Idén február elején akkora hóesés volt az amerikai Texas államban, hogy a csaknem 7,5 magyarországnyi terület jelentős része napokra sötétségbe borult, és emberek milliói maradtak áram nélkül. Az ilyen jellegű katasztrófák arra sarkallják az embereket, hogy új megoldásokat keressenek. Az új Ford F-150 tulajdonosok például felfedezték, hogy a pickupban található Power Boost generátor segítségével ideiglenesen képesek áramot biztosítani az otthonuk számára. Az autógyártó még arra is megkérte a texasi Ford márkakereskedéseket, hogy biztosítsanak ezzel a fedélzeti áramfejlesztővel szerelt F-150-eseket azoknak, akik a leginkább sújtott a katasztrófa. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy ha egy ilyen, generátorral rendelkező, belső égésű motoros pickup képes elvégezni ezt a feladatot, akkor egy akkumulátoros elektromos autóval is megtehetnénk ugyanezt? Természetesen.

Volkswagen I.D. Vizzion koncepció szemből – látványterv

Lehet úgy gondolni az elektromos autókra, mint kerekeken guruló, hordozható áramforrásokra, de ahhoz, hogy ezt az energiát az EV meghajtásán kívül más célokra is fel tudjuk használni, szükség van egy kulcsfontosságú funkcióra, ami nem más, mint a kétirányú töltés. A német Handelsblatt napilap információi szerint a Volkswagen azt tervezi, hogy jövő évtől kezdve lehetővé fogja tenni ezt a funkciót minden MEB-platformra épülő modellben, mint például az ID.4-ben.

A legtöbb új elektromos autó már legalább 350-400 kilométeres hatótáv megtételére képes egyetlen feltöltéssel, de az olyan drágább EV-k, mint például a Tesla Model S Plaid már 800 kilométernél is nagyobb hatótávval rendelkeznek. Az egész világra kiterjedő járványhelyzet következtében egyre többen dolgoznak otthonról, manapság számottevően kevesebbet vezetünk. Ráadásul minden jel arra mutat, hogy a pandémia elmúltával nagyon is valószínű, hogy ez az új életstílus valamilyen formában, de továbbra is meghatározó része lehet a mindennapjainknak.

Ez pedig azt jelenti, hogy ez elektromos autók akkumulátoraiban tárolt extra energiát a vezetésen kívül számos más célra is fel fogjuk tudni használni. A kétirányú töltés többféleképpen is működhet. A leggyakoribb módszer az úgynevezett „vehicle-to-grid” vagy V2G, vagyis az EV által tárolt energiáját vissza lehet juttatni az elektromos hálózatba. De mégis miért tennének ilyet a tulajdonosok? Mert ezáltal pénzt tudnak keresni, akárcsak a napelemek által megtermelt és fel nem használt extra energia visszatöltése során. A legtöbb áramszolgáltató ugyanis fizethet a felhasználóknak a fel nem használt energia visszatöltéséért. A kétirányú töltés révén nem csak a hálózatba lehet energiát juttatni, hanem például otthonunk energiaszükségleteit is fedezni tudjuk.

 Audi e-tron szemből

Meglepő, hogy jelen pillanatban csak néhány EV képes mindkét irányba tölteni: a Nissan Leaf vagy a Tesla modelljei is ebbe a táborba tartoznak. A hamarosan érkező Hyundai Ioniq 5-ben is rendelkezésre áll majd ezt az opció, valamint a Volkswagen is megerősítette, hogy már az utolsó simításokat végzik a technológián, amit a konszern többi márkája, mint az Audi és a Porsche is megkap majd.