Az Európai Bizottságnak ki kell tűznie egy dátumot, amikortól kezdve betiltja a belső égésű motorral szerelt új autók értékesítését az Európai Unió egész területén, mégpedig azért, hogy a közlekedési ágazatot össze lehessen hangolni az éghajlati célokkal. Ez abban a levélben olvasható, amelyet kilenc ország írt alá, és juttatott el az EU egyik legfőbb kormányzati intézményének.

A levelet megfogalmazó országok abban bíznak, hogy egy pontos időpont kierőszakolásával fel lehet gyorsítani az elektromos autózásra történő átállást, az egzakt határidő miatt az autógyártóknak még jobban kellene csipkedniük magukat a hibrid és villanyautók előállításával. A várakozások szerint az e-töltők száma is megugorhat meredeken, ha nagyobb sebességi fokozatba kapcsol az ipar. A dán klímaügyi miniszer szó szerint azt mondta, ideje felpörgetni a közúti közlekedés zöld átmenetét. Az irományt Dánia, Hollandia, Ausztria, Belgium, Görögország, Írország, Litvánia, Luxemburg és Málta írta alá.

Villanyautók
Kép forrása: Toyota

A kérés megértő fülekre találhat, hiszen az EU nem titkolja, hogy az elektromos autózásban látja a jövőt. Az EURO 7-es szabvány például tovább csökkenti a légszennyező anyagok, például a finom részecskék, a szénhidrogének és a szén-monoxid maximálisan megengedett kibocsátását. A szigorodó normák a tervek szerint 2025-ig lépnek érvénybe az Európai Unió tagállamaiban.

Az új autóknak idén januártól az Euro 6d Temp helyett az Euro 6d emissziós szabványoknak kell megfelelniük az európai piacokon. Eszerint az új kocsik a tesztpadon és az úton kilométerenként legfeljebb 80 milligramm nitrogén-oxidot (NOx) bocsáthatnak ki. Egy új javaslat szerint ez a határérték később kilométerenként 30 milligrammra csökkenhet.

Környezetszennyező autók
Kép forrása: carinsurance

Az Unió célkitűzése az, hogy 2030-ra összesen 30 millió elektromos autó járja az európai utakat, tudta meg a Reuters. Ezt elősegítené az a terv, miszerint ebben az évtizedben 3 millió új töltőhelynek és 1000 hidrogén üzemanyagtöltő állomásnak kell létrejönnie Európában. Az EU tervezete nem csak az autóiparra koncentrál, az ugyanis kitér a vasúti forgalom, a repülők és a hajók forgalmának ökológiai lábnyomának csökkentésére is.