A sportautók mindig is szerves részét képezték az autóiparnak, legyen szó akár versenysportról, akár utcai használatról. Az erős, gyors és hangos kocsik befészkelik az erre fogékony szemlélők szívébe magukat és mindig lesz piacuk. Akkor is, ha előbb utóbb az elektromosítási irányzatok miatt elhalkulnak.

Mindenesetre 2021-ben még nem kellett attól tartani, hogy soha többé nem hallasz új, üvöltő V-motorokat és sok hengert. Egy autóipari korszak utolsó mohikánjai még mindig őrületes sebességeket döntenek meg, és továbbra is élesen zajlik a gyorsasági verseny a gyártók hiperautói között, ezért összegyűjtöttem nektek a 2021-es év legnagyobb végsebességű, szériagyártású belső égésű motoros autói közül 9-et.

9. Lamborghini Sián

A Sián megérkezésével jött egy újabb limitált Lamborghini modell, amely nem mellesleg a Veneno csúcsteljesítményével vetekszik és csupán egy hajszállal marad el a leggyorsabb mögött.

A 350 km/órás végsebesség elérésől egy vadonatúj fejlesztésű hibrid rendszer és egy 6,5 literes, twin-turbós V12-es motor gondoskodik. A rendszer összteljesítménye 819 lóerő. Így ha nem is a leggyorsabb, de a legerősebb Lamborghini, ami valaha létezett.

Lamborghini Sián hivatalos fotón, oldalról

Van azonban egy másik érdekes tulajdonság, történetesen a Sián hibrid rendszere az egyik legkönnyebb lágy hibrid hajtáslánc a világon. Ennek az oka, hogy a megszokott lithium-ionos akkumulátorok helyett szuperkondenzátorokat használnak, amelyek fizikai tulajdonságai sokkal jobban illenek egy villámgyors sportautó igényeihez, mint a sokszor túlméretezett és nehéz akkumulátorok.

A kondenzátorok energiatárolási és leadási képességei, valamint tűrőképességük és tartósságuk sokkal jobb, mint az akkumulátoroké, valamint a kisülési sebességük is jóval magasabb. Tehát sokkal gyorsabban, sokkal több energiát képes leadni és felvenni is.

Egyetlen hátulütője, hogy nagy mennyiségű energia hosszabb távú tárolására nem alkalmas, ezért van az, hogy csupán a lágy hibrid rendszerek esetében alkalmazható megfelelően még annak ellenére is, hogy gondozást nem igénylő, meghibásodástól mentes szerkezetek.

A Sián esetében a kondenzátoros megoldás többek között lehetővé teszi azt is, hogy minden töltöttségi szinten ugyanakkora feszültséggel adja le az energiát, így egyenletes teljesítmény érhető el. A kondenzátor energia visszanyeréséről a regeneratív visszatöltés gondoskodik, a hibrid rendszer elektromotorja pedig minden esetben csak kiegészítőként vesz részt a folyamatban, az erőt a hátsó tengely felé irányítja szükség esetén.

A Siánt a vásárlók teljes egészében testre szabhatják, így valószínűleg nem lesz két ugyanolyan az utakon.A könyöklőn megjelent egy új érintőkijelző, amelyet a Huracánból emeltek át. Onnan vezérelhető a teljes infotainment és az autó különböző beállításainak felületeit is itt éri el a sofőr. A különleges modellből összesen 63 db készült, ebből 19 roadster kivitel.

8. Aston Martin Valkyrie

Ez az autó nem feltétlenül képes felvenni a versenyt az 500 km/órával tépő társaival, sőt még a pályára szánt kiadás is gyengébb, mint más gyártók utcai kiadásai, mégis megérdemli a helyet a világ leggyorsabb autói között, hiszen mégiscsak egy Aston Martinról beszélünk, ami 350-nel megy.

Az évekkel ezelőtti, 2016-os bejentés után végre megrendelhetővé vált a Valkyrie utcai verziója, 150 db készül a coupéból, 85 a spyderből, jobb- és balkormányos kivitelben, valamint 40 csak pályára szánt darab, azaz az AMR Pro kivitel. Egyetlen Valkyrie modell gyártása 2000 munkaórába kerül, hiszen csak emberi erőforrásokat alkalmaznak, nincs gépi összeszerelés.

Aston Martin Valkyrie Coupé és Spyder gyári reklámfotón

A coupé és spyder kivitelek egységesen 1155 lóerősek, az AMR Pro azonban csak 1000. A motortérben egy 6,5 literes V12-es dolgozik, amelyet szénszálas karosszériába csomagolt a brit gyártó.

Az Aston Martinnál már szinte védjeggyé vált, széles első lökhárító mögött egy hirtelen keskenyedő test húzódik, természetesen csupa karbonszálból, ami leginkább egy F1-es autóra hasonlít, mégis elegáns tud maradni. Az AMR Pro kiadáshoz jár ráadásul egy sokkal agresszívebb elemeket tartalmazó légterelő csomag is.

Nem titok, hogy a Valkyrie a Red Bull Racinggel közösen dédelgetett projekt, így nem csoda, hogy két akkori pilótájuk is beült tesztelni az autót a Silverstonban található versenypályán. Max Verstappen és Alex Albon is kifejezetten széles mosollyal hajtotta az autót, és elismerően nyilatkoztak a próbavezetés után.

Sajnos a magyar Aston Martin kereskedés oldalán nem szerepel a konfigurátorban a Valkyrie, így biztos, hogy külföldre kell menni érte, ha feltörnéd a malacperselyt egy igazi utcai harcosért.

7. Pagani Huayra BC Roadster

A Huayra Roadster Project még 2017-ben indult, amikor a Pagani emberei nekifogtak, hogy a Huayra vezetési élményét egy roadster szabadságérzetével párosítsák. A BC kiadás legszembetűnőbb változásai a módosított első splitter, de a motorháztető kialakítását is frissítették.

A motortérben egy 6,0 literes, 60 fokban elhelyezett hengerekkel szerelt, V12-es AMG motor dolgozik, 791 lóerő és 1050 Nm nyomaték áll a sofőr rendelkezésére. A Spyder így 50 lóerővel erősebb, mint a coupé kiadás. És ha ez még nem lenne elég, a BC Roadster még a mezei Roadstert is kenterbe veri súly kérdésben, hiszen 1250 kg-os tömegével 27 kilóval karcsúbb, mint a sima kivitel.

Pagani Huayra BC Roadster oldalról, műtermi, hivatalos fotón

370 km/órás végsebességével szintén nem a leggyorsabb, de szégyenkeznie sincs miért a gyártónak. Hiszen attól, hogy egy szuper GT-nek nagyobb a végsebessége, még nem biztos, hogy ugyanazon a kanyargós aszfaltcsíkon jobban teljesít, mint egy pehelykönnyű ám visszafogottabb teljesítménnyel és méretekkel bíró hipersportkocsi.

Összesen 40 db BC-t gyártottak le, ezek között pedig voltak olyan különleges kiadások, mint a Supernova, melyet az OB Prestige Auto Canada rendelt meg. Azt a darabot személyesen Horacio Pagani ízlése szerint specifikálták, és egy különleges Ora Rosa színű fényezést kapott, melyet bronzos kerekek és különböző árnyalatú vörös díszítések egészítenek ki.

6. McLaren Speedtail

A Speedtail az angol McLaren első hiper GT-je, ezzel együtt pedig a legjobb alaktényezővel ellátott modell a palettán, amely ötvözi az eleganciát és a hatalmas végsebesség eléréséhez szükséges technológiákat.

A dizájn alapelve az egyszerűség volt, ezt tükrözi a letisztult megjelenés is és a meghökkentően hosszúra nyújtott hátsó rész. Középen van a vezetőülés, amivel az ikonikus McLaren F1-re emlékeznek.

McLaren Speedtail oldalról, menet közben, gyári fotón

Az első legyártott McLaren Speedtailek egyikével Chris Harris, a Top Gear egyik újságírója különleges gyorsulási versenyen vett részt, ahol egy közel 2000 km/h sebességre képes F 35-ös vadászrepülőgép volt a brit hiperautó ellenfele. Nem kérdés, hogy a tesztnek semmi értékelhető konklúziója nem volt, azért marha jól nézett ki, hogy a felszállás pillanatáig a McLaren fogott egy sugárhajtású vadászrepülőt!

A bravúros teljesítményt a 4,0 literes, 1055 lóerős, V8-as twin-turbós eMotor hajtáslánc biztosítja, ami egy 48 Voltos, hibrid rendszerrel ellátott benzinmotor. Az autó száraz tömege 1430 kg, ekkora súlyt mozdít el a szupererős hibrid, miközben 13 másodperc alatt gyorsul 300 km/órára majd 403 km/óránál éri el a végsebességét.

5. SSC Tuatara

A Tuatara 2021 januárjában bejelentette, hogy világrekordot döntöttek, ugyanis az autó elérte az 532,8 km/h sebességet. Ugyan a hír elképesztő volt, sajnos igaz nem. Ennek ellenére a Tuatara így is a világ egyik leggyorsabb hipersportautója, még ha csak 455 km/h órára képes, akkor is.

Az autó motorházteteje alatt egy 5,9 literes, V8-as twin-turbós benzinmotor fejleszt 1750 lóerőt. Ezt egy 7 sebességes automata váltó kezeli, amelynek váltási sebessége a gyártó állítása szerint 100 millisecundum alatt van.

SSC Tuatara menet közben sivatagi autópályán

A monocoque vázas sportautó súlya 1247 kg, és az egész karosszéria burkolata szénszálas lemezekből készült. A pehelysúly persze önmagában nem elég, így az SSC is nagy figyelmet fordított a Tuatara aerodinamikai fejlesztésére.

A kialakítást a vadászrepülőgépek ihlették és ennél a modellnél is a levegőáramlásból kicsikarható legnagyobb leszorító erő elérésére törekedtek a mérnökök. A Tuatara 3 vezetési móddal rendelkezik, és kétféle motor programmal lehet megvásárolni.

E85, azaz Etanolra írt programmal 1750 lóerőre képes a kocsi, ám ha a benzines programmal vásárolja meg, a kihasználható lóerők száma hirtelen 1350-re csökken.

4. Bugatti Chiron Super Sport 300+

A Chiron elsőre sokkal inkább egy utcai autó, mint a Bolide, elegáns, mégis jól átgondolt vonalai nem minden szögből üvöltik, hogy a világ egyik legnagyobb végsebességére képes autója gurul el az ember mellett. A megjelenéskor a Chiron Super Sport 300+ is rendelkezett számtalan újítással. Ilyen volt a 25 centiméterrel hosszabb hátsó rész, és az új stílusjegyekkel ellátott beltér.

Bugatti Chiron Super Sport 300+ menet közben hátulról

2019-ben a Chiron volt az első széria modell, amely elérte a 300 mérföld/órás, azaz 482,8 km/h sebességet. A Super Sport 300+ pedig emelt egy kicsit a mércén, hiszen 490 km/h a végsebessége. Ám a közútra szánt modellek elektronikusan 440 km/h sebességre vannak korlátozva. A motortérben a Bugatti legendás, 8,0 literes W16-osa dolgozik, amely 1577 lóerős.

A 300 mérföld/órás csúcsot megdöntő pilóta Andy Wallace, aki amellett, hogy Le Mans-i győztes, még a Bugatti hivatalos tesztpilótája is. A pontos sebesség 490,484 km/h és egy kisebb németországi tesztpályán zajlott a mérés. A Chiron az 1899-ben született Louis Chiron Forma 1-es autóversenyzőről kapta a nevét, aki 30 éves versenyzői karriert tudhatott magának.

3. Hennessey Venom F5

A Venom F5-öt még 2018-ban jelentették be a Genfi Autószalonon, az azóta eltelt 3 év alatt pedig a modell megérett a gyártósorra. A technika tökéletesre csiszolásáról John „Heinrocket” Heinricy amerikai ex-autóversenyző és csapata gondoskodott.

A hátsókerekes fenevad hátsó-középmotoros felépítése kívülről egy igazi F1-es autó vonalait idézi, amelyet tovább erősít a mindösszesen 86 kg-ot nyomó, tisztán szénszálas monocoque pilótafülke. A belső, a sportautókra jellemző puritánsága mellett remek stílusjegyeket hordoz, és a kifinomult anyaghasználatról sem feledkeztek meg a tervezők.

Hennessey Venom F5 menet közben gyári fotón

Az 1817 lóerőt egy 6,6 literes, twin-turbós V8-as szolgáltatja, így az autó végsebessége 500 km/h. A motort minden autóhoz kézzel szerelik össze, a kovácsoltvas blokkban alumínium hengerek dolgoznak és a gyártás során olyan további fémeket használnak, mint a titánium és különböző nikkel ötvözetek.

2. Bugatti Bolide

Amikor a Chiron megjelent, mindenki azt hihette, hogy a Bugatti mérnökei hátra dőlnek és ülnek a babérjaikon, ám aki így gondolta nagyot tévedett. Hiszen a franciák előálltak a Bolide-val. Az új szörnyeteg burkolata alatt ugyanaz a 8,0 literes, W16-os motor dolgozik, mint a Chironban, ám a vázlatoktól újragondolták az egész autót.

A Bolide 1240 kg-os tömegével 700 kilogrammal könnyebb, mint a Chiron, ezt főképp a karosszéria kialakításával és anyaghasználatával érték el. Az egész burkolat szénszálas lemezekből áll, a váz pedig 3D nyomtatott titánium, így gyakorlatilag a motoron kívül az autó összes alkatrésze szuperkönnyű és szupererős.

2021 Bugatti Bolide hivatalos renderen, versenypályán menet közben

A W16-os motor 1850 lóerős, a Boldie végsebessége 500 km/h. Ezt az elképesztő gyorsaságot többek között az aerodinamikai kialakítás teszi lehetővé, amelyet számos elem alkot, mint például az első légterelő felett elhelyezett első szárnyak, vagy a motorháztetőre vágott beömlők.

A legérdekesebb újdonság mégis a tetőn keresendő, ugyanis az ott elhelyezett légterelő rücskös felülete lehetővé teszi, hogy a tető vonala után a levegő ne szökjön el, hanem az autó hátuljáig, szorosan a karosszériához simulva áramoljon. Ezzel a megoldással 2,6 tonnás leszorító erőt generáltak a jobb tapadás és a hihetetlen sebesség elérése érdekében.

A Bolide kormánya mögött nagy sebességű kanyarokban, 2,8 G-s erő hat a pilótára, ami megegyezik az LMP1-es autók értékével. Nem meglepő tehát, hogy a 3 perc 7,1 másodperces Le Mans köridővel éppen egy LMP1-es Toyota rekordját döntötte meg, nem kevesebb mint 7 másodpercet vert rá a japán hibridre. A Bolide várhatóan 2024-ben kerül először utcára, és összesen 40 darabot készít belőle a gyártó.

1. Koenigsegg Jesko Absolut

A Jesko Absolut még egy kicsit magasabbra tette a lécet a svéd hipersportautókat gyártó vállalat mércéjén. Az Absolut első kiadásához képest erősebb, gyorsabb és könnyebb lett. Mindezt az aerodinamikai fejlesztéseknek, a befecskendező rendszer továbbhegyezésének és a váltó tökéletesítésének köszönhető.

Az Absolut motorházteteje alatt egy 5,0 literes, twin-turbós V8 duruzsol, ami azért különleges, mert a világ legkönnyebb V8 motorba szerelt főtengelyével van ellátva, mindösszesen 12,5 kiló az alkatrész. Az autó 1622 vagy 1280 lóerős attól függően, hogy Etanollal vagy benzinnel használják.

Koenigsegg Jesko Absolut hátulról műtermi fotón

Az új befecskendező rendszer, amit a Jeskóba szerelnek kapott egy plusz hűtőt, amelynek köszönhetően tisztább égést és alacsonyabb terhelést biztosít maximális fordulatszámon a motornak.

A Jesko egy másik erőssége a váltónál keresendő, hiszen a 9 fokozatú automata kuplungja több tárcsával van ellátva, ami lehetővé teszi a közvetlen váltást a fokozatok között. A gyártó állítása szerint a Jesko Absolut váltója (nyilvánvaló túlzással) fénysebességgel vált a sebességek között. Ezt a kuplungtárcsák közvetlen nyitása és zárása teszi lehetővé, melynek köszönhetően olyan zökkenőmentessé tették a Jesko vezetési élményét, hogy az ember állítólag el is felejti, hogy az autó valójában nem a hús vér testének része. Nem mellesleg a váltó összesen 90 kg-ot nyom folyadékokkal együtt, ami egészen egyedülálló produkció még a hipersportkocsik világában is.

A karosszéria tervezésénél ismételten az aerodinamika diktálta a szabályokat, a mérnökök igyekeztek annyira elsimítani minden felületét a kocsinak, hogy a levegő úgy áramoljon rajta, ahogy malac csúszkál a jégen.

Eltűnt a hatalmas hátsó szárny és helyére két sokkal visszafogottabb méretű légterelő került, elsimult az első splitter és az oldalszárnyak és szoknyák is sokkal kevésbé agresszív formát kaptak. A Jesko Absolut 1420 kg, és 532 km/h végsebességre képes, ezzel egyértelműen kiérdemli a helyét a világ leggyorsabb autóinak listáján.

Lamborghinit vásárolnál? Ne habozz tovább, és keresd fel a Magyar Autókereskedőház Zrt. kollégáit telefonon (+36203663447) vagy e-mailben!