5 baki, amit elkövethetsz egy élményvezetésen

Kámány Andrea újságíró
Közzétéve:
2020-12-31, 10:50

Ezeket semmiképp ne tedd, ha egy élvezetes pályanapot szeretnél.

Teljesen mindegy az indok, ami rávesz, hogy befizesd magad egy autós élményvezetésre, azonban koránt sem mindegy, hogyan érkezel az időpontodra. És itt nem arra gondolok, hogy a fekete vagy a lila pólódat vetted-e fel reggel, hanem arra, hogy fejben hogyan állsz hozzá a pályaautózáshoz.

Ferrari a boxutcában elölről

Benzingőz, sebesség, adrenalin. Talán ezekkel a szavakkal lehetne a leginkább jellemezni egy ilyesfajta rendezvényt. Luxus sportkocsik, versenyautók és a versenypálya. Mondhatni keveseknek adatik meg, hogy ilyen közegben kipróbálják magukat. Azonban ha úgy érzed, hajlandó vagy rászánni a pénzt, akkor előtted is nyitott a lehetőség, hogy ha csak egy pár kör erejéig is, de belecsöppenj ebbe a világba. Ehhez azonban nem árt tudnod pár dolgot. Vezetéstechnikai instruktorként tapasztaltam már rengeteg furcsaságot, így most szeretnék adni néhány jótanácsot, amellyel elkerülheted a komolyabb problémákat.

Már önmagában ahhoz, hogy egy homologizált versenypályára léphess, speciális követelményeknek kell megfelelni, cserébe tökéletesen kontrollált és biztonságos környezetben próbálhatod ki magad. Bizonyára tudod, hogy kis országunk rendelkezik egy Grade 1-es minősítésű versenypályával. Ez a licensz a feltétele az F1-es rendezésnek. Egy ilyen minősítéshez sok mindennek kell klappolnia, nem mindegy, milyen hosszú a pálya, milyen széles, mekkora méretű és jellegű bukótereket tartalmaz, hogyan épülnek fel a védelmi vonalak (szalagkorlát, törmelékfogó rács, gumifal, stb.). Még az sem elhanyagolható, milyen hosszú a célegyenes, és hogy az első rajtkocka mekkora távolságra van az első kanyartól.

Persze ezekkel neked semmi tennivalód nincs, de minden esetben meg kell felelned azoknak a szabályoknak, amiket az adott pálya és úgy egyáltalán az etikett megkövetel. Ha nem tartod be ezeket, úgy nem csak a saját és a többiek biztonságát sodrod veszélybe, de az egész rendezvényt leállíthatják miattad. Az autóversenyzés (és már csak önmagában az autóvezetés) nem csak játék és mese. Ha azt hiszed abból áll, hogy beülsz egy 500-700 lóerős autóba, tövig nyomod a gázt és félkézzel tekergeted a kormányt, sajnos tévedsz. Nézzük, mik azok a tipikus hibák, amelyeket a vendégek vétenek.

Helytelen kormányfogás

Egy nagyon sokszor emlegetett, és a mai napig homályban úszó dolog a helyes kormányfogás kérdése. Nagyon jellemző a közútról áthozott rossz szokások alkalmazása. Száraz tény, hogy az autósiskolákban a mai napig a tíz óra tíz perces kormányfogást tanítják, amit sem megerősíteni, sem pedig cáfolni nem szeretnék, azonban ha nézel autóversenyeket, láthatod, hogy ott aztán senki nem fogja 10-10-nél a kormányt. Miért? Sokkal precízebb és stabilabb tudsz lenni egy széles kormányfogással, ami kilenc óra három órát jelent. Egy ilyen élményvezetésen pedig elengedhetetlen, hogy egy pillanatra se engedd ki az autót a kezeid közül.

Az egyéb kalandparkokra, mint például a félkezes vagy a tenyeres megoldás már ki sem térek, mert könnybe lábad a szemem, és ugye azzal sem mondok újdonságot, hogy van olyan, aki úgy kanyarodik, hogy benyúl a kormány belsejébe? Demiééért?! Hol, kicsoda és miért tanította ezt? És ki hitte el neki, hogy ez így jó? A legrosszabb az egészben az, hogy nem csak a közúton látok ilyet, hanem a versenypályán is! Amikor nagy sebességgel kanyarodsz, és neadjisten lesodródsz a rázókőre, úgy visszaránt a kormány, hogy a csuklódnak nagy eséllyel annyi, a versenycsíkról lehet is egyenesen menni a balesetire gipszeltetni. Kérlek, soha ne tegyél ilyet, a közúton se!

Helytelen kormányfogás

Biztonsági öv használatának mellőzése

Rendkívül szomorú vagyok, hogy ezt a pontot egyáltalán meg kell említenem a listában. Egyeseknek a mai napig nem evidens, hogy a biztonsági öv használata KÖTELEZŐ! Úton, útfélen, pályán vagy azon kívül, elöl, hátul, MINDIG!

Biztonsági öv használatára figyelmeztető jelzés

Padlógázas indulás, gyorsítás

Több szempontból is vérzik ez a dolog. Az első, ahogy azt már említettem, ha versenypályán autózol, akkor bizonyos szabályoknak meg kell felelned. Ilyen például az, hogy a boxutcában nem mehetsz 60-nál gyorsabban. Sem kifelé, sem befelé. Erről az instruktorok minden esetben tájékoztatnak téged, hiszen nagyon fontos biztonsági szerepe van. A másik, hogy egy számodra teljesen idegen autóban ülsz, idegen kuplunggal és gázpedállal, lehet, hogy sohasem vezettél még 100 lóerősnél erősebb autót és hidd el, nem úgy fog reagálni egy intenzív gázadásra, mint amit megszoktál. Ha már a padlógázas elindulásnál tartunk, akkor fontos kitérni a gyorsításra is. Nem mindegy, hol és hogyan adsz gázt.

A vezetéstechnikai részleteibe most nem mennék bele, ez is egy olyan információ, amit ha elmész egy ilyen élményvezetésre, akkor az instruktor el fog neked magyarázni, a kanyarvételi technikától kezdve a kigyorsítás pontjáig. Azért ül melletted, hogy neked segítsen. Ne akard elsőre megváltani a világot egy ismeretlen autóval egy ismeretlen pályán. Ha ismered is, mert mondjuk ezer kört mentél már rajta szimulátoron, élőben teljesen más lesz és hidd el, tud meglepetéseket okozni! Az autóval is össze kellene szoknod, ami nem három kör alatt fog menni. Autóversenyzők hosszú hónapok munkájával szedik össze azt a gyakorlati tudást és pályaismeretet, aminek a birtokában gyorsan és magabiztosan tudnak haladni a versenycsíkon. Egy hatszáz lóerős autó megfelelő rutin és ismeret hiányában pillanatok alatt fegyverré változhat, ami már nem az élményfaktorhoz sorolandó. Úgyhogy csak „take it easy”, és ha az instruktor arra kér, hogy fékezz, akkor légyszi, fékezz!

Dodge modell gumifüstölés közben, hátulról

Nem megfelelő ruházat

Mint ahogy kirándulni sem báli cipőben mész (jó esetben), úgy autót vezetni sem ajánlott tűsarkúban, mezítláb, hegyes orrú makkos cipőben vagy tangapapucsban. Sőt, ezek némelyike nemcsak hogy veszélyes, de ha nagyon szigorúan akarjuk venni, akkor a KRESZ-t is sérti. Lássuk csak: "aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon", és "járművet csak az vezethet, aki a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van". A papucsban vezetés pedig egyáltalán nem tartozik a veszélytelen kategóriába. Lecsúszik a lábad a pedálról, kicsúszik a lábad a papucsból, a tűsarok beakad a szőnyegbe, és még sorolhatnám. Ha ragaszkodsz is ezekhez a lábbelikhez, legalább a vezetés ideje alatt válts sportcipőre, kérlek!

Autó pedáljának nyomása papucsban

Hazafelé száguldozás

Vége az élményköreidnek, pumpál a véredben az adrenalin és nagyon mennél még, úgy érzed, estig is tudnál körözgetni. Aztán hazafelé beülsz az autódba, és úgy gondolod, kipróbálod magad a közúton. Kint azonban már senki nem ül melletted és nem segít ki, ha baj van, nem véd meg a kavicságy, és mások is vannak a közvetlen környezetedben, így nem csak magadra, de rájuk is hatalmas veszélyt jelentesz. Értse meg mindenki, hogy a száguldozás nem a közútra való, helyette vannak arra alkalmas helyek és lehetőségek. Például vezethetsz egy Porsche 911 Turbót a Hungaroringen. Már jobban hangzik, mint a kátyús Váci úton befelé cikázni, igaz?

Autópályán suhanó autók

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

drivingcamp Zsámbék
2018. október 08.
Segíts te is az Álomszállító Alapítványnak, hogy valóra válthassák 150 ember álmát! Vagy, csak váltsd valóra munkatársaid vágyait és rendezz céges bulit a drivingcampen!
After Work Tréning Drivingcamp
2019. április 24.
Ha munka után inkább egy kis lazulásra vágysz, mintsem a csúcsforgalomban történő idegölő araszolásra, irány a Drivingcamp, ahol intenzív tréningben részesülhetsz!  

További hírek