Amikor te sem szeretnél többé az indokoltnál nagyobb kabátban járni, végül rábukkansz a Ford Focus második generációjára. Mi a Focus titka, milyen motorral vedd és mi a kockázat? Most kiderül.
Kétmillió forinttal a farzsebedben jelenleg több mint harmincezer párhuzamos univerzumnyi esélyed van véletlenül magadra borítani egy fostartályt, hogy később méltatlankodva további összegeket pattinthass el rá. Végül pedig úgyis kitalálod majd a saját fals sztoridat, amivel megnyugtatod magad és csillagszórózhatsz a haveroknak elbaltázott döntésed szemétdombján. Elég rosszul hangzik, de nézzük, mi van, ha inkább az autózást választod és a most slágernek számító második generációs Ford Focus frissített kiadására szavazol egy gumikormányos „terafull BMW 118i" helyett.
Nincs felesleges buzulás, csak önfeledt vezetési élmény
Kuplung, egyes, padló, kuplung, kettes, padló, precízen és feszesen kapcsolom az ötös váltót, de hopp egy kanyar, vissza kettő, kicsi kézi, kanyar vége, lassan újra trepni, boldogan pörög az egyhatos szopóbenzin, majd bukkanó, de csak halkan tapad a gumi és végig stabilan feszül az aszfalthoz.
Lehúzott ablakban vigyorgó arcokkal suhanunk Lepence kihalt későnyári éjszakájában, nincs méregdrága alapanyag, nincs tuningolt futómű, nincs ufófék és felesleges buzulás, csak egy széria, ötajtós Ford Focus 2009-ből, ami pőre gyári felállásban is képes önfeledt vezetési élményt nyújtani a bizsergő talpú középosztálybelieknek. Számos motorvariáns, kimaxolt karosszériaválaszték, széles extralista és rengeteg eladó példány. Kell ennél több kétmillió forintért?
A benzinesek napok alatt elkelnek
A kettes Focus mindenkinek mást jelent. Menő Manóknak csak egy tucatvacak, néhányaknak a múlt cégautóit idézi, de akad, akinek az első őrizetbe vétele ugrik be, amikor rendőrkéz magasodott a feje fölé, miközben egy ilyen autó hátsó ülésére segítettek neki beszállni. Nem szabad megfeledkeznünk a típus körül tizenöt év alatt kialakult rajongótáborról sem. A Focus újként is sikeres volt, azonban most, 10 évvel a második generáció leváltása óta reneszánszát éli a használtpiacon. A benzines példányok már a meghirdetés után 1-2 nappal gazdára találnak, ráadásul a későbbi reklamációk száma is minimális. Ilyen egy igazi win-win szituáció nekünk és a vevőknek.
A Datahouse adatai szerint 50 008 Ford Focus fut hazánk útjain, és ebből 32 366 példány benzines, valamint 17 198 dízel. A maradék 444 tulajdonos osztozik a CNG/LPG üzemanyagokon, vagyis a teljes hazai Fóka-park kevesebb mint egy százaléka. Amikor majd el akarod adni a több százezer forintért begázosított autódat, vedd figyelembe, hogy eddig a hazai vevők 0,8%-a akart gázzal is üzemelő Focust. Yeah.
227-en tudnak megkúpolni, amikor zöldre vált a lámpa
További érdekesség, hogy a benzines Focusok gazdái közül 8196-an elégedtek meg az 1,4 literes motor gyengécske teljesítményével, míg a 22 119 fős többség az 1,6-ra szavazott. A kétliteres Mazda-eredetű motort 788-an, a szintén japán eredetű 1,8-ast pedig 1039-en választották. Izgalmas lehet tudni, hogy a 2,5 literes, turbós ST és RS Focus-ból épp 227 példány képes megkúpolni ellenfeleit a magyar utakon, nem kis eséllyel.
A második generációs Ford Focus formavilágát a Svájcban tanult, a Volkswagentől a Mercedeshez és később a Fordhoz igazolt Murat Güler török dizájner tervezte 33 éves korában. Ma ő a Ford Europe személygépkocsi-tervezési osztályának vezetője, és olyan autók sziluettjei születtek munkássága alatt, mint az ötödik generációs Mondeo, az új Puma vagy a C-Max egyterűek, mellesleg pedig a teljes európai márka arculatért felelős.
Ha akarod törökszedán, ha akarod kupé-kabrió
Habár a török válságszedán formavilágát sikerült becsempésznie a sokkal ütősebb hatchback és kombi mellé, legalább rajzolt egy közkedvelt kupé-kabriót is, amellyel a típus kimaxolta a karosszéria-változatok összes variációját. Határozott élek, harmonikus idomok, meg sok-sok bullshit, amit ilyenkor említeni szoktak, de a lényeg, hogy a végeredmény igazolja az alkotót és a modelfrissített Focus Mk2 ma is vagánynak ható, az utcaképet feldobó autó.
Nem volt ez mindig így, ugyanis megjelenésekor az újságírók méltatlankodva nyivákoltak, szerintük nem ütött akkorát, mint 1998-ban az első széria, amely a Ford new edge design elnevezésű formanyelvét vezette be és megnyerte az európai “Év Autója” díjat. Az évek és a vásárlók viszont döntöttek, most már tisztán látszik, hogy a bírálóknak nem volt igazuk, a kettes Focus nagyon tartja magát a népszerű modellek közt.
Az általam kipróbált 101 lóerős, egyhatos, benzinmotoros összeállítás megbízhatósága legendás, de nem szabad elfelejtkeznünk a számos többi motorvariánsról sem. A Focus ugyanúgy megkapta a harmatgyenge, 1,4-es (80 LE) Zetec-motort, mint az erősebb, változó szelepvezérlésű (TI-VCT) egyhatost 116 lóerővel és az ennél is erősebb, eredetileg a Yamaha által fejlesztett Mazda-féle egynyolcas (125 LE) és kétliteres (145 LE) motorokat.
A kettes Focus csúcsmotorja az ST-ben, majd később az RS-ben található Volvótól származó öthengeres, 2,5-ös turbó, amellyel legkönnyebben a szombat esti Váci úton futhatsz össze 225, 305 illetve 350 lóerős variációkban, hacsak nem egy csipszelt példány jön szembe a világ összes erejével.
Dízelmotorral is gyártották, de ezek most nem kellenek senkinek
A Mazda-motorokkal érdemes vigyázni a megnövekedett olajfogyasztás miatt, amelyet az olajlehúzó-gyűrű leragadása okoz a nagyvonalúan halogatott olajcserék hozományaként. Nekünk az eddig eladott 5-600 példány közül csak egy volt problémás, és ez jó aránynak számít.
A palettán akadnak dízelek is, amelyek nagyrészt a PSA-konszerntől származnak, de ezek jelenleg eladhatatlanok, ezért nem tartunk belőlük, áruk pedig inkább lefelé indult el, ellentétben benzines társaikkal. Én sem rajongok az olajkályhákért, de ha választanom kellene, akkor az 1,6-os TDCi-t vinném magammal az élő show-ba.
Az egyhatos benzinmotorok mindkét változata optimális választás lehet az ötajtós karosszériába, ugyanakkor kombi esetében egy erősebb, 125 vagy 145 lóerős motorral szerelt példányt keresgélnék. A Focus egyaránt rendelhető volt manuális és automata váltóval, de az utóbbinál drasztikusan magas fogyasztásra és gyakran elromló technikára számíthatunk a menetdinamika teljes mellőzésén túl.
Az egyhatos Focusra jellemző problémákkal kapcsolatban felhívtam Saáry Zoltánt, a gödi Ford szerviz, vagyis az EssMotor Kft. tulajdonosát. Jó hír, hogy hosszú percek és számos gondolkodó sóhaj után jött össze a rövidre sikerült hibalista:
- A motor hidegen zöröghet, mert billegni kezdenek a dugattyúk, aminek van egy kis zörgő hangja, de melegedve elhalkul. Nem érdemes foglalkozni a motorcserével orvosolható problémával, mert nincs jelentősége és gyakran így is elmennek több százezer kilométert ezek az autók
- A műszerfalpanel forrasztása bármelyik változaton elengedhet, ilyenkor megzavarodik az autó és fals hibákat dobál a sofőr elé, nem indul, vagy csak világít, mint a karácsonyfa. A hibaelhárítás nem túl nagy összeg
Csak a flex nyújt végső megoldást
Ennyi, vagyis nincs olajzabálás, nincs kigyulladás, nincs hengerfejrepedés, nincs semmi komoly, ami említésre méltó. Zoltán további beszélgetésünkben viszont említette a korróziót, amely szerinte nem hiba, hanem a korral jár és akár a tizenhat éves kettes Focust is utoléri. A hátsó futómű szilentjei és csavarjai hajlamosak az összerohadásra, amit nem könnyű orvosolni, mert gyakran csak a flex nyújt végső megoldást és ilyenkor pótolni kell mindent.
Néhány száz, vagy talán ezer eladott Focusszal szerzett tapasztalataim szerint, ha az első toronycsavarok körül nincs rozsda a motortérben, akkor valószínűleg az egész autó padlólemeze jó állapotban lesz a kipufogócsövet leszámítva, mert az az összesen elrohad. Fontos megemlíteni az első sárvédők alját is, ahova a motortér felől bejutó falevelek és kosz idővel komposztálódnak, majd elrohasztják a sárvédőív alját. Ilyenkor a küszöb eleje is gyorsan oda lehet. Ez akkor is idegesítő probléma, ha a tartós és kellemes utastérben egyébként jól érezzük magunkat.
A Focus második generációjának utastere példás. Jó minőségű, kellemes tapintású, az éveknek és használatnak ellenálló anyagok vannak mindenhol, ráadásul kényelmesek az ülések kellő oldaltartással és feszes töméssel. Vastag bőrkormány, menő félbőr belső, feszesen klattyanó kapcsolók és vöröses háttérvilágítású műszerek. Autókozmetikánk véleménye szerint a Ford könnyen tisztítható anyagokat használt ennél a szériánál, így nem okoz többletmunkát a takarítás.
Jó minőségű, tartós anyagok és kellemes formák az utastérben
A középkonzol és a rádió gombjaira viszont mindenképp ki kell térnem, mert felületük hajlamos felpúposodni, majd lepattogni, illetve a manuális klímával szerelt példányok esetén a tekerőgombok gumi felülete idővel ragadóssá válik, majd könnyedén eldeformálódik. Ritka a gumikormányos Ambiente vagy Trend felszereltség ennél a szériánál, de találkoztunk már ilyenekkel is. Ezek a kormányok könnyen elkopnak és ilyenkor morzsálódnak, ami azért kellemetlen, mert ki- és beszállásnál fekete csíkot húz minden alkalommal a sofőr lábára. Érdemes néhány ezer forintért bebőröztetni ezeket, vagy eleve magasabb felszereltséget keresni, hiszen akad bőven Ghia és Titanium is.
A Focus II alapfelszerelésként kínálta anno a szentháromságot: az ABS-t, a klímát és a légzsákokat, ráadásul utóbbiból előre és oldalra, sőt hátra is jutott. Ami fontos viszont, hogy a kor szinvonalán egész komoly extrák is helyet kaptak az opciós listán. Ilyenek voltak a közkedvelt fűtőszálas szélvédőfűtés, a Sony prémium audiorendszer, a tempomat, a kanyarkövető xenon, vagy esetleg az ülésfűtés akár teljes bőr belsővel és napfénytetővel is. A repertoárból nem maradhatott ki az ESP és az első-hátsó parkradar sem, így a bizonytalan sofőrök is Fittipaldinak érezhetik magukat használat közben, persze csak ha volt pénzük megvenni az extrásabb kivitelt.
Ambiente, Trend, Sport, Ghia, Titanium
Az akkoriban használt és a felszereltséget rejtő hazai fantázianevek tartalmára mára már szinte senki sem emlékszik pontosan, így íme egy kis útmutató a könnyebb beazonosításhoz emelkedő sorrendben:
- Ambiente: klíma, légzsák, ABS, balesetelkerülő fékpedál, utcára nyíló ajtók, kitekintő ablakok
- Trend: fémhatású belső kilincsek, gumi multikormány, elektromos tükörállítás
- Sport: háromküllős bőrkormány, sportülések és sportosra hangolt futómű
- Ghia: tempomat, krómkeretes hűtőrács, bicskakulcs
- Titanium: polírozott alufelnik, félbőr ülések, Sony hifi
A magyar piacon sajnos számos limitált felszereltség nem volt kapható, ilyenek a Silver Magic, a White Magic és a Black Magic, melyek a nevüknek megfelelő fényezést kaptak a karosszériát és a polírozott alufelniket illetően, illetve nevüket jelölő plecsnit az ülésekre és a szőnyegekre. Ezek élőben elég jól mutatnak, őket vásárolják meg először még akkor is, ha import autók és nem a hazai menőnek számító „Dzsína" kivitelek közül valók.
Az utastér méretét tekintve kényelmes, a kategóriának megfelelő helykínálatú, talán az átlagnál még egy kicsit nagyobb is. Gyári szaga még több mint tíz év elteltével is markáns és kellemes, ezért a használtpiacon válogatás közben érdemes beszagolnod minél több példányba, hogy felismerd és ne keverd össze cigi/wunderbaum kombóval, mert a híresztelések ellenére az ózongenerátor csak napokra, esetleg hetekre oldja meg a problémát és végül sosem leszel elégedett. Vásárlóink számára elsődleges szempont az ülések hajtogathatósága és a csomagtér mérete, ami ekkora:
A Focus esetében illik néhány szót ejtenünk a biztonságról is, mert jellemzően egy vagy két gyermekes párok is vásárolják a típust. Családos látogatóink első kérdése az ISOFIX rendszer meglétére vonatkozik, mely gyakran hiányzik a fókákból. A rendszer egyébként egy darab vas két kampóval, amely utólag is gyorsan beszerezhető néhány ezer forintért online webáruházakban, majd a szettben adott két csavarral könnyedén az előre kialakított helyére illeszthető.
Rendkívül erős karosszéria, stabil utascella, ötcsillagos védelem
Az Euro NCAP közlekedésbiztonsági kutatóintézet 2004-ben végzett tesztjén a Focus MK2 példás, vagyis ötcsillagos eredményt ért el, mivel karosszériája „rendkívül erősnek bizonyult" és „utascellája végig stabil volt". Frontális és oldalsó ütközéses verseny esetén is kifejezetten jó esélyekkel indulnak a fóka utasai, sőt a gyermekvédelem is példás. A gyalogosvédelem jónak mondható, legyen elég annyi, hogy nem feltétlenül veszti életét, akit esetleg elütünk vele, bár a térdét sem csapkodja majd örömében.
Összességében a Focus második generációja a benzinmotorok bármelyikével remek választás a kétmillió forint körüli szegmensben, jelenlegi használtpiaci vetélytársai pedig a Toyota Auris és a jóval fiatalabb és problémásabb Opel Astra J. A döntés nem könnyű, de megfigyeléseim alapján az Astrát az idősebb generáció választja, az Aurist pedig azok, akiknek egyáltalán nem fontos a vezetési élmény és kizárólagos preferenciájuk a megbízhatóság. Akikben viszont van még egy kis bugi és szeretnek időnként gyorsabban átgurulni egy-egy körforgalmon vagy télen a kézire rántani a „kisutcai" friss havon, nekik primőr áru és remek döntés letenni voksukat a szerethető Fókabébik mellett.