2019. február 18. | 15:35

Gondoltam megspórolom a munkadíjat és kicserélek ezt-azt az E34-en, ha már bekerül a coilover. Hát, nem volt egyszerű!

Nem vagyok autószerelő, nincs semmilyen ezzel kapcsolatos végzettségem, a szerelgetést kedvtelésből végzem szeretett projektautómon. BMW E34 típusismeretem sem 100 %-os, csupán az elmúlt 3-4 évben rám ragadt infókból táplálkozom!

520-as BMW-m 2016 nyarán került hozzám elég ramaty állapotban, azóta járt már fényezőnél, hengerfej felújítás történt, kapott egy M5 Hurricane Alcantara belsőt, illetve számos más alkatrészt cseréltem rajta. A tavalyi évben sikerült összegyűjtenem elég pénzt ahhoz, hogy megvásároljam a hőn áhított M Parallel szettet, amihez gondoltam, valami ültetés is dukálna. Csaknem rakhatom be a 40-es gumival a gyári futómű alá, hiszen úgy nézne ki, mint valami újkori SUV. Ezért aztán vásároltam egy belépő szintű állítható futómű szettet, melynek beszerelését az elmúlt hétvégén kezdtem meg. Igen, tudom, majd a jó magyar utakon szívás lesz vele, de valamit valamiért, amennyi pénzt beleöltem ebbe az autóba szeretném, hogy üljön közel a földhöz, az a pár ezer kilométer, amit egy évben megyek vele kevésbé fogja megviselni.

Kedves cimborám garázsánál álltam neki a műveletnek, sajnos az aknát nem tudtam használni, mert épp egy Fiat Scudo motorjának beszerelése történt. Cserébe viszont találtam egy hasznos tutorial videót, hogy hogyan is kell kiszedni az első gólyalábakat. Jó szórakozást!

Nos, a féktárcsa, ABS-jeladó, kutyacsont, kábelek, alsó öntvény eltávolítása után lekaptam a féktárcsát. Ezt és a gátló házát szépen lekezeltem, eltávolítottam a felületi rozsdát majd feketére fújtam. Ugyan így jártam el a tornyokkal is, ahol szerencsére csak minimális rozsda jelent meg az évtizedek alatt.

A kerékagy leszedése jelentett némi problémát a megfelelő lehúzó eszköz hiányában, amit végül egy ismerősömtől sikerült kölcsönkérni, sőt egy 46-os krova fejre is szükségem volt a méretes csavar eltávolítása végett. Amikor ezekkel megvoltam, újabb kihívás következett egy persely-gyűrű formájában, amihez szintén egy szerelő kolléga segítségét kértem: vasárnap, ebéd utáni programként gyors lecsapta a fentmaradt gyűrűt, majd préssel felhelyeztük az új kerékagyat. Ha már szétbontottam a dolgokat első-alsó lengőkart is cseréltem (jót akartam magamnak, ezért Lemfördert vettem), a gömbfej eltávolítása kétemberes dolog volt, és szintén egy kölcsönkért, kétágú villa segített a samuval karöltve.

A kerékagy felhelyezése után indulhatott az összeszerelés: az új gátló bekerült a helyére, rá a rugó, beállítottunk egy viszonylag magas méretet, hogy később csak lefelé kelljen ereszteni, ráment az új toronycsapágy és szépen összehúztuk az egészet. A beszerelés innentől kezdve nem is volt olyan vészes, minden a helyére került, jöhetett előre a Parallel szett. Hátul maradt egyelőre a téli kerék, arra rá kell szánjak egy újabb hétvégét, ha magam szeretném csinálni.

Hiába gondoltam tehát, hogy simán fognak menni a dolgot és megvan minden eszközöm, jobban utána kellett volna járni a folyamatnak, hogy ne érjenek meglepetések - a megfelelő eszközök ugyanis minden esetben meg tudják gyorsítani a munkát. De legalább az első futómű most rendben van, bekerült előre az állítható szett és megcsodálhattam a Parallel gurulókat az autón, bár a hátsó téli kerekek egyelőre sokat rontanak a BMW összképén. :D