egyesült Államokban. Az elektromos autózást népszerűsítő esemény nem volt elaprózva, több híres autógyártó is képviseltette magát Fehér Háznál, de a bulira a Tesla valamiért nem kapott meghívót, sőt, Elon Musk cégéről egy szó sem esett a sajtótájékoztatón.

Hogyan feledkezhetett meg a Fehér Ház arról a vállalatról, ami az USA-ban is úttörő és piacvezető szerepet tölt be az elektromos autók gyártásában és értékesítésében? A GM vezérigazgatója, Mary Barra, a Ford vezérigazgatója, Jim Farley és a Stellantis egyik fejese, Mark Stewart is ott volt az eseményen, Elon Musk viszont nem tudott kezet rázni az elnökkel, mert őt nem invitálták meg. A Fehér Ház gyepén a Chevrolet Bolt, a GMC Hummer EV, a Ford F-150 Lightning és a Jeep Wrangler 4xe is ott parkolt, de a Tesla egyetlen modell kiállítására sem kapott felkérést.

Az mondjuk igaz, hogy a Teslának nem kell ígéretet tennie arra, hogy 2030-ra az eladásai felét az elektromos autók teszik majd ki, mivel az imént említett autógyártókkal ellentétben kizárólag elektromos járművek értékesítésével foglalkozik. Ennek a ténynek az ismeretében a Tesla meghívása vélhetően kissé kínos lett volna a többi márka számára. Sokan a Teslát azonosítják a villanyautózással, különösen a tengerentúlon. Muskot is meglepte, hogy a cégét kihagyták az elektromos járművekről és az amerikai gyártásról szóló beszélgetésből, hiszen a Tesla mindkettőben jeleskedik.

Egyesek azt találgatták az interneten, hogy a Teslát azért nem hívták meg, mert nincs szoros kapcsolata a szakszervezetekkel, és Jen Psaki, a Fehér Ház sajtótitkára is utalt erre a lehetőségre.

„Hagyom, hogy levonják a saját következtetésüket” – válaszolta Psaki, amikor a sajtótájékoztatón arról kérdezték, hogy a Teslát azért zárták-e ki az eseményről, mert az alkalmazottai egyetlen autóipari szakszervezetnek sem a tagjai.

Biden az autógyártók mellett egyébként a szakszervezetekkel is találkozott, majd kijelentette, hogy „az autóipar jövője elektromos, és nincs visszaút”. Hozzátette: a kérdés az USA számára, hogy vezetnek vagy lemaradnak a jövőért folytatott versenyben.