Felmérést végeztek, amiben az jött ki, hogy az egyik kategória jelentősen olcsóbb a másiknál, persze van még itt más faktor is.
Érdekes kutatást készített a Jövő Mobilitása Szövetség, ami éles vitákat válthat ki a két tábor között. Bár a témához itthon amúgy is vallási meggyőződéssel kötődnek emberek belső égésű motorral vagy villanymotorral szerelt autókhoz, ami mellett érdemi vitákra sajnos nincs lehetőség, most az egyik tábor mégis kutatásokkal próbálja alátámasztani igazát.
A felméréshez alapul vették Magyarország belső égésű motorral szerelt gépjármű állományát, aminek az átlag életkora 15 év. Némi matek után az jött ki, hogy belevéve a benzines és dízel autókat is, az átlagfogyasztás 8,27 liter 100 kilométerenként.
Ezzel szembeállították a villanyautókat, amiknek az átlagfogyasztása az adataik szerint 17 kilowattóra. Megnézték, hogy ezekhez rezsicsökkentett áron itthon 660 forintért, piaci áron pedig 1190 forintért van áram, de érdekesebb adat lehet a köztéri töltés. Itt arra jutottak, hogy átlagosan normál töltés esetén 2320, gyorstöltőn pedig 3230 forintba kerül 100 kilométer megtétele.
Ezzel szemben benzines autók esetében a jelenlegi piaci árak mellett 5100, míg dízelnél 5780 forintba kerülne megtenni 100 kilométert. A nyers számok ezt mutatják és ennek van is valóságalapja, viszont vannak benne olyan felületes pontatlanságok, amik mellett nem tudok elmenni.
Egyrészt szét kellett volna szedni a benzines és dízel autókat a felmérés során, hiszen csak és kizárólag a fogyasztást nézzük, abban pedig a dízelek jellemzően jobban teljesítenek. Itt mivel egy kalap alá vették őket, így a dízelnél jön ki magasabb üzemanyagköltség 100 kilométerre, ami jellemzően nem igaz.
A másik problémám, hogy a villanyautókra megadott átlagfogyasztás katalógusadatokból érkezhetett, mert gyanúsan optimista. Valós időjárási körülmények között már nem lenne ennyire vidám érték az összehasonlítási alaphoz képest.
A harmadik problémám az a zöld illattal átitatott sarkítás, amivel az elektromos autókat hozzák ki jobb helyre. Persze vannak érdemeik, ezt el kell ismernem és ha a belső égésű motoros autókhoz odatesszük az egyéb fenntartásokat, akkor tény, hogy drágábbak.
Viszont ha tudnánk mindent a helyén kezelni és nem pótolni egyiket a másikkal, akkor már megszűnne rengeteg vita. Elismerendő előnyei vannak az elektromos autóknak városi, elővárosi és ingázó közlekedésformákban, akár már hosszabb távolságoknál is, viszont még mindig vannak helyzetek, amikor nem jelentenek megoldást.
Ha a helyén kezelve el tudjuk fogadni, hogy melyik hajtástípus hova való, akkor már egy kevésbé feszülő ellentét lesz a két tábor között. Ugyanúgy, ahogy nagydízelt sem veszünk városba, a kisebb benzines sem megfelelő autópályára, a villanyautónak is megvan a maga terepe.