2024. február 05. | 12:04

Az emberek megunták, hogy eddig mérettől függetlenül minden autóra egységes díjat fizettek a francia fővárosban a parkolásért, most változtatnak ezen.

Párizs a romantika és a fények városa, illetve mostantól a drága parkolásé is, amennyiben úgy tervezzük, hogy autóval vesszük be a francia fővárost. Egy friss szavazás eredményeként háromszorosára emelkedik a parkolási díj bizonyos járművek számára.

A vasárnap este megszavazott szabály szerint a magyar szemmel eddig sem olcsó, első két órában érvényes 6 eurós (2300 forintos) óránkénti parkolási díj 18 euróra (6900 forintra) emelkedik, ezt követően pedig még magasabb összeget kell majd fizetni. A drágulás az 1,6 tonnánál nehezebb, belső égésű motorral szerelt autókat érinti, ám az elektromosok sem kaptak mentességet, pusztán magasabb a súlyhatár: két tonna.

Ez azt jelenti, hogy aki 6 órára szeretné letenni járművét a belvárosban, annak a súlyhatár alatt ez 75 eurójába (28 800 Ft) fáj, míg a nehezebb négykerekűeknek ugyanez 225 eurót (86 500 Ft) kóstál majd. Az időzítés talán nem véletlen, hisz Párizs rendezi meg idén a nyári olimpiai játékokat, így hatalmas mennyiségű turista özönlik majd a fővárosba, ami nagyobb környezeti terhelést, de nagyobb bevételt is jelent.

A szocialista Anne Hidalgo polgármester eddig is a zöld közlekedést részesítette előnyben, a drágítástól azt reméli, tovább emelkedik majd a kerékpárt vagy tömegközlekedést használók aránya. A drága parkolás alól mentességet csak az itt élők kapnak, vagyis azok, akik helyi rendszámmal rendelkeznek.

Az eredmények ismertetése után a polgármester elégedettségének adott hangot. Az autós szövetség viszont petíciót tervez az intézkedés ellen, szerintük ugyanis ez korlátozza a járművezetők szabadságát, miszerint nem használhatnak egyforma feltételek mellett bármilyen járművet.

Anne Hidalgo 2014 óta áll Párizs élén. A Covid 2020-as berobbanását követően ugrásszerűen – 71%-kal – megnőtt azok száma, akik – főként – autó helyett inkább kerékpárra pattantak, amikor dolguk volt a városban. Ezt felismerve 84 kilométernyi új bicikliutat alakítottak ki vagy készítettek el a polgármester utasítására, aki abban bízik, a lendület nem törik meg az idő előrehaladtával.

Nemrég írtunk róla, hogy egy tanulmány szerint az egyre nagyobb és nehezebb autók miatt egyre nehezebb a közlekedés és a parkolás a nagyvárosokban, miközben hiába terveznek a mérnökök környezetbarátabb meghajtási módokat, ha a méret és a tömeg miatt végső soron nem profitál ebből semmit a környezet.

Depositphotos