2024. január 26. | 19:40

Vizsgálat indult a bajor autómárka ellen, mert a feltételezések szerint egyes modelljei más és más nitrogén-oxid kibocsátást produkálnak bizonyos kondíciók mellett.

Repül az idő, hiszen már több mint nyolc éve, hogy a Volkswagen világszintű dízelbotránya kiderült, melyet a német konszern azóta sem tudott lemosni magáról. A közben eltelt időben aztán más gyártóknál is csalásra utaló jeleket találtak a hatóságok.

Legutóbb a BMW felől röppent fel egy pletyka, miszerint egyedi módon oldotta meg bizonyos gázolajos X3-as modelleknél, hogy más nitrogén-oxid kibocsátással üzemeljenek próbapadon, mint a valóságban. Egyelőre csak vizsgálatról van szó, még nem feszíthetjük keresztre a gyártót, de a következőket tudjuk eddig a pillanatig.

A gyanúba keveredett modell egyelőre csak a 2010 és 2014 között gyártott 2,0 literes négyhengeres turbódízellel szerelt X3-as. A 20d jelzésű SUV-k állítólag olyan illegális berendezéssel lehetnek ellátva, ami egy egyszerű módszerrel érzékeli, hogy az autó épp közúti forgalomban van vagy a tesztpadon.

Az előzetes vizsgálatot végző Deutsche Umwelt Hilfe (DUH) szervezet azt mondta, hogy a tesztelés során, amikor a divatterepjáró klímaberendezése ki volt kapcsolva (többek között), sokkal kevesebb NOx-t bocsátott ki, mint közúti vezetés alatt. A DUH gyanítja, hogy ez egy olyan eszköz részét képezheti, amely lehetővé teszi a csalást a kibocsátási tesztek során.

Ha valóban létezik ilyen formában a hamisítás, az nem állna messze a VW-csoport, főként Audi által alkalmazott megoldástól. Ezek lényege mindig az volt, hogy felismerje a jármű, hogy épp valós vagy laboratóriumi körülmények között van – például a kormány érintetlensége vagy a klíma használatának mellőzése miatt akár.

Az első hírek felröppenésekor a BMW rögtön tagadta, hogy károsanyag-kibocsátást módosító eszközt használt volna. A német Bild magazin azonban most arról számolt be, hogy a Német Szövetségi Közlekedési Hatóság már vizsgálatot is indított az ügyben.

BMW