2022. április 30. | 18:30

A szabadidő-autók térnyerése tovább folytatódik, lássuk, mivel indítottak a „lakossági” gyártók a szegmensben!

Az évezred elején még igen kis szeletet hasítottak ki a globális autópiacból az SUV-k. 22 év telt el, és lassan a McLaren vagy a Koenigsegg is saját hobbidömperrel rukkol elő – ahogyan a Lamborghini is tette az Urussal. A prémiumok és a valódi terepjárók vonalával majd külön foglalkozunk, most nézzük, melyek voltak az egyes gyártók első Európában is árult „modern” szabadidő-autói, betűrendben.

Alfa Romeo Stelvio

Az Alfa Romeo az egyik olyan gyártó, amely nem vádolható felbujtással. Tény, hogy az ’50-es években lemásolták a Jeepet és előrukkoltak a Mattávval, azonban ebből kevés készült és nagy részük katonai használat során porladt el. A Stelvio volt az első modern szabadidő-autójuk, amit 2016-ban a Giuliával mutattak be: a Quadrifoglio a 2,9 literes, Ferraritól származó V6-os turbómotorjával a szegmens legjobban vezethető SUV-ja.

Citroën C-Crosser

A Citroën 2007-ben mutatta be a C-Crossert, ami a Peugeot 4007-hez hasonlóan egy átemblémázott, második generációs Mitsubishi Outlander volt a franciák 2,2 literes dízelmotorjával. Az együttműködés 2012-ig tartott, a japánok megtartották az Outlander harmadik generációját maguknak, és a franciák is saját útjukat kezdték el járni.

Dacia Duster

A Dacia Duster 2010-ben robbant be és azóta sikert sikerre halmoz. Fontos azonban megjegyezni, hogy az eredeti Dacia terepjáró 1980-ban már létezett ARO 10 néven. A kötődés azzal magyarázható, hogy az ARO a Dacia 1300-as, avagy a Renault 1-es technikáján alapult.

Dacia Duster
Ilyen volt az első generációs Duster (Kép: Depositphotos)

Fiat Freemont

A Fiat Freemont elődje 2007-ban Dodge Journey néven már kapható volt a tengeren túl, 2011-ben a Fiat kezelésbe vette és az európai piacon a 2,0 literes, Multijet dízellel kezdték el forgalmazni. Legsikeresebb évében 25 830 darabot adtak el belőle az öreg kontinensen, értékesítése 2017-ben megszűnt.

Fiat Freemont
Kép: Depositphotos

Ford Explorer

Igaz, hogy az első generációs Explorer 1991-ben már kapható volt, Európába azonban 1995-ben érkezett meg a második generáció 4,0 literes, V6-os benzinmotorral. Amerikában viszont egy 4,9 literes, V8-as small block is égethette nagy mennyiségben az üzemanyagot.

Ford Explorer
Ilyen volt a második generációs Explorer (Kép: Ford)

Honda CR-V

A Honda 1993-ban mutatta be a Passportot, ami valójában egy átcímkézett Isuzu Rodeo volt. 1996-ban azonban jött az első generációs CR-V önhordó karosszériával és úgy tűnik, hogy a modell sikeressége az ötödik generációval is kitart.

Honda CR-V
Ilyen volt az első generációs CR-V (Kép: Depositphotos)

Hyundai Santa Fe

Egy újabb gyártó, aki eleinte külső segítséget kért: az 1991-es Hyundai Galloper egy Mitsubishi Pajero volt. Az első saját divatterepjárójuk a Santa Fe nevet kapta 2000-ben, és mostanra már a negyedik generációnál tart.

Hyundai Santa Fe
Ilyen volt az első generációs Santa Fe (Kép: Depositphotos)

Kia Sportage

A Kia autói a ’90-es évek környékén semmi pluszt nem adtak, ahogyan az első generációs Kia Sportage sem. Ezt 12 évig gyártották, az Európába szánt darabokat egy ideig a németországi Karmannban szerelték össze, azonban az ezredfordulón véget ért az együttműködés.

Kia Sportage
Ilyen volt az első generációs Sportage (Kép: Depositphotos)

Mazda Tribute

A ’90-es években a Mazda Navajo és Proceed Levante néven is forgalmazott szabadidő-autókat, ezek Ford Explorer és Suzuki Vitara származékok voltak. A Tribute 2000-ben érkezett, de a közösködés a Forddal nem szakadt meg, így Ford Escape néven is árulták, 2005-től pedig Mercury Mariner néven folytatta pályafutását.

MINI Countryman

A MINI márka újjáélesztése után a BMW tovább növelte a kínálatot a Countrymannel. A 2010-ben debütáló felfújt MINI már elegendő teret adott négy személynek és ez volt az első MINI, amit az ALL4 összkerékhajtással kínáltak.

MINI Countryman
Ilyen volt az első generációs Countryman (Kép: Depositphotos)