2021. július 06. | 15:56

A mérnökök helyett most a jogászok kerülhetnek a középpontba.

A Great Wall Motors által prezentált ORA Punk Cat volt az áprilisi Sanghaji Autószalon egyik legnagyobb szenzációja, és nem csak a neve miatt. A villanyautó sokadik ránézésre is arról árulkodik, hogy a formaterven dolgozók a legendás Bogárt koppintották, illetve gondolták tovább egy kicsit.

A bemutató után a Carscoops rákérdezett a Volkswagennél arra, hogy a gyártónál mit gondolnak az autóról. A cég szóvivője azt mondta, megteszik a megfelelő jogi lépéseket, ha ezt indokoltnak látják. Közben viszont kiderült, hogy az ORA anyavállalata, a Great Wall Motors két ötajtós, Bogár-szerű formatervet is szabadalmaztatott. A vállalat Kína mellett Európában is levédette az ORA Punk Cat formáját, ez ügyben az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) járt el. Az EUIPO azért is bólinthatott rá a dologra, mert a Volkswagen már nem gyárt több Bogarat, de azt nyilván mindenki a VW-vel azonosítja.

A két levédetett formaterv közül az egyik a Punk Cat, ez egy ötajtós, Bogár alakú autó, amely kerek fényszórókkal rendelkezik. Az első ajtók előtt vízszintes lamellák sora található, amelyek valószínűleg töltőnyílásokat takarnak. Még a kerekei is megegyeznek a bemutatóautóéval.

A második formaterv retrósabbnak tűnik. A fényszórók olyan formájúak, mint a pirítós szeletek, az autó szemből kicsit úgy néz ki, mintha egy rajzfilmből lépett volna ki, akár egy arcot is beleláthatunk a dizájnba. A kerekek egyszerűbbek, mint a Punk Cat esetében, az orr pedig hangsúlyosabban kidudorodik, mint az eredeti Bogár 1970-es évekbeli változatainál.

Bár a formatervek első pillantásra nagyon hasonlítanak egymásra, elölről és hátulról nézve egyértelmű különbségek mutatkoznak. A sanghaji autónak szélesebbek a sárvédői, lekerekítettebb a teteje, a hátsó ajtónyílás kivágása pedig keskenyebb és szögletesebb. Az viszont vitathatatlan, hogy a kínai formatervek rendkívüli módon hasonlítanak az eredeti Bogárra. Arról egyelőre nincs hír, hogy a Great Wall Motors tervez-e ilyen formájú autókat bemutatni az öreg kontinensen, mindenki várja a fejleményeket.

Az interneten elérhető dokumentumok szerint a Great Wall Motors 2021. június 3-án nyújtotta be a szabadalmi kérelmeket, amelyeket aztán június 11-én jóváhagytak. A Carscoops azt írja, hogy a védjegy öt évig érvényes, és legfeljebb 25 évre újítható meg, minden alkalommal 5 évre. A Great Wall Motors RCD-je (formatervezési minta) 2026 júniusában jár le.

Mindkét autó dokumentációjában található egy „Tervezők” című rész, amely a kreatív folyamatban részt vevő személyeket sorolja fel. Mindkét esetben 11 kínai név jön szembe. Meglepő lenne, ha a VW annyiban hagyná a dolgot, még úgy is, hogy 2019-ben leállt a Bogár gyártásával, és kijelentette, hogy villanyautóként sem akarja visszahozni a klasszikus modellt. Minden bizonnyal lesz folytatása ennek a sztorinak.