2021. november 11. | 15:14

A számjegyek nem feltétlenül utalnak a motor lökettérfogatára.

A crossoverek elterjedésével a BMW termékkínálata az elmúlt években tovább bővült. Időközben az elektromos portfólió is elkezdett terebélyesedni, egyre több i-jelzésű modell gördül le a gyártósorokról. És persze ott vannak a hagyományos modellek is. Emiatt sok embernek már nehezen követhető, hogy az egyes jelzések pontosan mire utalnak. Ezzel a BMW is tisztában van, ezért most elmagyarázta, milyen szempontokat követve nevezi el az autóit.

A gyártó külön részleget tart fenn erre a feladatra, az itt dolgozóknak kell olyan új neveket kitalálniuk, amelyek értelmet adnak a modell kínálatban való elhelyezésének, valamint a motor azonosságának és teljesítményének. A BMW a hivatalos podcastjében magyarázta el, hogyan nevezi el az autókat. A régi szabályok, amikor a középen lévő számjegyek a motor lökettérfogatát jelentették, többnyire már nem érvényesek, a vállalat által a 745e példáját hozta fel.

A hetes szám továbbra is a modellsorozatra utal, jelen esetben a 7-es sorozatra, a páratlan számok a hagyományos modelleket, míg a páros számok jellemzően a sportosabb járműveket jelölik. Itt a „45” nem feltétlenül a motor lökettérfogatát jelenti literben kifejezve, hiszen egy 745e-t nem egy 4,5 literes motor hajtja.

Ehelyett a BMW a kilowattonkénti teljesítmény alapján rangsorolja a modelleket, a 300 és 350 kilowatt közötti teljesítményű járművek tartoznak a 45-ös számmal jelzett csoportba. Az Audi egy ehhez hasonló nómenklatúrát használ Indiában és Kínában, az európai autók pedig 2018 elejétől követik ugyanezt a stratégiát. A kilowattban megadott intervallumok azonban eltérnek attól, amit a BMW használ, mert a „45” az Audi kínálatában a 169-185 kW-os, tehát jóval kisebb teljesítményű autókat jelenti.

A BMW érvelése szerint szükség volt az ilyen típusú besorolásra, tekintve, hogy manapság milyen sokféle hajtáslánc létezik, hiszen rengeteg benzines és dízel, lágy-hibrid és plug-in hibrid konfiguráció áll rendelkezésre. Most lássuk, mit jelentenek az utolsó betűk: az „e” a plug-in hibridet, az „i” a benzinbefecskendezéses autókat, a „d” pedig a dízeleket jelöli.

A roadster és az X modellek is megkapják az „sDrive” vagy az „xDrive” utótagot attól függően, hogy ezek két- vagy négykerék-meghajtásúak-e. Az sDrive néhány évvel ezelőttig kizárólag hátsókerék-meghajtást jelentett, de a BMW néhány kompakt autója már elsőkerék-meghajtással is elérhető, mint például az 1-es sorozat ferdehátú, a 2-es sorozat Active Tourer, a 2-es sorozat Gran Coupe és az X1/X2 crossoverek.

Aztán ott vannak az M Performance autók, amelyeknél az autó neve előtt az „M” betű áll, de van két kivétel: abban a ritka esetben, amikor egy M Performance autó két- és négykerékhajtással is elérhető, az „sDrive” vagy „xDrive” kifejezés kerül a végére.

Ami a teljes értékű M modelleket illeti, a szabadidő-autóknál az „M” a végén, míg a szedánoknál, kupéknál és kabrióknál az elején szerepel, az első M3 Touring is ezt a gondolatmenetet követi. A Z4 roadster teljes értékű M változata korábban ugyanezt a stratégiát követte, de a Z4 M már a múlté.