2022. október 16. | 08:03

A 2000-es évek elején mutatták be azt a Mercedes koncepciót, aminek a technikái még napjainkban is áramlanak be a modern autókba, így akkoriban egy felfoghatatlan hightech űrhajónak számított.

Minden szempontból érdekes koncepció volt a 2003-as Mercedes F500 Mind. Eleve a forma is felvet kérdéseket mai szemmel, pedig a kor szemüvegén keresztül már más a világ. Akkoriban SUV helyett még családi egyterűek készültek, amik magas praktikum mellett rengeteg helyet nyújtottak. És mi kell egy luxusautóba? Kényelem, térérzet és a rengeteg kütyünek hely, így az F500 is kicsit egyterűsre sikeredett.

Kicsit Mercedes R-osztály, kicsit Renault Vel'Satis keverék lett a forma, persze előbbi akkoriban még messze nem volt menetkész, csak 2006-ban kezdett. Ha nagyon hunyorítok, tükörtől hártrafele egy Tesla SUV is kijön a formából, de ez már tényleg csak belemagyarázás.

Mindenesetre koncepcióautó létére nem lett annyira kirívó, mint amilyeneket akkoriban sokak mellett a Mercedes is képes volt rajzolni, így akár meg is valósulhatott volna. Lényegében meg is történt, csak alkatrészenként.

Olyan technikai arzenált sorakoztatott fel az F500 Mind, ami még ma is sokszor a felső kategória kiváltsága és még mindig nem tudott leszivárogni az olcsóbb rétegekbe. Persze volt itt rongyrázás bőven, mert a hátsó ajtók kétféleképpen is tudtak nyílni.

Képek: Mercedes

Vagy előre, mint a normális autókban, vagy önygilkos ajtó módjára, mint a Rolls Royce-oknál. Ehhez látszólag nem használtak B-oszlopot, pedig van, csak középen. Egy darab brutál merevítő váltja ki a két kisebb B-oszlopot, ami itt a hátrafele akár 90 fokban is kinyíló ajtók része.

Na, de bejutottunk a furfangos ajtókon, belibbentünk az autóba és itt sem mindennapi, ami fogad. Még ma is a prémium kategóriába sorolnánk, legfeljebb nagyobb kijelzőkkel, de ha jobban megnézzük, ez a dizájn megjelenik a jelenlegi S- és C-osztályos Mercedesekben is.

Már az elindulás is furcsa lett volna az autóval, mert pedálok helyett nyomásérzékeny felületeket épített be a Mercedes egy marék szenzorral megtámogatva, mert elmondásuk szerint ezzel bőséges centiket spóroltak a beltérben.

Ma már szinte az a furcsa, ha nincs digitális műszercsoprot egy új autóban, az F500 Mindban viszont félelmetesen modernnek hatott, akárcsak a négyszögletű, sokgombos multikormány. A középső kijelző sem volt teleszórva gombokkal, mindent egy központi panelről lehetett vezérelni, ami egy laptopokéhoz hasonló tapipad. Ez későbbi Mercedesekbe visszatérő technológia volt.

Az autó a tervek szerint közel E-osztály méretben játszott volna (5,09 méteres hosszal, de 2,97 méteres tengelytávval), ennek ellenére csak három személyes. A jobb hátul ülő élvezheti a legnagyobb luxust, mivel neki egy kisebb iroda fért el az autóban.

Nem csak töltőcsatlakozók és kényelmi funkciók sorakoznak, de egy állítható asztal a laptopnak vagy külön egy a jegyzeteknek. Az egész tetején egy két irányból is nézhető kijelző is tornyosult, aminek sok értelme nincs ebben a formában, de a Mercedes megmutatta, hogy megteheti.

A sofőr sem maradt egyedül, modern vezetéstámogató rendszerek segítették az autó mozgatásában. Például éjellátó kamerával könnyítette a vezetést, ami még ma is agyeldobós technika, nem hogy akkor. Persze aztán ez a rendszer megjelent a két évvel későbbi W221-es S-osztályba, mint horror drága extra.

Az autó infrakamerája akár 150 méterre is előre tudta vetíteni az utat és kiemelni azon akár a gyalogosokat a vak sötétben. De nem csak itt segítettek kamerák,az autó középső tükre sem volt hagyományos. Szerepét egy hátrafelé néző aktív kamera vette át, hasonlóan, mint a 2022-es Range Roverben.

Sok koncepcióautónál nem is foglalkoznak a hajtás részletezésével, hiszen elsődleges a show, nagyrészük úgyse megy sehova. De nem így a Mercedes, ők tisztes hajtást tervezgettek az F500 Mind lemezei alá, méghozzá hibridet! Igen, 2003-ban, amikor még a Toyota Prius sem találta meg a pontos identitását, de bizonyos gyártókat már elkezdett foglalkoztatni a kérdés.

Ezért került a koncepcióautóba egy 4,0 literes, V8-as dízelmotor 250 lóerővel, amit segít egy villanymotor 68 lóerővel egy 300 voltos akkumulátorról. Elviekben a rendszer úgy működött volna, mint a ma ismert hibridek, tehát tud menni elektromosan (ezzel a városi elindulás-megállás üzemét akarták megoldani), kizárólag a belső égésű motort használva, vagy akár kombinálva a kettőt.

A hajtás is mutatja, hogy a Mercedes egyetlen autóval milyen szinten tudta előrevetíteni a jövőt. Szinte tényleg bő 10 évvel volt mindenki más előtt akkoriban, de ezt nem használták fel azonnal. Azóta is csemegéznek az F500 Mind koncepció technikai újításaiból, talán csak mára használtak fel mindent, amit akkor megálmodtak. Az egyetlen, ami hátramaradt, az a kétféleképpen nyíló hátsóajtó, de az már tényleg csak a dolog játék része.