2020-ban már 3,24 millió tisztán elektromos és plug-in hibrid jármű talált gazdára világszerte.
Az elektromos autókkal kapcsolatban a felhasználók egyik legnagyobb aggályát a hosszú töltési idő jelenti. Ezen a területen hozhat áttörést a StoreDot legújabb fejlesztése, ugyanis az izraeli startup egy olyan lítium-ion akkumulátort fejlesztett ki, amely teljesen lemerült állapotból csupán 5 perc alatt képes elérni a 100 százalékos töltési szintet. Ez pedig azt jelenti, hogy egy-egy feltöltés nagyságrendileg annyi időt vesz igénybe, mint egy hagyományos, belső égésű motorral szerelt autó benzinnel/gázolajjal történő megtankolása.
Az izraeli cég akkutechnológiai fejlesztését négy igen komoly nemzetközi befektető is támogatja: az egyik legjelentősebb német autógyártó, a Daimler, a világ egyik legnagyobb olaj- és gázipari vállalata, a BP, a dél-koreai Samsung, valamint a japán elektronikai cég, a TDK.
Doron Myersdorf még 2012-ben alapította meg vállalkozását, amely korábban mobiltelefonokban, drónokban és elektromos rollerekben tesztelte újfajta akkumulátorait, mielőtt az EV-k akkuinak forradalmasítására helyezte volna a hangsúlyt. A StoreDot újítása a nagyteljesítményű, újratölthető és könnyű lítium-ion elemek technológiáján alapul, amelynek feltalálásáért az amerikai John Goodenough, a brit Stanley Whittingham, illetve a japán Akira Yoshino 2019-ben kémiai Nobel-díjat kapott.
„Megpróbáltuk bemutatni, hogy ha kicserélünk néhány anyagot egy lítium-ion akkumulátorban, akkor öt perc alatt feltölthetővé válhat” – mondta a mérnöki végzettséggel rendelkező cégvezető.
Az izraeli vállalat kutatói a fejlesztések során többek között szilíciumra cserélték a lítium-ion cellák negatív pólusán korábban alkalmazott grafitot a minél gyorsabb töltési idő elérése érdekében. A forradalmi akkumulátorból már több száz prototípus készült, melyeket már javában tesztelnek a StoreDot partnercégei.
Jelen pillanatban már az új típusú akkuk második generációját fejlesztik, ahol a hangsúlyt a minél alacsonyabb előállítási költség elérésére helyezik. Már elkezdték kiépíteni a későbbi termeléshez szükséges gyártósorokat, valamint megpróbálják lerövidíteni az akksi bevezetéséhez szükséges időt is.
Az elektromos autók minél szélesebb körben történő elterjedésének egyik legnagyobb akadálya, hogy az EV-k számottevően drágábbak, mint a belső égésű motoros kocsik. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a villanyautók meghajtásáról gondoskodó akkucsomagok előállítása rendkívül költséges.
Az EV-Volumes.com adatai alapján 2020-ban világszerte mintegy 3,24 millió tisztán elektromos és plug-in hibrid járművet értékesítettek, szemben az egy évvel korábbi 2,26 milliós eredménnyel. Ez azt jelenti, hogy a 2019-es 2,5 százalékos piaci részesedést, 4,2 százalékra sikerült növelni.
A StoreDot forradalmi akkumulátorainak bevezetése előtt azonban áll még egy igen komoly akadály, ugyanis a megfelelő működés érdekében át kellene alakítani a már világszerte üzembe helyezett töltőállomásokat. Ez állomásonként 1500 és 10 ezer dollár közötti összeget jelenthet a kapacitás függvényében. További probléma, hogy ezen lítium-ion akksik csupán 3000-3500 feltöltést tesznek lehetővé, ezt követően a kapacitásuk a kritikus szint alá csökken, vagyis tovább már nem használhatók EV-k meghajtására.