A használt villanyautó vásárlása is megéri? Most elmondja a szakértő.
Marsi Norbert, a Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület elnöke arra számít, hogy az orosz-ukrán háború miatt kiéleződött energiaválság hatására megélénkül a kereslet az elektromos autók iránt. Marsi évi 40-50 százalékos növekedéssel számol a magyarországi e-autó piacon.
A zöld rendszámos autók száma jelen pillanatban körülbelül 50 ezerre tehető hazánkban, de egyes becslések szerint idén év végén akár már 70-80 ezer villanyautó koptathatja a magyar utakat. Ehhez arra is szükség van, hogy rövid távon is megjelenjenek a vásárlást ösztönző állami támogatások, már ha tényleg komoly cél, hogy 2050-re elérjük a klímasemlegességet, mondja Marsi.
Az orosz energiaexport felszámolására tett törekvések viszont korlátok közé szoríthatják az uniós energiapolitikát, vagyis a fegyveres konfliktus hatásai egyszerre vannak serkentő és lassító hatással az elektromos autózás térnyerésére, figyelmeztet a szakértő.
A magas árak miatt könnyen szóba jöhet a használt villanyautó vásárlása, ezzel az opcióval azok élhetnek, akik mielőbb szeretnének átülni egy zöldebb járműbe. Marsi igyekezett elhessegetni azt a szóbeszédet, miszerint ezek az autók használhatatlanná válnak az akkumulátorkapacitás csökkenésével, az elnök ezt tévhitnek nevezte. Az első generációs e-autók esetében tapasztaltak szerint állandó használat mellett csak 30 százalékot veszít a hatékonyságából az akku, cserébe a kocsi megfizethetővé válik.
Az üzemeltetési költségekről szólva Marsi kifejtette, hogy otthoni töltéssel, 40 forintos egységárral számolva 600 forintot jelent a fogyasztási igény egy átlagos, 100 kilométeres távon. Ezzel szemben egy 100 kilométeren 6 liter üzemanyagot fogyasztó hagyományos autó esetében mintegy 3000 forinttal számolhat a sofőr, a benzinárstop jövőbeni eltörlése esetén pedig tovább nyílhat az olló.