2021. november 17. | 12:03

Mínusz 32 fokos hidegben szállította a 14 tonnányi vasércet a bányából.

Egy friss beszámolóból kiderül, hogy a Volvo Trucks, az ABB, a Vattenfall, a Kaunis Iron és a Wist Last&Buss a 2021-es év elején társultak annak érdekében, hogy egy speciális teszt keretében kiderítsék, mire is képes a Volvo FMX Electric. Ennek érdekében az Északi sarkkörön túl vizsgálták az ektromos technológiában rejlő lehetőségeket a tisztán elektromos kamion segítségével.

A Volvo FMX Electric egyike annak a három villanyos teherautónak, amelyeket a Volvo Trucks hamarosan piacra fog dobni. Ez azt jelenti, hogy a gyártó elektromos kínálata jövőre már hat modellre bővül.

A teszt során a mérnökök elsősorban arra a kérdésre keresték a választ, lehetséges-e a jelenlegi dízel teherautók helyett elektromos hajtással eljuttatni a kibányászott vasércet a svéd Kaunisvaara városában található bányából az Iron Ore Railway Line vasútvonal átrakóállomásáig. Egyúttal azt is megvizsgálhatták, milyen hatással van az akkumulátorok teljesítményére, ha a hőmérséklet mínusz 30 fok alá csökken.

A 32 tonna tömegű Volvo FMX Electric négy héten keresztül teljesített szolgálatot Kaunisvaara bányájában. A bánya-vasútállomás-bánya útvonal 280 kilométert tett ki, ami azt jelenti, hogy a teherautónak 140 kilométernyi távolságot kellett megtennie a mintegy 14 tonnás ércrakománnyal.

A hivatalos sajtóközleményből kiderül, hogy a 264 kilowattórás akkumulátorral szerelt FMX Electric esetében továbbra is a rendelkezésre álló hatótáv és az akkumulátor kapacitása jelenti a legnagyobb korlátozó tényezőt. A 140 kilométeres út mindkét végpontjában, tehát a bányában és a vasútállomáson is gyorstöltőre kellett csatlakoztatni a teherautót annak érdekében, nehogy az út során teljesen lemerüljön az akkumulátor.

Lino Martino, az FMX Electric sofőrje elmondta, a legnagyobb meglepetést a kivételes vezetési élmény jelentette. Szerinte a sokkal könnyebb volt vezetni ezt a kamiont, kisebbek a rezgések és csendesebb is, mint a dízelek.

A Volvo szerint a teszt eredménye meghaladta az előzetes várakozásokat. Az új Volvo FMX Electric és FM Electric kamionok prototípusait több mint egy éven keresztül tesztelték az építőipar különböző területein.