Az évek múlásával minden akkumulátor veszít a kapacitásából és cseréjük milliós tétel. Na de mikor jön el a pillanat?
Az emberek hozzá vannak szokva, hogy elektromos eszközeik akkumulátora előbb vagy utóbb (inkább előbb) eljut élettartama végéhez. Ilyenkor vagy a kütyü teljes cseréje (fogyasztói társadalom) vagy pedig a javítás következik és egy új akksi vásárlásával még sokáig használható marad az eszköz. Ez egy természetes folyamat, az áramforrások élettartama sajnos korlátozott. Nincs ez másként az elektromos autók esetében sem, csak ott a jármű nagyobb értéke miatt elsősorban az akkumulátor cseréje jön szóba. A cikkben azt próbálom kideríteni, hogy vajon mikor jön el ennek az ideje.
Míg egy átlagos elektromos eszköz esetében maximum pár százezer forintnyi kiadásról lehet beszélni még akkor is, ha a probléma csak új vásárlásával orvosolható, addig egy mai modern villanyautó esetében az akkuk cseréje önmagában sok millió forintos tétel lehet. Érthető, hogy ez a tény önmagában olyanokat is elriaszt(hat) az elektromos autók megvásárlásától, akik egyébként anyagilag megengedhetnék maguknak illetve felhasználási szokásaiknak is megfelelne az ilyen jármű, esetleg lehetőségük van több autó beállítására a garázsba.
A lítium-ion akkumulátorok élettartamát több dolog rontja, de egy kiemelkedik, mégpedig a csutkára lemerítés és 100%-ra való feltöltés. Az ilyen extrém felhasználás mindennapos a telefonok, laptopok és egyéb elektromos kézi eszközök világában, mert csak így lehet relatív kis méret és kis súly mellett maximalizálni a felhasználói élményt (azaz csak így lehet garantálni, hogy ne merüljön le az új telefonod fél nap készenlét után). Szakértők szerint egy átlagos akksi 500 ilyen ciklust bír ki, ami maximum két év normál élettartamot garantál egy mobiltelefon esetében.
Világos, hogy az elektromos autók esetében szóba sem jöhet az ilyen luxus, mert azok áramforrásának ildomos lenne legalább 10 évig komoly kapacitáscsökkenés nélkül üzemelnie. Ennek elkerülésére a mérnökök beépítettek különböző védelmi mechanizmusokat, amelyek meggátolják, hogy a felhasználók (autótulajdonosok) minden nap teljesen lemerítsék, majd utána 100%-ra töltsék autóikat. Ezek a biztonsági rendszerek akkor is működnek, ha az autós azt látja a kijelzőn, hogy 0-án vagy épp maximum szinten van a töltöttség.
A trükk, hogy az autókban található akkumulátorok kapacitása valójában nem használható ki teljesen. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a villanyautó sosem meríthető le teljesen, 10-15% mindig marad a cellákban, hiába mutat 0%-ot a kijelző, hiába áll le az autó az út szélén. És soha nem is tölthetők fel teljesen, csak maximum a kapacitásuk 85-90%-ra. Tehát hiába jelzi ki az autó, a töltő vagy az okostelefonra telepített applikáció, hogy fullon van az akku, az valójában még messze nincs tele, mert a beépített védelmi rendszernek hála nem is lehet teljesen feltölteni. Így az autók esetében elkerülhető a kézi eszközöknél megengedett 0-100%-os extrém használat és az akksi élettartamának drasztikus csökkenése.
Érdekesség, hogy a modern kor első sorozatgyártású, kizárólag elektromosként kínált sportautója hívta életre ezt a biztonsági mechanizmust. A Tesla Roadster, amit 2008 és 2012 között gyártottak még nem rendelkezett eleinte ezzel a védelemmel, így akkumulátorainak élettartama nem volt túl meggyőző. Sőt, ha egy nemtörődöm tulaj napokig hagyta 0%-on az akksit, akkor nagy valószínűséggel soha többé nem tudta „beindítani” az autóját, azon maximum egy akkumulátorcsere segített. A mai Teslák már rendelkeznek a 0-100% elkerülésére készült rendszerrel, igaz, adott esetben ezt a tulaj felülbírálhatja és kihasználhatja a cellák kapacitásának 100%-át, ha hosszabb útra indulna.
A másik nagy ellensége az akkumulátoroknak (a felhasználókon túl) az extrém hőmérsékletek. Nem szeretik se a túlzottan alacsony, se pedig a túl magas hőfokokat. Míg a nagy hideg elsősorban csak átmenetileg csökkenti az akksik kapacitását, de az élettartamán jelentősen nem csökkent, addig a magas hőmérsékletek gyorsan lerövidítik az életüket. Ami azt illeti, valójában egészen szűk az a tartomány, amiben jól érzik magukat, azaz maximális kapacitással képesek működni. Egészen konkrétan 20 fok környékén szeretnek üzemelni. Ez annyira szűk tartomány, hogy ma már minden villanyautót gyárilag felszerelnek az akkumulátorpakkot védő, hűteni és fűteni egyaránt képes rendszerrel.
Ezek a védelmi mechanizmusok annyira jól működnek, hogy a gyártók jóval hosszabb garanciát vállalnak az akkumulátorokra, mint az autók egyéb részegységeire. Általánosan elterjedt a 8 év/160 ezer km-es garancia, de a Tesla például úgy ad 8 évet, hogy nincs mellette kilométer korlátozás.
Az elektromos autók átlagéletkora még nagyon alacsony, tehát komoly következtetést még nem lehet levonni, hogy vajon bírják-e az akkumulátoraik hosszabb távon. A legidősebb villanyautók sem érték még el a 10 éves kort és úgy tűnik, hogy azok akkumulátorai sem akarnak nagyon kipurcanni. Legjobb példa a szürkeimportban az országba érkező használt Nissan Leafek sora, amelyek akksijai nincsenek rossz állapotban. A tapasztalatok alapján azt lehet mondani, hogy minimum 10 évvel lehet számolni, mire elkezdenek fáradni.
A Tesla modelljeit annak ellenére meg lehet már vásárolni Magyarországon, hogy a márkának még nincs hazai képviselete: