2021. november 16. | 17:06

Az év legkelendőbb használt autóit gyűjtöttük össze háromrészes cikksorozatunkban.

Sorozatunk első részében már bővebben is kifejtettük, hogy a jelenlegi piaci állapotokkal kapcsolatos meglátásainkat, így most csak röviden vázoljuk, miért pörög ennyire a használtautó-piac. A Covid hatására az autógyártók lemondták beszállítói megrendeléseiket és csökkentették a termelést. A hoppon hagyott beszállítók egy része elkezdett más iparágaknak gyártani, például a sokat emlegetett chipeket tabletekbe, konzolokba, telefonokba, elektromos fogkefékbe készítették.

Az autógyártók most újra szeretnének beindulni, de a beszállítók számára már nem ők osztják a lapokat, így lassul a gyártás, nő a várakozási idő, szabad sorban állni. Az új autók esetében már általánosnak mondható fél-egy éves szállítási időt kevesen várják meg, ráadásul az EU környezetvédelmi büntetései hatására drasztikusan megnövekedett árakat is egyre kevesebben kívánják  megfizetni.

A végeredmény az, hogy aki nem vesz új autót, az a régit sem adja le, így végül kevesebb lesz a használt autó. Amiből pedig kevés van, az drága, ráadásul a vírusoktól és ezáltal a tömegközlekedéstől való félelem tovább növeli az igényeket. A dízelpara már csak az utolsó kenet, amelynek hatására a megbízható benzinesek értéke tovább halad a csillagos ég felé.

Marci tapasztalatait saját autókereskedésükben szerezte, ezek alapján válogattunk kétmillió forint körül, jó állapotban elérhető típusokat. Ezeket választják idén a legtöbben, Magyarországon.

Nissan Note 1. generáció

A Nissan Note 2006-ban érkezett meg Európába, egy évvel azután, hogy Japánban elkezdték árusítani. A Renault Modusszal részben közös alapokon nyugvó mini egyterűt az Egyesült Királyságban gyártották és hamar nagy népszerűségre tett szert, amely használtan is töretlen.

Ha szerinted is túlértékelt a Honda Jazz

A Note nem más, mint a Honda Jazz legkomolyabb kihívója a használtpiacon, tehát nem ritka, hogy aki Note-ot keres az Jazzt is ugyanolyan lelkesedéssel kajtat, vagy éppen fordítva. És miért jobb a Note, mint a Jazz? A Nissan már alapáron olyan extrákat tudott, amelyek a Jazz számára ismeretlen fogalmak voltak, ilyen például az erősebb motorkínálat, a csendesebb futás és a választható extrák tárháza.

Míg a Honda esetében szinte csak klímás és klíma nélküli felszereltséget lehetett választani automata vagy manuális váltóval, a Note-vevők táborának nem maradt ismeretlen fogalom a tempomat, az érintőképernyős navigáció, a bluetooth kihangosító vagy az ülésfűtés sem. Nem beszélve az esőszenzor mögött elhelyezkedő automata ablaktörlőről vagy a négy elektromos ablakról.

A japán eredetű 1,4-es motorok ugyanolyan gyorsan elfogynak a használt kínálatból, mint a francia alapokra épült 1,6-os társaik, ráadásul ezek a négyhengeres benzinmotorok manapság lassan csak a prémium kategóriás új autók kiváltságai.

Érdemes beállni a sorba és modellfrissített példányt választani, mert sokat javított rajta a ráncfelvarrás. Megbízhatóságát tekintve könnyen felveszi a versenyt a Jazz modellel, kivéve a fogyasztást, de legalább szedi a lábát és nem leszel vele a közlekedési tápláléklánc legalján.

PRO:

  • megbízható és dinamikus benzinmotorok
  • az idő múlását jól bírja a tartós beltér
  • jó helykínálat elöl-hátul
  • kellő méretű és variálható csomagtér
  • még mai szemmel is bő extralista

KONTRA:

  • egyszerű külső-belső dizájn
  • minimális vezetési élmény
  • nagyobb tempónál érzékeny a szélre
  • a Renault-eredetű dCi motorok a problémás korszakukba értek mára

Toyota Corolla 9. generáció

A 2000-ben bemutatott 9. generációs (!) Toyota Corolla szedán, kombi és három-, illetve ötajtós csapotthátú karosszériával is elérhető volt Európában. Érdekesség, hogy utóbbi kivitel ránézésre egy sokkal modernebb autó benyomását kelti, olyan, mintha egy eggyel újabb generáció volna, nem véletlen, hogy kelendőbb is.

Az E12 kódjelű Corolla 1,4-es, 1,6-os és a sportos 1,8-as VVTL-i benzinmotorokkal volt elérhető, melynek teljesítménye fergeteges, 192 lóerő. A dízel kínálatban kétféle motormérettel találkozhatunk, melyek a közepesen megbízható 2.0 D4D, valamint a négyliteres fogyasztással üzemelő és a legkutyább körülmények között is több százezer kilométert teljesítő 1.4 D4D voltak. Az E12 ugyanúgy kérhető volt klíma nélkül szövet belsővel és lemezfelnivel, mint világos bőr utastér kárpitokkal, napfénytetővel, navigációval és automata váltóval.

Az autó, amit Marci villámgyorsan elad

Az utolsó mohikán, vagyis az utolsó japán autógyártási értékekkel megáldott járgány annak ellenére, hogy többnyire már Angilában készítették, hozzáteszem találkoztam JT-s alvázszámú, tehát a távoli szigetországban összerakott példányokkal is. Túléli a gazdasági válságokat, a koronavírust és az autójukat elhanyagoló tulajdonosok nemtörődömségét is.

Nincs gyenge pontja, nem romlik el és még csak elrozsdásodni sem akar, összességében nincs statisztikailag kimutatható hibája. Az alkatrészek nem drágák hozzá, de nem is nagyon kellenek. A használtpiac végtelen vákuuma percek alatt szippantja be őket, egyes jobban megkímélt és felszerelt példányért a vevők simán kifizetnek kétmillió forintot 17 éves koruk ellenére.

Az abszolút high-profile Corolla az 1,6 literes, benzines ötajtós SOL felszereltséggel, amely többnyire digitális klímát, bőrkormányt, ködlámpákat és elektromos ablakokat tud felmutatni, de az igazi ínyencek a bőrbelsős példányokat kutatják navigációval, napfénytetővel, ülésfűtéssel és bluetooth kihangosítóval. Corolla = örök élet.

PRO:

  • jól összerakott és japános mércével igényes beltér
  • nagyon megbízható technika
  • a csapotthátú kivitelek modern megjelenésükkel hódítanak, még ma sem fáradt el a dizájn
  • az ára emelkedő tendenciát mutat, pedig lassan húsz éves a típus
  • nem jellemző probléma a rozsdásodás

KONTRA:

  • az 1,4-es motor harmatos és csipegetheti az olajat
  • az MM-T váltó problémás = csak idő kérdése és megszívod
  • kora ellenére drága, mert rendkívül kelendő
  • a kombi és a szedán esetében szinte elmaradt a modellfrissítés

Suzuki Swift

A Suzuki Swift kitörölhetetlenül beleégette magát a magyar történelembe. A második generáció már hazánkban is készült, és a ‘90-es évek elején, aki csak megengedhette magának, hogy szocialista autóját újra cserélje, az jó eséllyel a Swift mellett döntött.

Nem véletlenül voltak az utcakép meghatározói ezek az autók még 20 évvel ezelőtt is. A 2004-ben megjelent első “globális” Swift is nagy sikert aratott idehaza, jó ára és ahhoz képest korrekt felszereltsége, minősége hamar meggyőzte a vásárlókat.

Ha bírod az egyszerűséget

A Swift hazánk alapértelmezett sláger autója már a kilencvenes évek óta. Olcsón fenntartható és tartós technika, amit mára már sajnos utolért a vég, vagyis a japán autókra jellemző korrózió és egyéb típushibák is. Az 1,3-as motorhoz csatolt manuális váltó nyelestengely csapágya ritkán éli túl a kétszázezer kilométeres álomhatárt, és javítása 100-150 ezer forint körül alakul.

Eközben az 1,5 literes motorral szerelt Suzukik a hengerfejüket képesek elveszíteni, melyet üzemmeleg motornál vehetünk észre a túlfolyó tartályba pötyögő buborékok megjelenésével. Főbb korróziós pontok nincsenek, a teljes alvázat és a komplett futóművet boríthatja rozsda, valamint az első hűtők is képesek elengedni magukat, melyek cseréje szintén zsebbenyúlós feladat.

Tartósság szempontjából az utastér elég jól húzta, de kénytelen vagyok megemlékezni a fiatalon divatos, mára viszont mattra karcolt rádió kezelőpanelről és az első ülések kiszakadó oldaltámaszáról. Ezeket leszámítva a Swift egész jó autó a mai napig, főleg ha vigyáztak rá, de a sors fintora, hogy sokan az olcsó karbantartás okán vették meg és nem is vitték túlzásba az olajcseréket. A gyári monokróm navigáció egy fillért sem ér, a kulcs nélküli indítás pedig kabaré.

PRO:

  • végtelenül megbízható technika
  • erős(nek tűnő) és strapabíró benzinmotorok
  • korrekt összeszerelési minőségével messze lekörözi elődjeit
  • sokat fejlődött biztonság terén is
  • Swiftes mércével kimagasló felszereltség
  • a kisautók között jó helykínálat

KONTRA:

  • könnyen karcolódó műanyagok a beltérben
  • gyenge hangszigetelés
  • ABS-kocka hiba jelentkezhet, ha nem cserélik időben a fékfolyadékot
  • a jellemző váltó nyelestengely hibára búgás hívhatja fel a figyelmet
  • a Fiat-eredetű, 1,3 literes dízel korából adódóan produkálhat különféle hibákat
  • az 1,5 literes benzines hengerfejes lehet

Opel Astra J

Az Opel Astra negyedik generációja megbízhatóságban nem, de megjelenésben, felszereltségben és kiállásban sokat hozzá tudott tenni a típus hírnevéhez. A ma is modernnek ható autót a sok kritika ellenére nagyon keresik használtan.

Turbómotorral a túlsúly ellen

Az Opel Astra H szériája sokak szemében már a múlté, mert a kétmillió forint alatt elérhető és jóval szebb vonalakkal megrajzolt J variáns sokkal nagyobb menőségi faktort hordoz magában, mint elődje. Megbízhatóságát tekintve még nincsenek negatív tapasztalataink, bár hozzáteszem, hogy leginkább a manapság közkedvelt szívó benzines példányokra fókuszálunk, ugyanis ezeket viszik el leggyorsabban, illetve a dízel kombik is favoritnak számítanak.

Kollégáimmal egyetértésben állítjuk, hogy a turbós benzineseket a legjobb vezetni, mert a nehéz karosszériát sokkal vidámabban mozgatja a feltöltött benzinmotor, ugyanakkor százezer kilométerenként illik a turbófeltöltő felújításával kalkulálni (kb. 250 ezer forint). A General Motoros állítása szerint érdemes prémium üzemanyagot tankolni a feltöltött szériákba, különben a rossz minőségű üzemanyag tönkreteheti az olajlehúzó gyűrűket és akár a dugattyúk is eltörhetnek. Gyenge pont lehet a termosztát és a vízpumpa is. A

 J Astra távolról sem egy költségmentes autó, de nem is ismerek olyan Opelt, amelyre csak ritkán kell költeni. Ennek ellenére ugyanúgy rajonganak érte a használtpiacon, mint a rivális Golfért és Focusért. Vásárlás előtt érdemes figyelembe venni az átlagnál magasabb értékcsökkenést, ugyanis a K széria ára is közeledik a lélektani, kétmillió forintos szinthez.

PRO:

  • fiatalos, modern megjelenés
  • jól összerakott, dizájnos beltér
  • jellemzően jó felszereltség
  • tartós szívó benzinmotorok
  • jó minőségű fényezés és galvanizált karosszéria
  • jó felszereltségek és menő extrák

KONTRA:

  • a nagy önsúly miatt magas fogyasztással kell számolni valamennyi variáns esetében
  • az 1,4 literes, turbós benzinesre jellemző a dugattyútörés
  • a dízelek közül az 1,7 literes, Isuzu-eredetű motor a megbízhatóbb, a 2,0 literesek kerülendők
  • a dízelekre jellemzők a különféle részecskeszűrő-problémák
  • értékcsökkenése az átlagnál magasabb

A felsorolt autók egyike sem hibátlan, mert gépek és a gépek ugyanúgy elromolhatnak, mint bármi más. A különbséget az jelenti, hogy a problémák ritkábban fordulnak elő esetükben, valamint feltárásuk és elhárításuk is jóval egyszerűbb és olcsóbb, mint sok más autó esetében. Érdemes használtautó-vásárlás előtt átnézetni az autót egy szakemberrel, hogy ne egy rossz állapotú kocsira költsd a pénzed!

A cikksorozat következő részét ezen a linken érheted el.