Íme, az autóipar elektromos főnixmadarai.
Manapság szinte mindegyik autógyártó igyekszik elektromos, de legalább hibrid hajtású modellt is a palettájára állítani és számtalan olyan gyártó is van, amely csak nemrég kezdte meg működését és teljes mértékben az elektromos autókra koncentrál.
Viszont vannak olyan márkák is, amelyek egy, már régebben létező nevet öltöttek magukra, ezzel a nosztalgia-faktort megragadva, miközben mégis innovációval tudnak előállni. Legnagyobb csalódásomra az Oldsmobile nem, viszont más érdekes nevek szerepelnek a listán. Lássuk, melyek ezek a márkák!
DMC
A DeLorean Motor Company a '80-as évek egyik legnagyobb autóipari bukása volt. 1975-ben indult és 7 évvel később már csődbe is ment. Egyetlen modelljük, a DeLorean DMC-12 volt, amely a Vissza a jövőbe című filmtrilógiában vált népszerűvé.
Annyira, hogy 1995-ben egy Stephen Wynne nevű angol úriember felvásárolta a cég jogait és megmaradt alkatrészeit, amelynek eredményeképp idén a cég bejelentette új modelljét, az elektromos hajtású EV DeLorean Alpha 5-öt, amelyet az eredeti autó alapján alkottak meg.
Fisker
A Fisker Automotive céget Henrik Fisker alapította 2007-ben és a világ első luxus plug-in hibrid autóját adta az emberiségnek: a Karmát. Azonban a cég 2014-ben csődbe ment, majd egy kínai vállalat vásárolta meg a jogait és Karma Automotive néven továbbvitte az eredeti elképzelést.
Henrik Fisker viszont megtartotta a nevet és a logót, és két évvel később ismét be is jegyeztette cégét, Fisker Incorporated néven. Első modellje, a Fisker Ocean egy elektromos SUV, de a több más modellt is terveznek, köztük városi kisautót és pickupot is.
Hummer
Valószínűleg nem sokan kapcsolnák össze a Hummer nevet a környezettudatossággal. A hatalmas, batár autó a katonai célokra fejlesztett Humvee alapján készült, civil használatra, Arnold Schwarzenegger közbenjárásával. Három generáció után azonban a GM úgy döntött, leállítják a benzinfaló óriás gyártását.
Tíz évvel később tértek csak vissza, tavaly jelentették be, hogy a Hummer visszatér, mégpedig a GMC neve alatt. Az autóipar eddigi egyik legnagyobb pálfordulásaként pedig teljesen elektromos lesz a márka. Két modellje lesz a Hummernek, egy SUV és egy pickup. Úgy tűnik, ez a recept mostanság az ismét életre hívott márkáknál.
Scout
Az International Harvester név Európában kevéssé ismert, pedig a cég 1902-ben alapult, és mezőgazdasági gépektől buszokon át autókig sok mindent gyártott. Egyik legsikeresebb járművük a Scout volt, a Ford Bronco és a Chevrolet Blazer mellett a '60-as évek ikonikus terepjárói közé tartozik.
1985 azonban bezárt a cég és egészen tavaly szeptemberig el is felejtette mindenki, amikor azonban a VW-csoport bejelentette, hogy leányvállalatként újra életre hívja a Scout nevet. Két modell várható a Scouttól - mindkettő elektromos természetesen -, egy SUV és egy pickup.
Wiesmann
Itt egy kicsit csalni fogok: a Wiesmann nem csak elektromos autót gyárt. Hogy is van ez?
A Wiesmannt 1988-ban hozta létre a Wiesmann testvérpár a németországi Dülmenben és BMW motorokkal ellátott roadstereket fejlesztettek. Bár a Wiesmannok egyediek és lenyűgözőek voltak, a cég nem ment olyan jól, pénzügyi problémákkal küszködött és 2014-ben megszűnt.
Ám nem kellett sokáig várni az újraélesztésre, egy londoni befektető vásárolta fel a gyártót és a közeljövőben két modellel fognak jelentkezni. A V8-as, BMW motoros Geckóval, valamint a Wiesmann eredeti formatervét kölcsönző, elektromos motorral ellátott Thunderball roadsterrel.