2020. december 03. | 14:19

Frissült a 2017 óta készülő második generációs MINI szabadidő-autó, de nem változott sokat, hiszen nem is volt rá szüksége.

Amikor a MINI Countryman első generációja 2010-ben megjelent, gyakorlatilag egy kísérletet láthattunk arra vonatkozóan, hogy vajon a márka imidzse - ami ugye a kisebb méretű autókról szól(t) – és az emberek gyomra elbírja-e a cseppet sem mini, úgymond családcentrikusabb városi szabadidő-autót. Ahogy annak idején, a modell bemutatásakor a Countryman nem változott sokat az alap újkori MINI modellhez képest (csak jóval nagyobb lett annál), úgy a 2017-es születésű második generáció sem lett gyökeresen más az elődjéhez hasonlítva.

Mini Cooper S Countryman ALL4 teszt alapjárat

Sok újdonságról nem lehet beszámolni a ráncfelvarrás kapcsán, de újak a LED-es lámpák, a lökhárítók, valamint új szín- és felniválaszték is van az autóhoz

Ezt a jól bevált koncepciót követve nem váltották meg a világot a mostani 2020-as facelift esetében sem, alig változott valami. Miért? Nos azért, mert a MINI dizájnja és filozófiája úgy jó, ahogy van, valószínűleg csak elrontani lehetne, ha nagyon hozzá akarnának nyúlni. És azt hiszem, ki lehet jelenteni, hogy az említett kísérlet sikeresnek bizonyult, hiszen az elérhető MINI járművek közül a Countryman számít a második legkeresettebnek, de még így is kevés van belőle az utakon. Vajon miért?

MINI Cooper S Countryman – megjelenésével a legstílusosabb SUV a piacon

A gyártó autói mind egyformán vagányak és harsányak, mind ugyanannyira stílusos és szerethető formavilágú. Ilyen a Countryman is. Egyszer láttam egy „Az élet túl rövid ahhoz, hogy egy unalmas autót vezessünk.” matricát egy MINI hátulján. Nagyon találó, ezek valóban nem unalmasak. Alapvetően egy kompakt szabadidő-autóra kevesen mondanák azt, hogy jól néz ki. Én sem. Egy crossover nem tud olyan lenni, mint egy limuzin, amely eleganciájával nyűgöz le, vagy mint egy kupé, amely gyönyörű vonalaival kápráztat el.

Egy crossover általában esetlen, arányai nem stimmelnek, se nem nagy, se nem kicsi, olyan semmilyen. Vannak azért üdítő kivételek, amolyan színfoltok ebben a szegmensben is, és az egyik kétségtelenül a Countryman. Azt el tudom képzelni, hogy valaki tetszését egyáltalán nem nyeri el a MINI szabadidő-autójának formavilága, mégis azt mindenkinek el kell ismernie, hogy a részleteiben lenyűgöző.

Mini Cooper S Countryman ALL4 teszt alapjárat

A formás hátsó adott, a megfelelő stílusról egyebek mellett a brit zászlót utánzó hátsó lámpák gondoskodnak, a sportos hangulatnak pedig jót tesz a két kipufogó

Elég csak a Union Jackre, azaz a brit lobogót utánzó LED-es technológiával működő hátsó világítótestekre gondolni, amelyeket a ráncfelvarrással immáron a Countrymenek is megkaptak. Ugyanígy tetszetősek a krómkeretes oldalsó kopoltyúk, a diszkréten domborodó motorháztető vagy éppenséggel az itt-ott visszaköszönő, kanyargós utat formáló S-betűk is, amely a modell sportos kiviteleinek a sajátjai. Még hosszasan lehetne sorolni, de talán érdemesebb majd a cikk végén a galériában a képek között szétnézni.

MINI Cooper S Countryman – a beltérben éljenek soká a fizikai kapcsolók, gombok és tekerentyűk

A beltér sem okoz csalódást, az sem unalmas, itt is találni megannyi tetszetős megoldást. Az egyik legemblematikusabb részlet a középkonzol tetején helyet foglaló hatalmas kerek egység. Örömteli, hogy meghagyták, ilyen apróságok teszik a MINI-t azzá, ami. Annak idején az ős-MINI modellben, majd az újkori, 2001-ben megjelenő új modellekben is sokáig ez volt a sebességmérő helye, mára azonban a nagy központi kijelzőt találjuk itt. A sebességmérő a vezető látóterébe, a kormány mögé került, ahová elvileg való, ugye.

A tesztautóban digitális kijelző mutatta a menetadatokat, amelyet az elektromos MINI-ből ismerhet mindenki. A Countrymanhez a mostani ráncfelvarrással lett opcionálisan (66 ezer Ft) elérhető. A digitális kijelzőket a felhasználók azért szeretik, mert nagyon modernek, a gyártók meg azért, mert tizedannyiba kerülnek, mint a régivágású mutatós műszerek, ergo több pénzt keresnek. Nekem az a bajom velük, hogy nem lehet őket eléggé személyre szabni. Legalább lehetne változtatni a megjelenésükön, a grafikájukon, de semmi ilyesmiről szó sincs. Akkor meg minek a digitális kijelzés?

Mini Cooper S Countryman ALL4 teszt alapjárat

Új a sportos és jó fogású multifunkciós bőrkormány, az automata váltó előválasztó karja és megújult a központi kijelző alatt található gombcsoport is

Pedig csupán akarat és némi programozás kérdése lenne az egész, mégsem kapunk ilyen lehetőséget szinte egyik márkánál sem. Általában a menetmód változtatásával módosul valamelyest a kijelzők megjelenése, de például a MINI esetében szinte semmit. Szóval én akkor már jobban örülnék az elegánsabb, régi mutatós műszereknek és egy közöttük elhelyezett kisebb kijelzőnek, amelyen elérhetőek a szükséges menetadatok.

De szerencsére itt véget is ér a 21. század az autó belterében, egyébiránt a hagyományos értékek köszönnek vissza mindenhonnan. Jó minőségűek az anyagok, kiváló az összeszerelés, menet közben semmi nem zörög vagy nyüszög. Olyan apróságokra is figyeltek, mint például a tárolódobozok alja, amelyek gumírozottak, hogy az ott felejtett apróságok se zajongjanak. Érezni a prémiumságot és érezni, hogy az autót a BMW gyártja.

Mini Cooper S Countryman ALL4 teszt alapjárat

Sokat hozzátesz a megfelelő prémium hangulathoz a részben világos belső és az elegáns malátabarna bőrkárpitozás

A helykínálat is átlagon felüli, hosszában, széltében, keresztben, tótágast, szóval mindenhogy elférnek a langaléták is elöl-hátul egyaránt, és elegendő fejtér is rendelkezésre áll. A jó közérzethez természetesen hozzátartozik a megfelelő belső színvilág, amelyről a tesztautó esetében a nagyon ízléses malátabarna bőrkárpitozás (595 ezer Ft) gondoskodott. A hangulatot tovább fokozta a 12 színben és fényerejében is állítható hangulatvilágítás, valamint a nyitható panorámatető (332 ezer Ft) is.

Ma már hagyományos értékeknek számítanak a fizikai gombok és kapcsolók. Ebben az autóban még nem kell mindent érintőképernyőről vezérelni, áldassék a tervezők neve. A központi kijelzőt persze lehet tapizni, ám senki nem fog így tenni, hiszen minden funkciónak van valódi gombja, kapcsolója vagy tekerője. Ezekkel gyorsabb, célszerűbb és biztonságosabb is a kezelés, mert nem kell levenni az útról a tekintetet.

Mini Cooper S Countryman ALL4 teszt alapjárat

Egy a megannyi szemet gyönyörködtető részlet közül: a szépen megmunkált fém billenőkapcsolók, amelyek amellett, hogy jól néznek ki, még nyomkodni is jó őket

Az automatikus légkondi (166 ezer Ft) is gombokkal, tekerőkkel vezérelhető. Egy szó, mint száz, itt nem állhat fenn az egyes autóknál manapság olykor-olykor előforduló szituáció, hogy a központi kijelző meghibásodásakor az autó 50 évet „repül vissza” az időben, miután minden kényelmi funkcióját elvesztette miatta. A gomberdő mellett természetesen a Countryman hozza a kötelezőt a „modern” multimédiás extrák terén: van indukciós telefontöltés (bár az iPhone 8 Plus nem fért rá az erre a célra kialakított helyre), Bluetooth és okostelefon-integráció is.

Mini Cooper S Countryman ALL4 teszt alapjárat

A piknik pad (50 ezer Ft) hasznos extra, amely használaton kívül a 450 literes csomagtér padlója alatti praktikus üregben lakik. Az ülések ledöntésével bőséges, 1390 liternyi tér áll rendelkezésre az automatikus ajtóval ellátott (149 ezer Ft) csomagtérben

MINI Cooper S Countryman – a sok ló sokat zabál, ezért a ráncfelvarrással csökkentették a ménest

A Cooper Countrymant 1,5 literes háromhengeres, 2,0 literes négyhengeres turbós benzinmotorokkal, plug-in hibrid hajtáslánccal, illetve 2,0 literes szintén négyhengeres dízellel lehet kérni. A tesztelt S verzióba a 2,0 literes benzines került, amely a ráncfelvarrással veszített erejéből, a korábbi 194 helyett immáron csak 178 lóerős. A teljesítmény visszavételére a károsanyag-kibocsátási normák teljesítése miatt volt szükség. Egyszerű a képlet, a kevesebb lóerő kisebb fogyasztást eredményez.

Mini Cooper S Countryman ALL4 teszt alapjárat

Az erőforrást gondosan eltakarják a fekete műanyagok, a géptetőt pedig természetesen gázteleszkópok tartják

Az erő átvitelére 6 sebességes kézi kapcsolású vagy a ZF által szállított 8 fokozatú automata váltók szolgálnak. Utóbbiból lehet kérni a normál Steptronicot (665 ezer Ft) vagy annak sportos kivitelét, a Steptronic Sportot (851 ezer Ft). Ebben a tesztautóban a sportos változat volt, ami nagy kár. Úgy hangolták, hogy kissé darabosan váltson, nyilvánvalóan a dinamizmus kedvéért. Nem mondom, egy Lamborghiniben valószínűleg nem zavarnának az érezhető váltások, de itt inkább kellemetlennek értékeltem.

Persze nagyon gyors, szinte felveszi a versenyt a duplakuplungosok sebességével, a visszaváltásokkal sincs gond, R-ből D-be és fordítva is ügyesen pakol, de összességében jobban örültem volna, ha finomabban, észrevehetetlenül működik. Pozitív viszont, hogy van manuális üzemmódja, amelyet a kormány mögötti fülekkel is lehet vezérelni (csak a Steptronic Sport esetében). Hozzá kell tennem, hogy a 8 fokozatot egy kicsit soknak érzem a kézi üzemmódhoz, ha valaki sportolni akar a Countrymannel, hagyja nyugodtan D-ben vagy S-ben, a váltó tudja a dolgát.

Mini Cooper S Countryman ALL4 teszt alapjárat

Ha nem a kormány mögötti füleket, hanem az előválasztó kart használná a sofőr a manuális váltásokhoz, akkor nem szabad elfelejteni, hogy előrefele vissza, azaz hátrafelé húzva a kart fel lehet váltani

Hiányoltam viszont az autohold funkciót, tudod, amikor az autó megtartja magát például piros lámpánál anélkül, hogy a féken kellene állnia a vezetőnek, ez 2020-ban abszolút elvárható funkció lenne. Az autót egyébként összkerékhajtás (534 ezer Ft) is viheti előre (tesztautóban is volt), így nincsenek tapadási gondok síkos útviszonyok között sem, de nem árt tudni, hogy a rendszer kizárólag automata váltóval párosítható.

MINI Cooper S Countryman – élmény minden egyes kanyar az emeletes gokarttal

Hogy milyen vezetni? Alapvetően nagyon kellemes, mert még a sportos Countryman is egy csendes városi szabadidő-autó, amivel öregurasan bizony jó közlekedni. Az üzemmódválasztót nem piszkálva, azaz normál állásban az utazás a nyugalomról szól, alig hallani a motort és az egyéb menetzajokat. A külvilág teljesen ki van zárva, az utastérben csend és béke honol, nem nyöszörög vagy zörög semmi, maximum a szépen szóló Harman-Kardon hifit (266 ezer Ft) érdemes jól feltekerni.

Mini Cooper S Countryman ALL4 teszt alapjárat

A képen látható 17 colos felnik alapáron járnak a Countryman modellhez, opcionálisan elérhetőek náluk mutatósabbak is, de a nagyobb átmérő miatt még kényelmetlenebb lehet a rugózás

Az idillbe egyedül a kemény, egyértelműen nem a silány hazai utakra tervezett rázós felfüggesztés és a már említett, észrevehető rántásokkal üzemelő váltó zavar bele. Az sem mindig kellemes, hogy a váltó igyekszik olyan alacsonyan tartani a fordulatot, amilyen alacsonyan csak lehet (értsd: alapjárat közelében) ami miatt érzékelhető remegésbe kezd az erőforrás. Ez utóbbi nem a MINI mérnökeinek a hibája, bizonyára ez is a fogyasztáscsökkentési kényszer miatt van így.

Pedig egyik MINI modellt sem, így a Countrymant sem a decik megtakarítására vagy a CO2-grammok mérséklésére tervezték, ennek az autónak béklyó a szoftveres csitítás. Ugyan elvettek tőle 16 lóerőt, de ha kell, szerencsére még mindig benne van a boogie bőven. Az üzemmódválasztót csak át kell kattintani Sport-módba, és rögvest helyre áll az autó lelkivilága, végre eljön a Countryman ideje, olyan mókát nyújt, amit kevés autó a kategóriájában.

A váltó hagyja pörögni a motort, megjön az autó hangja, ami nem is rossz annak ellenére, hogy csak négyhengeres. A hangot egyébként valószínűleg hanggenerátor szolgáltatja, de annyi baj legyen, jó és kész. Annak ellenére, hogy százhetvennyolc lóerő nem a világ, ennyitől már a kis hot hatch-ek között sem illik hasra esni, a nagy MINI egész kellemesen lépeget. A legális sebességhatárok között mindig elég erősnek érezni, a 0-100-as gyorsulás például 7,3 másodpercig tart, ami nem egy rossz érték.

Mini Cooper S Countryman ALL4 teszt alapjárat

A feláras sportülések jól tartanak, mindamellett kényelmesek és motorosan állíthatók mindkét oldalon, a vezetőé ráadásul memóriás

És hiába a magas építés, pont olyan, mint egy gokart, azaz úgy kanyarodik, mint a többi MINI. Komolyan mondom, élmény vele minden kanyar, a kormányzás nagyon közvetlen, a bódé minden irányváltoztatásra vonatkozó parancsot készségesen és azonnal lekövet. Ilyenkor beérik az utasok minden úthibán meghozott áldozata: a kemény rugózás partner a gyorsan vett kanyarokban.

Autópályán, a sebességhatárt átlépve persze elfogy a lendület, amiről elsősorban a légellenállás és az állandó összkerékhajtás tehet, ráadásul 120 km/óra felett megjön a szélzaj is, ami többek közt a panorámatető miatt van. A végsebessége kiváló 222 km/óra egyébként, bár ennek a kipróbálására nem volt lehetőségem a hazai utakon. A fékek nyüstölésére viszont igen, azok rendkívül harapósak és jól fognak, bírják a strapát, egyszóval illenek az autó sportos mivoltához.

Ami a vezetési segédleteket illeti, itt tetten érhető, hogy a Countryman nem mai csirke. 199 ezer forintért van egy Driving Assistant nevű rendszer (feketepont, hogy nem az alapfelszereltség része), amely 10-60 km/órás sebesség között ráfutás-figyelmeztetést tud, illetve az autó elé kerülő gyalogosok esetében jelez. Ennyi. Fékezni nem tud magától, csak jelez a vezetőnek. Holttérfigyelő, sávelhagyás-figyelmeztetés vagy esetleg sávtartó-asszisztens, önvezető funkció (persze, még mit nem) pénzért sincs. Ezen a téren lemaradásban van az autó.

Mini Cooper S Countryman ALL4 teszt alapjárat

Alapvetően nem szeretem a sötét tetőkárpitot, mert lekicsinyítik a teret, de a panorámatetőnek köszönhetően ez most kivételesen nem zavart

A fogyasztás. Ahogy egyik autókhoz értő barátom mondta, ezekkel a mai 2,0 literes, turbós benzinmotorokkal – legyenek bármilyen autó orrában – szinte bármennyit meg lehet etetni. Tudnak keveset is enni, ha lassan, nyugisan közlekedsz, de zabálnak, ha sietsz. A MINI szabadidő-autó átlagban nálam 10,5 litert kért, zömmel városi használat mellett. Sok? Miért, mennyit fogyasszon egy összkerékhajtású, automata váltós, 1,6 tonnás magas építésű benzines autó, ami megy is, ha kell??

Persze a gyári 7,1-től ez az érték nagyon messze van, de annál szerintem még a dízelek is többet kérnek a valóságban. Nehéz lábbal városon belül sok dugóval lazán be tudja kajálni a 12-t, de országúton 90-100-zal hajtva megelégszik akár 7 literrel. Szóval turbós benzines létére jól fogyaszt, amiben részben szerepe van a kulturáltan és jól működő stop-start rendszernek is.

MINI Cooper S Countryman ár és összegezve

A MINI Cooper S Countryman alapára 9 420 000 forint, ami egy egész kellemes összeg, ennyiért ma már Škoda Octaviákat és hasonlókat adnak, nem pedig prémiumautókat. Persze erre az árra a tesztautó esetében rájött a Steptronic Sport automata váltó és az összkerékhajtási rendszer, amivel már 10 806 400 Ft figyel az árcédulán. De még ez sem olyan sok. Viszont mire összekonfiguráltam a gyártó honlapján a tesztautót, 16 milliónál jártam. Ennyibe kerül, ha a ma elvárható szintre akarjuk extrázni, alapból ugyanis szegényes az extralista.

Az ALL4 nevű összkerékhajtást én persze elhagynám, mert a hazai időjárás- és útviszonyok között nem feltétlenül indokolt, ráadásul megnöveli az autó súlyát, többet is fogyaszt miatta és a menetteljesítményekből is elvesz. A sportos automatát sem kérném bele, helyette megelégednék a sima Steptronic váltóval. Ezzel a húzással spórolnék úgy 700 ezret, tehát 15,2 millió forintért vihetném a Countrymant, és persze reménykednék némi importőri vagy kereskedői kedvezményben.

mini cooper countryman 2020 ár

Ez nyilván nem kevés pénz, de a prémiumszegmensben megszokhattuk, hogy jól fog az a bizonyos árazó ceruza. Főleg az extrák esetében van ez így, ezért lesz a 9,5 milliós Countryman 15 millió, mire minden van benne, ami kellhet. Viszont alapáron adja a MINI-életérzést, és szerintem nincs még egy ilyen ikonikus városi szabadidő-autó a kategóriájában. Mit lehet kapni helyette? Például BMW X1-est, Audi Q3-at, Volvo XC40-t, Mercedes-Benz GLC-t, esetleg Lexus NX-et vagy Jaguar XE-t?

A hasonló motorizáltságú BMW 11,9 millióról indul, az Audi 10,5-ről, a Volvo 10,2-ről, a Mercedes 15,7-ről, a Lexus 13,7-ről, a Jaguar pedig 13,6-ról. A Mini Countryman messze a legjutányosabb vétel és ne gondolja senki, hogy a többi márka nem kér tetemes felárat az extrákért. De akkor miért van a MINI szabadidő-autóból ilyen kevés az utakon? Bizonyára jobban vágynak az emberek egy BMW-re, Audira vagy Mercedesre, de ha valaki olyan SUV-t szeretne, amit jó vezetni is, nem csak birtokolni, akkor feltétlenül vigye el egy körre a Countrymant.

Tetszett:

  • lenyűgöző, stílusos és különc dizájn
  • MINI vezetési élményt ad ebben a méretben is
  • kiváló anyagminőség és jó összeszerelés
  • sportos motorhang
  • a funkciók még fizikai gombokkal és kapcsolókkal kezelhetők
  • jó a helykínálat elöl-hátul
  • méreteihez és teljesítményéhez képest jól fogyaszt

Nem tetszett:

  • a sportosság miatt kemény és rázós a futómű
  • az összkerékhajtás nem feltétlenül indokolt itthon, és a felára is magas
  • autópályán nagy a szélzaj 
  • kicsit rángat a váltó (valószínűleg csak a Steptronic Sport ilyen, a sima Steptronic jobb lehet)

MINI Cooper S Countryman ALL4 (2020)

  • Lökettérfogat: 1998 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 178 LE / 5000 - 5500 f/perc
  • Max. forgatónyomaték: 280 Nm / 1350 - 4200 f/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4297 / 1822 / 1557 mm
  • Tengelytáv: 2670 mm
  • Saját tömeg: 1645 kg
  • Városi fogyasztás: 7,3 l
  • Országúti fogyasztás: 6,9 l
  • Vegyes fogyasztás: 7,1 l (WLTP)
  • Tesztfogyasztás: 10,5 l
  • CO2 kibocsátás: 161 g/km
  • Végsebesség: 222 km/h
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 7,3 s

Az Alapjárat szerkesztőségének már volt szerencséje a teljesen új elektromos MINI modellhez is, ha érdekel, katt az alábbi videóra!