2022. december 15. | 11:54

Nem csak biztonsági elektronikák és felszereltségek hiányáról van szó, a passzív biztonsága is rettenetes volt az autónak.

Több autóval együtt a Latin-amerikai töréstesztvizsgáló szervezet, a Latin NCAP egy új kínai elektromos autót, a JAC E10x-et is megvizsgált tesztjei során. Azért jutott különösen nagy figyelem az autóra, mert bekerült a latin-amerikai új autó értékesítési programba.

Emiatt is rossz hír, hogy az NCAP munkatársai úgy értékelték, hogy az E10x környezetbarát, de életveszélyes. Az autó egyébként a Sehol nevű gyártó terméke, ami a JAC alá tartozik. A Sehol-t a JAC Volkswagen Automotive és a Seat vegyesvállalata indította el még 2018-ban.

Viszont ilyen teszteredményekkel nem lesz egyhamar sikeres modell az E10x. A kis hatchback felnőtt utasvédelemre frontális ütközés esetén pontosan nulla százalékot teljesített. Emellett gyermekvédelemre csupán 6,34, míg gyalogosvédelemre 20,25 és végül biztonsági elektronikákra 6,98 százalékot kapott.

Ezek nagyon gyenge eredmények és az NCAP mérnökei is azt nyilatkozták, hogy az autó szerkezete instabil és gyenge. A felnőttvédelemnél a lábtér összerogyhat, a felsőtestben pedig életveszélyes sérülések is bekövetkezhetnek ütközés során, ezért nem tudtak rá pontot adni.

Emellett talán még rosszabb, hogy az autó akkumulátorára vigyázó biztonsági rendszer sem működik megfelelően. Míg ütközésnél a számítógép azt mondja, hogy elzárta az akkumulátort az autó további elektromos rendszereitől, valójában ezt se frontális, se oldalütközés esetén nem tette meg. Ilyen esetekben elég egy zárlat ahhoz, hogy óriási galibát okozzon.

Tovább rontotta a helyzetet az autó ESC (Electronic Stability Controll) rendszere is, mely annyira összezavarodott, hogy le kellett állítani a teszteket. Emellett az autóban csupán 2 légzsák van, az ESC opcionális, nincs se vészfék se sávtartó asszisztens, ez így 2022-ben nagyon kevés.

A JAC E10x nagyon csúnyán leszerepelt a törésteszteken és ez nem az az eset, ami korábban a Daciánál történt a szenzorok hiánya miatt. Ez esetben konkrétan tervezési problémák történtek, és az autó alapjaiban veszélyes.

Latin NCAP