2020. június 01. | 11:00

Nem vagy az, csak már rég szerezted a jogsid!

Munkámból és hobbimból adódóan elég sokat vezetek, elég sokszor tekergetek elég sokféle kormányt, de az alapvető trükkök és praktikák ugyanazok minden kormány esetében. Mivel sokat autózok, sokat látok másokat is vezetni, sajnálatos módon 10 emberből nagyjából 1 fogja úgy a kormányt, ahogy az a legbiztonságosabb és leghatékonyabb lenne.

Tisztázzuk is akkor a címben kissé felbujtó hangvételű kérdésem. Hülye vagy-e, ha 10 és 2 óránál fogod a kormányt. Nos, nem vagy hülye, csak öreg, de minimum 10 éve szerezted a jogsid. Alapvetően egyébként nem a legsúlyosabb gond, ha ehhez a módszerhez ragaszkodsz, én is így tanultam még anno. Vannak sokkal nagyobb balhúzások is ezen szokások terén. Mielőtt elmondom, hogy mi is a megfelelő módszer, elmagyarázom neked, hogy miért hibás, amit tanítottak.

Az első és legsúlyosabb probléma a 10 és 2 órás tartással az, hogy baleset esetén gyakorlatilag megkétszerezi az esetleges sérülések lehetőségét. Minél magasabban fogod a kormányt, azaz minél közelebb vannak a kezeid a kormány tetejéhez, annál nagyobb a valószínűsége, hogy baleset esetén a kezed bizony rohadtul útban lesz annak a nyíló légzsáknak. Amiből a következő dolgok sülhetnek ki:

Ütközéskor a nyíló légzsák műanyag burkolatának útjában lesz a kezed, a felrobbanó burkolat amellett, hogy eltörheti a kézfejed, leszakíthatja az ujjaid és komoly vágási sérüléseket okozhat. Valamint, ha tényleg nagyon szerencsétlen helyzetbe kerültél, akár az egész kezed is oda lehet. Nem hangzik valami jól már ez sem, ugye?

via GIPHY

Nézzük, mi történik, ha a kezed éppen elkerüli a záporozó műanyag darabokat, de továbbra is útban van a nyíló lufinak. Eszembe jut a klasszikus amerikai filmes iskolai gonoszkodás, a “Miért ütöd magad?” biztosan mindannyian láttatok már ilyen fajta trenírozást filmekben, amikor a nagy hústorony focista, önbántalmazásra készteti a susu legokosabb kockafejét.

Nos, képzeld el, hogy te vagy a kockafej, a légzsák meg a focista. És már kezdődik is a játék, a focista, azaz esetünkben a légzsák működésbe lép, és neki csapja a saját kezed az arcodnak, ami orrtöréshez, koponya töréshez és eszméletvesztéshez is vezethet. Nyilván egy baleset nem a színpadias elalélás pillanata, jobb ha ébren maradsz.

Az utolsó és talán legenyhébb probléma a magas pozíciójú kormánytartással, hogy kanyarodáskor összegabalyodnak a kezeid, élesebb kanyar esetén pedig akár el is kell engedned a kormányt  a művelet közben, ami szintén nem a legbiztonságosabb. Az alábbi videóban egy kedves angol úriember szemlélteti, hogy miképpen kell mozgatnod a kezeid a kormányodon, hogy a lehető legbiztonságosabban és leghatékonyabban tudj kanyarodni.

Most akkor 9 és 3 óra, vagy 8 és 4?

A helyes válasz 9 és 3 óra. Többnyire egyébként az új autók kormányának gyári kialakítása is erre sarkallja az embert, a mélyedések éppen ezeken a pontjain vannak a markolatnak. Ebben a pózban a legkisebb a lehetősége a fent felsorolt borzalmaknak, hiszen ebben az esetben a kezed magad mellé préseli a lufi, és nem az arcodba. Na, de hogy jön ide a 8 és 4 óra? Úgy, hogy valójában baleset esetén még biztonságosabb, mint a 9 és 3, mégis elvérzik, hiszen kanyarodáskor már nem optimális, ha gyakorlatilag az öledből indítod a mozdulatot.

Szeretnék kitérni néhány klasszikus, bár helytelen kormánytartásra, amelyek közül kár is lenne tagadni, mind elkövetünk néhányat a mindennapi autózás során. Nem célom senki szokásait és kényelmét megzavarni vagy változtatni azon, mindenesetre jó, ha legközelebb eszedbe jut, milyen kockázatot vállalsz a kényelemért és lazaságért cserébe.

A nem sietek, úgyse megyünk gyorsan / az autópálya unalmas.

Ebben az esetben a sofőr csak egy kezét tartja a kormányon, a másikat az ölében pihenteti. Emellett a kormányon tartott kéz is általában inkább a fél9re esik, mint 8-ra vagy 9-re, ennek oka, hogy nyugi van, könyökölök a kormányos kézzel is. Végülis ezért van oldalt is könyöklő, nem? Nos, ebből addig a pontig, amíg nyílegyenesen halad az ember nem sok gond lehet. Ez tény, ám elég egyetlen defekt, úthiba, megúszás, hirtelen előugró állat, megjelenő gyalogos, biciklis. És ekkor jön el az ideje a villámgyors reakcióknak és korrigálásoknak, amelyhez szükséged lesz mind a két áldott kezedre. Az a körülbelül 1 másodperc ami, alatt az agyad realizálja a helyzetet máris sok, eltelik még körülbelül egy fél, amíg rutintól függően ösztönösen vagy tudatosan elkezdesz reagálni. Ha mindeközben az egyik kezed az öledben pihen, szükséged lesz még legalább fél másodpercre, hogy elérd a kormányt és az autó mechanikája elkezdje azt tenni, amit akarsz tőle, hacsak nem hívnak Barry Alennek és nem te vagy a világ leggyorsabb embere. Így rögtön elment közel 2 másodperced azzal, hogy egyáltalán esélyed legyen elkerülni a balesetet. Ez így leírva nem sok, de 2 másodperc valójában egy örökkévalóság egy ilyen helyzetben. Érdemes megfontolni.

Az apa kocsit hajt, két kézzel, egy kézzel, KÉZ NÉLKÜL!

Számos ismerősöm, többségében férfiak esetében látom ezt a csodálatosan életveszélyes vezetési manővert, mikor is mind a két kezükre szükségük van vezetés közben valami sokkal fontosabb ügy érdekében, ezért a térdükkel támasztanak alá a kormánynak, hogy egyenesen maradjon a kocsi az úton. Nos, nekem még életemben nem volt olyan autóm (az MX-5 sem), ahol a térdem stabilan elérte volna a kormánykereket, így nem is igazán próbálkoztam ezzel, de még ha elérném is tiszta hülyének néznék bárkit, aki ezt csinálja. Tudtommal a Jedik egy messzi messzi galaxisban éltek réges régen, így nem gondolnám, hogy a gondolatok és két térd alátámasztás megfelelő módszer lenne a biztonságos haladáshoz. De velem lehet vitatkozni.

A dugó van, de a nyugalom és béke szigete vagyok

Ezt a pózt rengetegszer látom dugóban, vagy alacsony sebességgel haladó embereknél, sőt jómagam is megesik, hogy produkálom. A lélektani háttere ennek a kéztartásnak szerintem két felé oszlik, van aki azért csinálja, mert teljes nyugalommal kényelmesen ráfog a kormányra és gurul, hiszen mi történhetne egy ilyen forgalmi helyzetben, meg amúgy is tök lassan megyünk. A másik az én fajtám, aki már azért teszi ide a kezét, mert nincs jobb ötlete, mit kezdjen magával. Dudálni és őrjöngeni felesleges, ezért elkeseredetten csak az egyenest tartva támasztom magam az ülésben hasonló kéztartással. Hát ez van, baleset esetén pont annyit ér mint a majdnem semmi. Ráadásul ha hirtelen kell váltóhóz, vagy bármihez kapni, nagy esély van rá, hogy beleakad az ember keze a kormányba, ráfutásos balesetnél pedig a fent említett kellemes mellékhatások is együtt járhatnak a légzsák nyílásával és a biztonsági öv ellenére is nagyot sérülhetsz.

“A baloldalam lebénulhat, automatám van” típus

Az egy kézzel való kormányba kapaszkodás még egy dolog, főleg ha azzal csinálod, amivel általában amúgy is a kormányt tartod, amíg váltasz, klímázol, zenét raksz be és a többi és a többi. A jobb kézzel való totálisan hibás kormánytartás főképp azokra jellemző, akik automata kocsit vezetnek, hiszen ahhoz gyakorlatilag tényleg elég csak a jobboldali végtagjaid használni, de semmiképpen sem ajánlott. Húzd magad alá a bal lábad, tedd a nyakadba, csinálj amit akarsz, arra tényleg nem sok szükséged lesz. De a jó ég áldja meg a kényelmes automata váltósokat, a kormány továbbra is kétkezes műszer! Ráadásul a képen szemléltetett kéztartás pont nem jó semmire azon kívül, hogy egy kicsit sem finoman kontrollált rántást végezz el a kormányon, amiből igen nagy baj is lehet, mert hogy korrigálni így nem fogod öcsém, az is biztos.

A “néda’ van ott két luk, belenyúlok”

Számomra tökéletesen érthetetlen, hogy emberek és megfigyeléseim szerint többségében nők miért fogják így a kormányt. Emeld magad elé a két kezed úgy, hogy a könyöködet 90 fokos szögben behajlítod, a tenyered felfelé fordítod, a felkarod pedig a törzsed mellé szorítod. Próbálj meg jobbra vagy balra tekerni egy képzeletbeli kormányt anélkül, hogy elengednéd az egyik kezeddel... Van még kérdésed? Ha van, mindenképpen hagyd meg kommentben!

A “néda’ van ott két luk” men edition

Gyakorlatilag ugyanaz, mint az előző típus, csak lefelé fordított kézfejekkel, ezt általában férfiaknál látom, de úgy gondolom a fenti gyakorlati kísérlet szépen szemlélteti ennek a megoldásnak a problémáját is. Hogy miért jellemző az egyik a nőkre inkább, a másik a férfiakra, az már egy másik terület szakemberének a kérdése, biztosan lehetne találni rá magyarázatot. Mindenesetre mind a két félénél azt javaslom, hogy szokj le róla. Ütközés esetén a bordáid és veséid bánhatják, ráadásul a saját könyököd fogja arrébb költöztetni őket, egy esetleges alkar vagy felkarcsont törés kíséretében.

Talán a kedvencem, a nagy klasszikus: JAMPI vagyok a kocsimbah!

Tudod, van az a típusú férfi ember, akinek vagy nagyon drága órája van, vagy rohadt sokat gyúr, vagy csak elhiszi az akciófilmeket, ezért full menőbe a kormány felső-közép részén egyetlen drága órás gyúrós kézzel tartja a kormányt, és ha fegyvert tartanak a fejéhez sem fogja máshogy csinálni, mer hogy néz az mán’ ki?! Amúgy is automata, itt legalább nem hibázik, de ha kéziváltós is, a kardánalagút felőli kéz és váll szigorúan ejtve, támaszkodva tartózkodik. Az ógörög szobrászok sírnának örömükben ettől a kontraposzt megjelenéstől. És hát ez ugyebár elengedhetetlen a városi krúzoláshoz, meg mégis hogy csajozzon az ember, ha nem tud így vezetni?! Nos, én valószínűleg inkább kiszállnék, mert ha így vezetsz, akkor nem tudsz vezetni. :)

A mennyé má a mocskos =!/”(=%)”=%’!=(%! nyádba, majd én megtanítom hogy kell!

Vannak emberek, akik egyszerűen imádnak dudálni. Nem mindegy azonban, hogy miért teszik ezt. Jómagam a kevesebb mint 4 méter hosszú és kb 110 cm magas autómban sokszor azért dudálok, amiért tanították, hogy dudálni kell sok éve a kocsis isiben, hogy megelőzzek vele egy balesetet. Nem látnak, nem az ő hibájuk, én csak szólok, hogy tesóm itt vagyok. Aztán van az a fokozata ennek a dudálás dolognak, amikor rohadtul sietnél, de valaki még elküld két e-mailt meg egy messenger emojit a zöld lámpa alatt. Még talán ezt is jogosnak nevezném. És vannak azok, akik batár terepjárókkal és nagy dobozos autókkal járnak, akiknél a dudálás olyan, mint a levegővétel. Létezni sem tudnak nélküle, főleg, hogy az ő szerszámuk sokkal nagyobb mindenki másénál, úgy hogy TAKA VAN! Ezen hozzállást csatornázzák a körülöttük közlekedőknek, és pofa nélkül fekszenek a dudán, ha véletlenségből te nem úgy közlekedsz, ahogy azt ő szeretné. Bár ezen jelenségnél nem feltétlenül maga a dudálási tevékenység a veszélyes, hanem az, amit okoz. Számos indokolatlan esetben csupán riadalmat és hirtelen mozdulatokat eredményez, amik nagyban növelik a balesetek esélyét. Egyszóval ne dudáljál, csak ha van rá nyomós okod, az, hogy gyorsabban akarsz nála menni pedig nem az.

Nos, remélem sikerült átfogó képet fessek a helyes kormányhasználatról, ha neked is van egy sztori a tarsolyodban arról, ki milyen hülyeséget követ el a kocsiban, ne légy rest meghagyni nekünk kommentben!

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!