2019. október 02. | 15:21

A technológiai forradalom nagy mértékben hálózta be az autóipart is.

Az elektromosságtól az önvezetésig, a sci-fi filmek inspirálta technológiákon át a gyors konnektivitásig – egy modern autónak mindig kell valami újat mutatnia. Következzen 10 olyan képesség, amik egy évtizede még elképzelhetetlenek voltak a számunkra. Kérdes, hogy valóban szükség van rájuk? Döntse el mindenki maga a pénztárcájához és igényeihez mérten!

Drón jár az autóhoz

2017-ben a Nissan az X-Trail egy spéci kiadásával rukkolt elő, amit X-Scapenek neveztek el és saját drónt adtak hozzá. A hordozható szerkezet kalandjaidat rögzítette a levegőből és 500 fontot vagyis kb. 190 000 forintot kellett kipengetni érte. 2019 szeptemberében a Frankfurti Autószalonon az Audi bemutatta az Al:Trail tanulmányautót, fedélzetén szintén a saját drónjával, avagy a Light Pathfindersszel, ahogy ők hívják. Állítólagos előnye, hogy képesek felváltani a fényszórókat, hiszen az előtted lévő utat világítják meg és élőképpel látják el az autó belső kijelzőjét. Valljuk be, ez egy tökéletesen felesleges extra.

Alexa az autóban

A hangvezérlés évek óta jelen van az autókban, bár a technológia sosem volt tökéletes, az Amazon Alexája viszont sokat javíthat ezen. A virtuális, otthoni asszisztenshez hasonlóan ellenőrzi, hogy bezártad-e az ajtót, irányíthatod a multimédiát vagy akár üzenetet küldhetsz. Alexát egyre többen használják, mint az Audi, Ford, Lexus, Seat vagy éppen a Toyota.

Vezetéknélküli telefontöltés

A kábelek ideje lassan lejár. A legtöbb gyártó már kínál legújabb modelljeihez indukciós töltési lehetőséget: csak ráhelyezed a telefont a kialakított kis spotra és már folyik is bele az elektromos energia.

Okos kulcsok

Az okostelefonok javították az ember és az autó közötti kapcsolatot. Sok új modellhez már applikáció is érkezik, amivel indíthatod, leállíthatod, előfűtheted vagy hűtheted az autót, gombnyomásra nyithatod a csomagtérajtót, vagy előre beállíthatod a navit. Az Audi, BMW, Ford, Land Rover, Tesla és a Volvo kínálja már ezt, sőt a Teslát és a BMW-t előre-hátra is tudod mozgatni a kulcs segítségével.

Végsebesség 490 km/h

10 éve a leggyorsabb sorozatgyártású autó a Bugatti Veyron volt 430 km/h-val, azonban 2019 augusztusában a Chiron futotta meg a 490 km/h-t. Újabb 10 év kell majd ahhoz, hogy ezt felülmúlják?

Állatok és biciklisek felismerése

Tíz éve a Mercedes S-osztály vagy a Lexus LS rendelkezett már éjjellátó kamerával, ami az infra technológia segítségével szúrta ki a hőt termelő állatokat, embereket a sötét utak szélén. Ezt azonban a sofőrnek kellett figyelnie, hogy elkerülje a baleseteket. Mostanra a Volvo radarokból és kamerákból álló rendszere keresi és segít elkerülni az állatokat, gyalogosokat, bicikliseket és automatikusan fékez, kormányoz hogy elhárítsa az ütközéseket.

Automata parkolás

Számos új modell a városi autóktól a luxuslimuzinokig rendelkezik parkoló asszisztenssel, ami a kormány forgatásával segít beállni a megfelelő helyre, amíg te a fékkel vagy a gázzal játszol. A Leaf például mindent magától működtet, de a már említett Tesla és BMW is képes távirányítású parkolásra.

Kutyabarát légkondicionáló

A Tesla rukkolt elő a Dog Mode funkcióval, ami az előre beállított hőmérsékleten tartja az autó belsejét, amíg a kutyák várakoznak rád a bevásárlóközpont parkolójában. Az autó a kijelzőn jelzi az önjelölt életmentőnek: „A gazdám hamarosan visszajön. Ne aggódj!”

Holografikus szélvédő

A head-up display hasznos, hiszen nem kell a szemünket levenni az útról ha például a sebességet akarjuk megtudni, vagy épp a rádió csatornái közt keresgélünk. A Zürichben állomásozó start-up, a WayRay ki szeretné ezt a technológiát bővíteni, ami a szélvédőre élő holografikus, 3D-s képet adna. Ügyesebb navigációs rendszer, megfelelő ívek a versenypályán, helyi információk átadása vezetés közben, a szélvédőn akár filmet is nézhetsz vagy épp dolgozhatsz. A Porsche és a Hyundai is partnerségbe lépett már velük, a következő években valószínűleg láthatunk tőlük ehhez hasonló okos-szélvédőt.

Önálló szoftverfrissítés

Régebben a márkakereskedésben kellett az autód szoftverét frissíteni, gyakran súlyos pénzeket fizetve. A Tesla például úgy fejlesztette ki mindezt, hogy netközelben az autód önállóan oldja ezt meg, sőt, a Model 3 fékteljesítményét is tudták növelni egy egyszerű frissítés által. Az Audi, BMW,Ford és Volvo modellek is képesek erre, hiszen állandóan net után kajtatnak. Vigyázz, nehogy a havi 2 giga mobilneted bánja a dolgot!