2020. október 08. | 17:11

Ha lehet, ezekkel az erőforrásokkal szerelt autókat kerüld el jó messziről.

Ez a cikk nem arról szól, hogy pocskondiázzam az itt felsorolt autókat és motorjaikat, ahogy az 1. rész sem erről szólt. Azokból az autókból is ki lehet fogni jól és megbízhatóan működőt, amiről rémtörténeteket mesélnek és fordítva, egy megbízhatónak kikiáltott autó is lehet bontószökevény. Az itt felsorolt erőforrásokkal ugyanakkor statisztikailag több probléma adódik, mint a társaikkal, ezért talán érdemesebb elkerülni őket.

A cikksorozat 1. részét itt olvashatod!

 

BMW-PSA 1.6 „Prince-motor”

  • Teljesítmény: 120 - 211 LE
  • Rizikós évjáratok: 2006-2010
  • Modellek: Mini Cooper, Mini Cooper S, Peugeot 207, 308, 3008, 5008, Partner, Citroёn C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C5, Berlingo

Előforduló problémák:

Egy megbízható láncvezérlésű motornak nem sok baja lehet - gondolná az ember. Ám, mint azt ma már mindenki tudja, a láncvezérlés messze nem garancia a megbízható működésre. Sajnos a BMW és PSA-csoport által közösen kifejlesztett, feltöltés nélküli és turbófeltöltéses kivitelben is gyártott 1,6 literes motorját bőven érintik a láncproblémák. Elállítódó vezérlés, megkopó fogaskerekek, nyúló és szakadó láncok keserítik a tulajdonosok életét. Ráadásul ezek a motorok erősen hajlamosak a kokszosodásra is, ami további hibák forrása lehet. A turbófeltöltéses kivitelek esetében még sűrűn előforduló turbóbajokra is számtani lehet. Ha mindenképpen ilyen motorral szerelt autót vásárolnál, akkor javasolt a minél gyengébbeket választani. Minél több a paci, annál több a baki.

BMW 18d/20d

  • Teljesítmény: 122 - 184 LE
  • Rizikós évjáratok: 2007-2011
  • Modellek: 1, 3, 5, X3

Előforduló problémák:

A N47 motorkódú 2,0 literes dízelek hírhedtté váltak mára a költséges hibáik miatt. Kétségtelen, hogy a BMW sikeresen házasította össze a sportosságot az alacsony fogyasztással, ám ennek ára volt. Az árat mégpedig a megbízhatóság oltárán fizetik meg a tulajdonosok. A hatékony dízelmotorok sok örömet okoznak, ám ahogy egyre idősödnek az autók és gyűlnek bennük a kilométerek, úgy jönnek elő a problémák. A láncos vezérlés nem tart örökké, előbb csak nyúlik a lánc, majd mászik el a vezérlés, később pedig akár el is szakad, ami költséges motorfelújításhoz vezet.

A szívósorban található pillangószelepek tartótengelye sem tartós, a motor beszippanthatja az alkatrészt és szintén nagy a baj. Mindkettő esetében a megelőzés az egyetlen igazi megoldás, azaz rendszeres időközönként (~150 ezer kilométerenként) cserélni kell őket. Ennél is nagyobb probléma, hogy az erősebb kivitelek esetében a szivárgó EGR-hűtő miatt a tervezettnél sokkal magasabb hőmérsékleten áramlik vissza az égéstermék a motorba, ami szerencsétlen esetben meggyújthatja a lerakódott kokszot, illetve a műanyag szívócsövet és akár az autó kigyulladását is okozhatja. A frissebb, 2012 utáni modellek esetében ez utóbbi hiba nem jellemző (vagy még nem jelentkezett).

Rendelj professzionális járműelemzést, hogy biztosan jó döntést hozz!

Mercedes-Benz 400 CDI

  • Teljesítmény: 250-260 LE
  • Rizikós évjáratok: 1999-2005
  • Modellek: E400 CDI (W211), S400 CDI (W220), ML400 CDI (W163), G400 CDI (W463)

Előforduló problémák:

A Mercedes 4,0 literes V8-as dízelmotorjának (egyébként kellemes orgánumú) hangjától máig rosszul alszanak azok, akiknek valaha dolguk volt vele hosszabb távon. A 400 CDI-k sajnos sűrű szervizlátogatásra csábították tulajdonosaikat, elsősorban a hőháztartással kapcsolatos problémák miatt, de bőven voltak más bajok is az erőforrás tarsolyában. A befecskendezéssel is előfordulnak bajok, ahogy a hengerfejrepedés sem ritka. Menetközben a legváratlanabb pillanatokban válthat vészüzemre a motor, hogy aztán csökkentett teljesítménnyel kelljen megtenni az utat a legközelebbi szervizig. Az egész konstrukció olyan rosszul sikerült, hogy a gyártó hat év gyártás után inkább elkaszálta. Aki dízel Mercedesre vágyik, érdemes a 4, 5 vagy 6 hengeres dízeleket keresnie.

Teszten is járt nálunk egy ilyen típus, méghozzá Nagy Alex autója. Nézd meg, hogy neki milyen tapasztalatai vannak az autóval kapcsolatban!

Toyota 2.2 D4-D / D-CAT dízel

  • Teljesítmény: 136-177 LE
  • Rizikós évjáratok: 2005-2009
  • Modellek: Toyota Avensis, Rav4, Corolla Verso, Auris, Lexus IS220d

Előforduló problémák:

A 2,2 literes dízel teljesítménye és nyomatéka kellő menetdinamikával ruházza fel a Toyotákat, főleg, ha kis Auris/legerősebb verzió kombinációt nézzük. Azonban a hengerfejtömítést nem a legmegfelelőbb anyagból készítették el a japánok, amelytől idővel elvetemedik a blokk és a hengerfej. Ha a kezdődő problémát nem észlelik időben, akkor csak a teljes motorcsere segít. Ha ez a jellemző hiba nem lenne elég elrettentő, akkor a bonyolult kipufogógáz-kezelő rendszer gyakori hibáit lehet még felhozni, ami miatt érdemes kerülni ezt a motort és szívó benzinmotorokkal keresni ezeket az autókat.

BMW 3.0 dízel

  • Teljesítmény: 235-381 LE
  • Rizikós évjáratok: 2008-mai napig
  • Modellek: 3-as sorozat, 5-ös sorozat, 5 GT, 7-es sorozat, 6-os sorozat, X3, X5, X6

Előforduló problémák:

A BMW 2,0 literes dízelmotorjához hasonlóan, az N57 motorkódú 3,0 literes dízelekre is jellemző súlyos hiba, hogy a pillangószelepet, hivatalos nevén az örvénycsappantyút a motor beszívja és károsodik általa. A probléma abban gyökerezik, hogy a szeleptengelyek háza alulméretezett, amely az állandó nagy terhelés miatt idővel kikopik és a nagy sebességgel mozgó légáramlat magával ragadja a csappantyút. A kis alkatrész aztán bejut a hengerbe, szétver mindent, ami az útjába kerül és távozáskor még a turbót is magával ragadja a biztos halálba.

Aztán ott van a 2,0 literes dízelből már ismert láncprobléma, ami szintén komoly motorkárosodáshoz vezethet. A lánc megnyúlása miatt átugorhat vezérlés vagy maga a vezérműlánc szakad el és a dugattyúk összeakadnak a szelepekkel. A megoldást ezeknél a sorhatos motoroknál is a megelőzés jelenti, rendszeresen időközönként át kell vizsgáltatni/le kell cseréltetni ezen alkatrészeket, mielőtt megtörténik a baj. Ha használt BMW-t készülnél megvásárolni ezzel a 6 hengeres dízellel, akkor mindenképpen járj utána, hogy a vezérlés cseréje megtörtént-e már, illetve a szívósori problémák orvosolva lettek-e korábban.

Ford EcoBoost 1.0 és 1.6

  • Teljesítmény: 101-182 LE
  • Rizikós évjáratok: 2010-2014
  • Modellek: Fiesta, Mondeo, C-Max, Focus, Kuga, Transit Connect

Előforduló problémák:

Filléres alkatrészek hibája okozhat komoly gondokat, sőt, akár tüzet is egyes Fordoknál. Bár gyári visszahívás is volt az autókra, érdemes használtautó-vásárlóként alaposan utánajárnod alvázszám alapján a kiszemelt autónak, hogy azt vajon javították-e már. Az 1,0 literes 3 hengeres, illetve az 1,6 literes 4 hengeres turbós benzinmotoroknál is az elégtelen hűtés következtében túlmelegedés léphet fel, ami szélsőséges esetben motorkárt eredményez vagy akár az autó kigyulladását is okozhatja. A hivatalos Ford-álláspont szerint a baj forrása a kisebb motornál a kiegyenlítő tartályhoz vezető vékony gumicső. Ez anyaghiba miatt elrepedhet, elvágva ezzel az erőforrást a megfelelő hűtéstől.

Sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy még azok a modellek is hajlamosak a túlmelegedésre, amelyeknél már cserélték a nevezett alkatrészt, mert van más időzített bomba is a motorban. Egy elhasználódó hűtőkör-tömítőgyűrű okozhat bajokat a hengerfejben. A motor szintén túlmelegszik, az eredmény elrepedő hengerfej, a megoldás csak a csere, nem lehet javítani. Ami a nagyobb 1.6-ost illeti, esetében a kiegyenlítő-tartályon megjelenő repedés lehet a probléma fő okozója. A következmény itt szintén a túlhevülés, de a motorkáron felül ebben az esetben tűz is keletkezhet. EcoBoost motor helyett az említett évjáratokban a dízelek jobb választások lehetnek.

Volkswagen-csoport 1.2 - 2.0 FSI/TSI/TFSI

  • Teljesítmény: 122 - 200 LE
  • Rizikós évjáratok: 2005-2011
  • Modellek: Volkswagenek, Audik, SEAT-ok

Előforduló problémák:

A közvetlen benzinbefecskendezést a szigorodó környezetvédelmi normák hozták el, azonban a technológia, főleg eleinte rengeteg gyerekbetegségtől szenvedett. A 2000-es évek közepétől kezdődően a Volkswagen-konszern számtalan típusába belekerültek (és ma is bekerülnek) ezek a motorok, megtalálhatók a Volkswagen Polótól (1,2 TSI) egészen a nagy Audi A8-ig (4.0 TFSI) szinte mindenben. Persze nem minden betegágy, ami TSI, ezek az erőforrások mára nagyrészt kigyógyultak kezdeti hibáikból, érdemes tehát a fiatalabb modelleket keresni, ha ezzel a motorral szerelt autót vásárolnál.

Problémák a korai, ún. első és második generációs FSI/TSI/TFSI erőforrásokkal voltak, és azok rendesen meg is alapozták a motorcsalád kétes hírnevét. De hogy pontosan melyik motorra, évjáratra és motorkódra mely hibák jellemzőek, azt minden esetben csak alapos utánajárással lehet kideríteni, de következzenek a leggyakoribbak felsorolás szintjén: injektorhibák, magasnyomású üzemanyagpumpa-hiba, elkopó olajpuma (következmény: motor megszorulás), turbórepedés, bedöglő láncfeszítő, átugró vezérlés (következmény: összeakadó motor), nagyfokú szívószelep-kokszosodási hajlam, dugattyúgyűrű kokszosodás, stb.

Ha te is használt autó vásárlása előtt állsz, mindig nagyon alaposan járj utána a kiszemelt típusnak, nehogy egy olyan autót vásárolj meg, amely később csak problémákat okoz és irreális anyagi áldozatokat követel. Nincsenek örök érvényű szabályok, a jónak mondott autók között is vannak rosszak, és a hírhedten beteg típusok között is találni jó állapotúakat.

Egy biztos, aki odafigyel, könnyedén elkerülheti a bontószökevényeket. Ha nem értesz az autókhoz az egyáltalán nem baj, mert ma már van, aki segítsen a vásárlás előtt. Az állapotfelméréssel foglalkozó szakemberek helyetted utánajárnak az autónak, megnézik valós-e a futásteljesítmény, volt-e korábban törve és alaposan átvizsgálják a helyszíni szemle során.

Rendeld meg a professzionális járműelemzést, hogy biztosan jó döntést hozz!