2023. január 25. | 11:39

Egy legendás olasz pályáról van szó ráadásul.

Egy olasz versenypályán, az Imolai Nagydíj helyszínén kellett bírságot fizetniük a pálya üzemeltetőinek. Az indoklás szerint egy azon futó régebbi F1-es autó átlépte a legfelső zajküszöböt.

Az alany egy 2013-as autó az F1-ből, ami egy már letűnt korszak szereplőjeként suhant végig az olasz pályán. A Red Bull Racing RB9-es autója az utolsó olyan szezonban szerepelt még 10 évvel ezelőtt, ahol a szabályzat engedte a V8-as szívómotorok alkalmazását.

Ennek megfelelően még nem a modern, turbós motor dolgozott benne hibrid rendszerrel megtámogatva, hanem még egy jó kis ősállatias V8-as motor. Ennek több okból kifolyólag is jóval nagyobb a zajterhelése.

Mindenképpen fontos részlet, hogy a modern rendszerek motorja valamivel kisebb lökettérfogatú és turbófeltöltőt használ. Emiatt pedig már maga a turbó is sok leömlőből érkező hangot felfog. Ezzel szemben a V8-as szívómotorral szerelt változatok kipufogórendszerében alig tompítja valami a kitörő hangot.

Emellett a turbófeltöltő miatt a modern motorok nyomatékosabbak, így csúcsteljesítményüket olyan 11-12 ezres percenkénti fordulaton adják le, ami az átlag ember szemével így is elképesztő. Ezzel szemben a régebbi szívó V8-as motorok akár a 20 ezres fordulatba is belenyalhattak, ami egészen pokoli.

Többen is elmondták, hogy bár egy modern F1-es autó hangos, a régiek mellett nem lehetett megmaradni füldugó nélkül. Valószínűleg emiatt ítélték túl hangosnak azt, amikor a Red Bull Racing egyik csapata 2022. október 12-én meghajtotta az RB9-est az imolai pályán.

Az eset miatt egyébként a pálya költségeihez és bevételeihez képest igencsak jelképes összeget, 500 eurót kellett fizetni. Ez átszámolva a napi árfolyammal szűk 200 ezer forint.

Az öreg RB9-et egyébként promóciós célokból vette elő és hajtotta meg a csapat, hiszen az az autó utoljára Sebastian Vettel keze alatt futott 2013-ban. Bár egy ilyen gép tényleg pokolian hangos, milyen lehetett élőben a '60-as években a Matra F1-es autója, aminek 3,0 literes V12-es motorjából csupán 6 acélcső állt ki mindenféle tompítás nélkül.

Getty Images/ Darren Heath