1989-ben Japánban, Hirosimában gördült le az első NA a gyártósorról, a nagyközönségnek pedig még ugyanabban az évben, a Chicagói Autószalonon mutatták be Mazda MX-5 Miata néven. Az USA-ban Mazda Miata néven is ismerik, ezeket az elnevezéseket vettük át Európában. Japánban Eunos Roadster vagy Mazda Roadster néven futott az autó.

Tervezésénél a fő szempont egy mechanikailag egyszerű, technikailag mégis modern és megbízható autó megteremtése volt. A Miata az 50-es és 60-as évek brit sportautóinak szellemi utódja, gondolj csak a Triumph Spitfire-re vagy a Lotus Elanra.

A Mazdának feltűnt, hogy a mintegy 120 ezer Japánban értékesített NA-ból mára csupán csak 23 ezer maradt, a többit valószínűleg szétbontották vagy rosszabb esetben a roncstelepen kötöttek ki. Így érthető, hogy szeretnék megmenteni a régi klasszikust.

Ezért tavaly nyáron bejelentette a Mazda, hogy ismét gyártani fognak nehezen beszerezhető alkatrészeket az eredeti Miatához, illetve ezzel párhuzamosan a gyár felújító-szolgáltatást is indít. A cég Hiroshimai Mérnöki és Technológiai létesítményeiben először egy a gyár tulajdonában lévő NA-t újítottak fel, majd élesben is megmutatták, mire képesek.

Jelenleg kizárólag japán ügyfelek számára érhető el a szolgáltatás, és sajnos nincs információm arról, hogy Európára kiterjesztik-e valaha ezt a remek programot. Ez azért szomorú, mert a bukólámpás roadster ezen a kontinensen is nagy népszerűségnek örvend a mai napig.

Közben az új gyári alkatrészek listája is folyamatosan bővül, ezt itt érheted el. Ahogy látom, van benne pár olyan tétel, ami NB-hez is jó lehet, bár a második generációt még nem restaurálja a gyár.

A Mazda szerint a felújítás teljes mértékben személyre szabható, vagyis nem csak gyári állapotra tudják visszaállítani az adott autót, így feltételezhetően kérheted nagyobb motorral, sperrel vagy bármilyen egyéb plusz fejlesztéssel.

A több, mint 600 jelentkező közül Nishimoto urat választották ki elsőként, akinek egy 1992-es, V-Special kiadású Miata van a tulajdonában, amit még újonnan vásárolt anno. Ezt a kiadást brit Racing Green fényezéssel, barna bőr belsővel, Nardi fa kormánnyal, első toronymerevítővel és sperrdifivel vértezték fel.

Az eltelt évek alatt rengeteg nagyszerű élménnyel gazdagodott az autó gazdája, aki most legalább újabb 26 évnyi kortalan autózás elé néz. Keiji Nishimoto meghatódott a nem mindennapi átadó ünnepségen, ahol átvehette a teljesen gyári állapotra visszaállított Miatáját.