2019. augusztus 12. | 13:21

Az autóipari szereplők behúzták a kéziféket, rájöttek, hogy nem lesz olyan egyszerű kifejleszteni az 5-ös szintű önvezetésre képes autókat.

A német autóipari vállalat, a ZF egyik vezetője a minap érdekes kijelentéseket tett a 2019 CAR Management Briefing Seminars elnevezésű autós konferencián. Állítása szerint sokkal nehezebb lesz elérni a teljes önvezetést az autóiparban, mint azt néhány évvel ezelőtt gondolta a világ. Az 5-ös szintű önvezetésre képes autók már nem lesznek felszerelve se kormánnyal, se pedálokkal, se pedig egyéb, az emberi beavatkozást lehetővé tevő eszközökkel.

Azok vezetését teljes egészében az autó számítógépe fogja irányítani, ember általi irányításra nem csak szükség nem lesz, de lehetőség sem. Jelenleg a 2-es szintű önvezetés az elterjedt az autóiparban, a Tesla híres Autopilot rendszere is „csak” ennyit tud, azaz belenyúl a kormányzásba, a fékezésbe és a gyorsításba, tartja a sávot, ha kell, sőt önálló sávváltásra is képes. Hogy az autók szintet ugorjanak, ahhoz elsősorban jogszabályi változások szükségesek, de technikai korlátok is akadnak bőven.

Arra hívta fel a figyelmet a ZF-nél dolgozó Farid Khairallah, hogy a fejlesztések az egekbe szökő költségek miatt megtorpanni látszanak, az autóipari vállalatok kénytelenek átdolgozni az ilyen irányba mutató kutatásaik stratégiáit és akár a konkurenciával összefogva, megosztott erőforrásokkal továbbdolgozni. A teljes önvezetéshez arra van szükség, hogy az autók minden körülmények között mindig 100%-osan biztonságosak legyenek. Ezt pedig nem egyszerű megvalósítani.

Ehhez azonban olyan számítási kapacitásra van szükség, ami a legtöbb autógyárnak egyelőre megfizethetetlen, sőt technikailag egyenesen kivitelezhetetlen. Ahhoz, hogy a járművek minden forgalmi szituációban képesek legyenek helyes döntéseket hozni, a becslések szerint az autóiparban ma elterjedt processzoroknál egy milliószor (!) erősebb chipekre lenne szükség. Ez nem csak drága, de jelenlegi technológiai szint mellett szinte megvalósíthatatlan.

A legnagyobb kihívást az jelenti a szereplők számára, hogy miként gyűjtsék, elemezzék és tárolják az autók kameráiból, szenzoraiból és radarjaiból érkező végtelen mennyiségű adatot oly módon, hogy azok alapján minden lehetséges helyzetben az autó számítógépe tökéletes döntést hozzon. Továbbá a szupererős számítógépek extra hűtést is igényelnének, ami a tudomány jelenlegi állása szerint feleslegesen komplikálttá tenné a rendszert.

Itthon a Magyar Autókereskedőház Zrt-n keresztül lehet 2-es szintű önvezetésre képes Teslákhoz hozzájutni: