2021. április 09. | 16:59

Siker koronázhatja az autógyártók lobbitevékenységét.

Az Európai Unió felismerte, hogy a belső égésű motorok betiltása lenne igazán káros a klímára, olvasható a német autógyártók szövetsége (VDA) által kiadott közleményben.

Az eredeti EURO7-es tervek messze túllőttek a célon, állítják sokan, azok miatt az évtized közepétől gyakorlatilag lehetetlenné vált volna a belső égésű motoros autók új autóként történő forgalomba helyezése. Egy friss módosítási terv szerint a sarkalatos pontokat kivették a javaslatból, írta meg Várkonyi Gábor a Facebookon.

A VDA meggyőződése, hogy az eddigi javaslat évekre vetette volna vissza az autógyártókat a kitűzött klímacélok kapcsán.

„Ha elérhetetlen árú, technológiailag még nem kiforrott villanyautókba kényszerítik a felhasználókat az évtized közepétől, akkor annak egy hatása lesz: sokkal tovább fognak ülni az elöregedő autóikban az EU állampolgárai, ami több károsanyagot, és magasabb CO2-kibocsátást jelent a gyakorlatban” – áll a tájékoztatóban.

 

„Az új célok a károsanyag-kibocsátás csökkentésének szempontjából becslések szerint 5-10-szer szigorúbbak, mint az EURO 6 esetében. Az javaslatok így is a technikailag megvalósítható határán mozognak. Továbbra is nagyon oda kell figyelnünk, hogy az előírások ne a belsőé gésűek ellehetetlenítését jelentsék. Másfelől az EU bizottsága megerősítette ma, hogy ez nem cél. Emlékeztetni fogjuk az EU bizottságát a szabályok végső rögzítésénél erre a vállalásra” – nyilatkozta a VDA főtitkára, Hildegard Müller, aki hozzátette, a bizottság felismerte, hogy a belső égésű motorok tiltása káros lenne a klímára.

Ez nem azt jelenti, hogy akkor az elektromos autózás megint háttérbe szorul, egy vállalhatóbb, tervezhetőbb, reálisabb megvalósíthatóságú átmenet alapjait fektethetik le az új célok. Korábban már több gyártó is jelezte, hogy leáll az új belső égésű motorok fejlesztésével.

Márciusban kilenc uniós tagország arra kérte az Európai Bizottságot, hogy tűzzön ki egy dátumot, amikortól kezdve betiltja a belső égésű motorral szerelt új autók értékesítését az Európai Unió egész területén, mégpedig azért, hogy a közlekedési ágazatot össze lehessen hangolni az éghajlati célokkal.

A bizottság az Euronews megkeresésére közölte, hogy a zöld közlekedési stratégiájuk alapján 2050-ig lényegében ki kell vezetni a szennyező járműveket. De a hagyományos motorgyártás leállítását nem kívánja dátumhoz kötni.

„Pillanatnyilag nem tűzünk ki végdátumot. Ha megnézzük egy autó 10-15 éves életciklusát, akkor abból azért látszik, mikor történhet meg ez” – nyilatkozta az Európai Bizottság szóvivője, Tim McPhie.